#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

محل کار به عنوان مکانی که ساعت های زیادی را در آن سپری می کنیم و احتمالا با افراد متعددی برخورد داریم، یکی از محیط های مستعد برای انتقال ویروس کرونا محسوب می شود. لذا در راستای به حداقل رساندن خطر ابتلاء به این ویروس، رعایت پروتکل های بهداشتی در این محیط ها از اهمیت فراوانی برخوردار است.
در گام اول ، فاصله گذاری اجتماعی به منظور کاهش تماس افراد با یکدیگر، باید رعایت گردد. برقراری ارتباط از طریق تلفن، شبکه های اجتماعی و ویدئو کنفرانس از جمله راه های کاهش مواجهه چهره به چهره کارکنان است. در صورتی که مواجهه چهره به چهره ناگریز است، حداقل زمان ممکن و حداکثر فا صله ( ۲متر) رعایت گردد. در محیط هایی که کارکنان با ارباب رجوع سر و کار دارند، موانع شیشه ای یا پلاستیکی به عنوان حائلی بین این افراد تعبیه شود. استفاده از خودکار شخصی توسط متصدیان و کارکنان و قرار ندادن وسایل و لوازم التحریر برای استفاده عموم و مراجعین از دیگر مواردی است که خطر ابتلاء به ویروس کرونا را کاهش می دهد.
در ادامه این مطلب به برخی اقدامات کنترلی سلامت محیط و کار در حوزه بهداشت و حفاظت فردی اشاره می کنیم. دستها به طور مرتب با آب و صابون و یا با استفاده از مواد ضدعفونی کننده بر پایه الکل، به خصوص بعد از دست زدن به اشیاء الوده و پس از استفاده از سرویس بهداشتی، پاکسازی شوند.
در محیط کار از دست دادن، رو بوسی کردن و بغل کردن یکدیگر جدا خودداری کنید. عدم تماس دست ها با چشم، دهان و بینی، استفاده از وسایل حفاظت فردی مناسب شامل دستکش و ماسک، عدم تماس مستقیم دست با دکمه های آسانسور، لپ تاپ، تبلت، صفحه کلید کامپیوتر، گوشی تلفن، موبایل و دستگیره در و نظایر آن و عدم استفاده از دستمال مشترک برای تمیز کردن میز و صندلی و سایر وسایل (ترجیحا هر یک از کارکنان از دستمال نظافت شخصی استفاده نمایند و یا استفاده از دستمال نظافت یکبار مصرف) همگی جر مواردی است که در محیط کار باید رعایت گردد.
درخصوص بهداشت ابزار و تجهیزات نیز گندزدایی سطوح دارای تماس مشترک شامل: دیوار و کف، دربها، دستگیره درها، میز و صندلی، شیرآلات، نرده پله ها، آسانسور، تخت، کمد، کابینت، گو شی تلفن، دستگاه های کارتخوان،کف پوشها، کلید و پریزها و سایر وسایل عمومی باید مدنظر قرار گیرد.
استفاده از هواکش و باز گذاشتن درها و پنجره های سالنها و اتاق های کار، حذف یا بلا استفاده نمودن آبخوری ها و آب سردکن ها بهصورت موقت، وجود سطل های دربدار پدالی به همراه نایلون درون آن در کلیه محل ها، قرار دادن محلول ضدعفونی کننده دست در محل های مشخص مانند ورودی ها، کنار آسانسورها و گند زدایی منظم تمام سطوح بطور مرتب و حداقل بعد از هر شیفت کاری از جله مواردی است که در راستای حفظ بهداشت ساختمان باید رعایت گردد.
در صورت نیاز به برگزاری جلسات، تهیه مواد گندزدایی کننده با پایه الکل ۷۰درصد و دستکش یکبار مصرف برای ورود به جلسه در اختیار مدعوین قرار دادن، انتخاب سالن با گنجایش مناسب و چیدن صندلی ها به فاصله ۲-۱متر از هم ، جریان داشتن حداقل ۱۲مترمکعب هوای تازه با در نظر گرفتن شرایط اسایش حرارتی در سالن، حذف وسایل اضافی سالن و روی میز جلسه، گندزدایی سالن و کلیه سطوح، دستگاه ها، دسته و پشتی صندلی، کیبورد، ماوس، میکروفون و… قبل و بعد از جلسه، از جمله مواردی است که رعایت آن در راستای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا الزامی است.
گفتنی است دستورالعمل وزارت بهداشت درخصوص رعایت پروتکل های بهداشتی در ادارات با ذکر تمام موارد مورد نیاز منتشر شده و قابل استفاده می باشد.
شایان ذکر است با رعایت پروتکل های بهداشتی در ادارات، ابتدا گامی در راستای خودمراقبتی و حفظ سلامتی خود و خانواده برخواهیم داشت و در وهله بعدی از جامعه ای که در آن زندگی می کنیم، حفاظت خواهیم کرد.