#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

 رییس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند گفت: بستری بیماران کرونایی و بدحال در این بیمارستان روند صعودی دارد و ابتلا به اُمیکرون در افرادی که واکسن نزده‌اند، بیشتر است.

به گزارش خبرنگارخبر و هنر، “مسعود ضیایی” روز  به رسانه‌ها گفت: در حال حاضر به علت شدت واگیری این سوش کرونا، تمامی بخش‌های بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند تکمیل شده است.

وی با بیان اینکه در بخش مراقبت‌های ویژه و سایر بخش‌ها بسیاری از بیماران بدحال و سن بالا با مشکلات متعدد بستری هستند، یادآور شد: متاسفانه برخی افراد، اُمیکرون را دست کم می‌گیرند در حالی که ابتلا به اُمیکرون در افرادی که واکسن نزده‌اند، بیشتر است.

رییس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان ولیعصر (عج) ادامه داد: این سوش را ما در زنان باردار، اطفال و نوجوانان و برخی افراد بالغ که واکسیناسیون را انجام نداده‌اند، شاهد هستیم و بیماری در این افراد با شدت بیشتری نشان داده می‌شود.

متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر اهمیت تکمیل واکسیناسیون کرونا، خاطرنشان کرد: برخی موارد کرونا خفیف و گذرا هستند ولی افرادی که دارای بیماری‌هایی از جمله فشارخون، دیابت، چاقی و سرطان هستند و داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی را مصرف می‌کنند و یا افرادی که واکسن دریافت نکرده‌ یا باردار هستند، باید کرونا را جدی بگیرند.

وی با بیان اینکه نباید فقط به میزان سطح اکسیژن خون توجه کرد، ادامه داد: در افرادی که جوان هستند شاید میزان اکسیژن خون نرمال باشد ولی ممکن است دچار درگیری ریه شده باشند.

ضیایی اضافه کرد: علائمی مانند احساس نفس تنگی، قطع نشدن تب‌، خلط خونی و سرفه‌های خلط‌دار شدید نشان از درگیری دستگاه تنفسی تحتانی و ریه دارد که شاید نیاز به انجام سی تی اسکن و سایر اقدامات درمانی باشد.

وی با توصیه به مصرف کافی مایعات، یادآور شد: در برخی افراد با توجه به توصیه برای مصرف بیشتر مایعات، این اقدام ممکن است باعث بروز رفلاکس و برگشت محتویات معده به داخل مری، سرفه و سوزش مری و گلو می‌شود.

رییس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند، ادامه داد: افراد برای گلودرد نیاز به مصرف آنتی بیوتیک ندارند و خیلی از محلول‌های شست و شو از جمله سرم شست و شو نرمال سالین، داروهای مسکن، مایعات گرم و استراحت می‌تواند به بهبود مبتلایان کمک کند.

وی با بیان اینکه اطفال اغلب دچار کرونای خفیف می‌شوند، یادآور شد: علائم کرونا در کودکان بعد از دو یا سه روز با مصرف استامینوفن، بروفن یا شربت ضدسرفه قطع می‌شود اما تب‌های طولانی، نفس‌های تند، خواب‌آلودگی و مشاهده لب‌های کبود و تشنج کودک جزء علائم هشدار است که باید مراجعه و پیگیری شود.

ضیایی با اشاره به اینکه کودکان می‌توانند انتقال‌دهنده کرونا باشند، افزود: دوره اصلی انتقال اُمیکرون پنج روز است و افراد مبتلا می‌توانند بعد از این مدت با استفاده از دو ماسک از دو جنس مناسب و متفاوت در محل کار خود حاضر شوند اما دوره انتقال بیماری تا ۱۰ روز می‌تواند ادامه داشته باشد.

وی تاکید کرد: البته اگر بعد از پنج روز بیمار دچار تب شده و علائم تنفسی شدید داشته باشد، باید از حضور در محل کار پرهیز کند.

متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: اگر تست کرونای فردی در خانواده‌ای مثبت شد، نیاز به انجام تست در بقیه افراد نیست و سایر اعضای خانواده می‌توانند مثبت باشند.