#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی با صدور هشدار سطح نارنجی اعلام کرد که با تقویت توده هوای ناپایدار جوی از امروز (دوشنبه) تا فردا در برخی نقاط نیمه شمالی استان بارش‌ها تشدید و در نواحی جنوبی سرعت وزش باد بیشتر می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه خبر و هنر ، اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی پیرو هشدار قبلی درباره نفوذ توده هوای ناپایدار به جو استان از روز گذشته که در سطح زرد صادر شد، در اخطاریه بعدی نسبت به تقویت ناپایداری جوی از امروز هشدار داد.

براساس این اخطاریه، تشدید بارش در برخی نقاط شمالی و سرعت وزش باد در نواحی جنوب استان پیش از ظهر دوشنبه آغاز می‌شود و تا صبح فردا (سه‌شنبه) ادامه دارد.

در این مدت وزش باد شدید تا خیلی شدید، خیزش گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا، کاهش دید افقی، رگبار و رعد و برق، خطر برخورد صاعقه، نواحی کوهپایه‌ای و مستعد بارش تگرگ، مناطق مرتفع و گردنه‌ها بارش برف و تشکیل مه پیش‌بینی می‌شود.

ناپایداری جوی در نواحی جنوب خراسان جنوبی به‌صورت وزش باد شدید تا خیلی شدید با احتمال طوفان گرد و خاک خواهد بود و با توجه به ماهیت رگباری بارش‌ها در برخی نقاط نیمه شمالی استان نیز احتمال وقوع روان‌آب وجود دارد.

مناطق تحت تاثیر این سامانه شهرستان‌های سرایان، فردوس، طبس و بشرویه با احتمال وقوع روان‌آب و خوسف، نهبندان و طبس با تشدید سرعت وزش باد اعلام شده و براساس هشدار نارنجی (اقدام ضروری)، احتمال خسارت گسترده زیاد است.

خسارت به سازه و پوشش گلخانه‌ها و جدا شدن سقف‌های موقت، شکسته شدن درختان آسیب‌پذیر، وقوع روان‌آب در برخی نقاط نیمه شمالی استان، اختلال در عبور و مرور، لغزندگی و یخ‌زدگی سطح جاده‌ها، خسارت به تابلوهای تبلیغاتی و سقوط دکل‌ها و داربست‌های فلزی، خطر سقوط اجسام از ارتفاع و ساختمان‌ها به‌ویژه کارگاه‌های ساختمانی و محدودیت در انجام فعالیت‌های عمرانی و ساختمان‌سازی از مخاطرات احتمالی این وضعیت جوی است.

بازدید و اطمینان از سازه و پوشش گلخانه‌ها و محکم کردن سقف‌های موقت، خودداری از سفرهای غیرضروری، به همراه داشتن تجهیزات سفرهای زمستانی، پاکسازی کانال‌ها و محل‌های عبور آب، پرهیز از صعود به ارتفاعات و فعالیت‌های ساختمانی در ارتفاع، خودداری از چرای دام و جابه‌جایی در حاشیه رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها از توصیه‌های هواشناسی در این مدت است.

اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی روز شنبه درباره نفوذ و فعالیت توده هوای ناپایدار جوی در این استان به‌صورت وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک، رگبار و رعد و برق هشدار سطح زرد صادر کرد