#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با توجه به اینکه تعداد بیماران تنفسی در بیمارستان‌های استان مقداری افزایش پیدا کرده و یک شهر هم به شهرهای قرمز ما اضافه شده، خراسان جنوبی به وضعیت هشدار بازگشته است.

محمد دهقانی فیروزآبادی شامگاه پنجشنبه درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در استان خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۵۹ بیمار با مشکلات حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۵۲ بیمار تست کرونا آنها مثبت بوده است.

وی افزود: از بیماران کرونایی نیز ۱۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) هستند که حال ۲ نفر مناسب نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با توجه به اینکه در ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) هستیم و تاسوعا و عاشورا هم در پیش است، از مردم خواهش داریم برای عزاداری از شهرها به روستاها مراجعه نکنند و باعث انتقال بیماری از شهرها به روستاها نشوند.

وی بیان کرد: همچنین در برگزاری مراسم حتما پروتکل‌های بهداشتی به ویژه فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک در تمام مدت مراسم رعایت شود؛ مراسم هم که طبیعتا در فضای باز و غیرمسقف برگزار می‌شود و پذیرایی به هیچ عنوان انجام نشود.

دهقانی افزود: بخصوص در روزهای تاسوعا و عاشورا و مراسمی که ظهر این ۲ روز است، در فضای باز باشد و نماز ظهر تاسوعا و عاشورا با توجه به اینکه امسال دسته روی نداریم، در همان محل برگزاری مراسم اقامه شود.

وی گفت: عموم مردم و عزاداران حسینی لوازم شخصی به همراه داشته باشند که استفاده از لوازم عمومی و مشترک باعث انتقال بیماری نشود.

براساس آخرین به‌روز رسانی وضعیت مخاطره شیوع کرونا در شهرستان‌ها، سه شهرستان استان خراسان جنوبی در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) هستند.

هفته گذشته شهرستان‌های بیرجند و سربیشه در وضعیت قرمز بودند که هفته جاری شهرستان طبس نیز به مناطق قرمز افزوده شد.

وضعیت پنج شهرستان استان شامل قاینات، فردوس، نهبندان، سرایان و درمیان نارنجی (پرخطر) است و شهرستان‌های خوسف، زیرکوه و بشرویه هم در وضعیت زرد (متوسط خطر) قرار دارند.

بنابراین از ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی هیچ شهرستانی در وضعیت سفید (کم خطر) نیست.

تاکنون ۳۶۷ هزار و ۷۹۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۱۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۱ هزار و ۱۳۷ نفر رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز گفت: با عنایت به برپایی آیین عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در جای جای ایران اسلامی، از تمام عزاداران حسینی در اقصی نقاط کشورمان خواهشمندیم به منظور پیشگیری از هرگونه خطر ابتلا به بیماری، تمام همت و تلاش خود را در جهت اجرای مطلوب دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب به کار بندند و همچنین از هموطنان فهیم کشورمان استدعا داریم از هر گونه سفر غیر ضروری در تعطیلات پیش رو به خصوص به استان‌های گیلان، مازندران و خراسان رضوی پرهیز کنند.

سیما سادات لاری افزود: فراموش نکنیم اقدام به هرگونه سفر می‌تواند منجر به افزایش خطر ابتلا و مرگ هموطنان عزیز کشورمان شود. امید است با همدلی و همراهی یکدیگر شاهد برگزاری محرمی سرشار از کسب معرفت و آمیخته با شور و شعور حسینی در تمامی نقاط کشور عزیزمان باشیم.