مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: امسال سطح زیرکشت پنبه در این استان نسبت به پارسال ۱۱ درصد افزایش یافته و تولید پنبه نیز با افزایش ۱۲ درصدی همراه است.

محمد رزقی  افزود: سطح زیرکشت پنبه خراسان جنوبی امسال هفت هزار و ۱۱۵ هکتار است و پیش‌بینی می‌شود تولید پنبه امسال با افزایش ۱۲ درصدی به حدود ۱۸ هزار تن برسد.

وی اظهار داشت: خراسان جنوبی رتبه ششم سطح زیرکشت پنبه در کشور را دارد و سال گذشته ۱۵ هزار و ۷۷۹ تن پنبه در این استان تولید شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: برداشت پنبه از ۲۰ مهر در استان آغاز شد که تا اوایل بهمن ادامه دارد و شهرستان‌های بشرویه با سه هزار و ۵۰۰ هکتار، سرایان با هزار و ۴۰۰ هکتار و قاینات با ۸۰۰ هکتار بیشترین سطح زیر کشت پنبه را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ هزار تن از این محصول به استان‌های قم و خراسان رضوی صادر می‌شود عنوان کرد: در خراسان جنوبی چهار هزار و ۹۲۵ نفر بهره‌بردار پنبه مشغول فعالیت هستند.

کاهش قیمت وش پنبه در سال جاری

رزقی افزود: سال گذشته صاحبان صنایع و کارخانه‌ها هر کیلوگرم وش پنبه را از کشاورزان ۳۰ هزار تومان خریداری کردند که در سال جاری به ۲۶ هزار تومان کاهش یافته است.

وی بیان کرد: به‌رغم وجود تورم کاهش قیمت پنبه کشاورزان استان را نگران کرده‌ و افزایش واردات در فصل برداشت از علل این کاهش قیمت است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: امسال پنج هزار و ۳۰۰ تن وش پنبه از ۲ هزار و ۱۳۰ هکتار کشتزار استان برداشت و به‌صورت قرارداری به کارخانه‌های پنبه پاک کنی استان فروخته شده است.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی در سال زراعی گذشته بر فروش قراردادی محصول وش پنبه تاکید کرد که در این خصوص دستورالمعل‌هایی نیز صادر شده است.

رزقی گفت: کشاورز در روش قراردادی با صاحبان صنایع و کارخانه‌ها برای خرید محصول، قراردادی را منعقد می‌کند که محصول طبق برنامه تولید و فروخته می‌شود لذا در این شیوه کشاورز دیگر دغدغه فروش محصول را در زمان پیک برداشت ندارد.