استاندار خراسان جنوبی گفت: در یکسال گذشته با حمایت دولت سیزدهم، ۱۸۰ واحد تولیدی استان به چرخه تولید بازگشت.

 جواد قناعتدر دیدار فعالان اقتصادی خراسان جنوبی با رئیس قوه قضاییه، اظهار داشت: امیدواریم با حضور حضرتعالی مشکلات تولیدگران و فعالان اقتصادی استان حل و شاهد تسریع در فرایند تولید باشیم.

وی با اشاره به اقدامات مختلف دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی خراسان جنوبی، گفت: در نیمه نخست امسال ۵۴ واحد تولیدی هم با سرمایه‌گذاری هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در استان به بهره‌برداری رسید که این واحدها در حوزه خدمات، معدن، صنعت و کشاورزی احداث شده و با بهره‌برداری از آنها برای هزار و ۴۵ نفر اشتغال جدید ایجاد شده است.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: ۱۰۲ واحد تولیدی از ابتدای سال جاری با پرداخت ۲۰۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات در این استان احیا شده و به چرخه تولید بازگشته است و با احیای این واحدهای تولیدی برای ۵۱۱ نفر اشتغال ایجاد شده است.

قناعت خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۳ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان برگزار شده و در این جلسات مشکلات ۷۵ واحد تولیدی مورد بررسی قرار گرفته است.

وی بیان کرد: در این جلسات ۱۸۴ مصوبه داشته‌ایم که از این تعداد ۸۹ مصوبه عملیاتی شده و بقیه مصوبات در دست اقدام و پیگیری است.

قناعت عنوان کرد: از ابتدای امسال ۳۲ واحد تولیدی که زیر ظرفیت اسمی خود کار می‌کردند با حمایت‌های ویژه فعال شده‌ و مجدد به ظرفیت اسمی خود بازگشته‌اند.

وی با بیان اینکه در یک سال اخیر شاهد بهره‌برداری ۲۵ واحد صنعتی و تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان بوده‌ایم، بیان کرد: خراسان جنوبی رتبه نخست کشور در حمایت از طرح‌های سرمایه گذاری که بهره‌برداری رسیده‌اند را دارد و رتبه سوم را در کشور از لحاظ تعداد طرح‌های سرمایه‌گذاری که خارج از کارگروه موانع تولیدی و به تولید بازگشته‌اند، را داراست.

استاندار خراسان جنوبی از رتبه دوم خراسان جنوبی در خصوص احیا واحدهای تولیدی راکد خبرداد و گفت: در سال گذشته هزار و ۹۷۷ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای ۶۸۳ طرح اقتصادی پرداخت شده و یا هم در دست اجراست.

قناعت عنوان کرد: امسال شاهد صدور ۹ مجوز سرمایه گذاری خارجی برای طرح‌های سرمایه گذاری در ۲ حوزه صنعت و معدن و کشاورزی بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۲ هزار و ۸۰۰ طرح از محل بند “الف ” تبصره ۱۸ و سه هزار و ۸۵۰ طرح هم توانسته اند از محل تسهیلات تبصره ۱۶ در استان استفاده کنند.

قناعت با اشاره به موانع و مشکلات واحدهای صنعتی و حوزه سرمایه گذاری خراسان جنوبی هم گفت: کمبود نقدینگی بانک‌های استان مهمترین مشکل ما در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری است و به همین دلیل در نرخ رشد اقتصادی جزو استان‌های رده پایینی کشور هستیم.

وی با تاکید براینکه به دلیل کمبود منابع مالی نمی‌توانیم جهش اقتصادی لازم را در استان داشته باشیم، بیان کرد: نبود توزان بین منابع و مصارف بانک‌های استان داریم که  نیاز است این موضوع برای استان‌های کم برخوردار در نظر گرفته نشود.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: اصرار بانک‌ها برای واحدهای تولیدی، اخذ تضامین خارج از سرمایه‌گذاری طرح است که موضوع باعث مشکل برای اخذ تسهیلات برای اجرای طرح‌ها می‌شود که باید تجدیدنظر در خصوص اخذ تضامین صورت بگیرد.

قناعت تصریح کرد: مسدود شدن حساب‌های بانکی واحدهای تولیدی از دیگر مشکلات فعالان اقتصادی خراسان جنوبی است که با وجود این مشکل متولیان در پرداخت حقوق و مزایای و بیمه کارگران دچار مشکل می‌شوند.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی در استان‌های کمتر توسعه یافته، توازن منابع و مصارف را لحاظ نکند، عنوان کرد: خط اعتباری ویژه برای استان‌های کم برخوردار در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: یارانه و سود تسهیلات برای استان‌های کمتر توسعه بیش از سایر استان‌ها باشد، نیاز است که مشکلات واحدهای صنعتی دچار مسائلی بانکی حل شود تا بتوانند از تسهیلات مختلف برخوردار شوند.

رئیس قوه قضاییه در سیزدهمین سفر استانی خود صبح پنجشنبه ( ۱۹ آبان) با استقبال استاندار ، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و مسوولان قضایی استان وارد فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند شد و سپس با جمعی از دانشجویان استان در دانشگاه بیرجند گفت و گو و به سخنان آنان گوش داد و نیز در ادامه برنامه‌ها با قضات و کارکنان دادگستری استان دیدار کرد.

همچنین در دیگر برنامه‌های این سفر، وزیر دادگستری در اداره کل تعزیرات حکومتی استان و نیز معاون اول قوه قضاییه، رییس دیوان عالی کشور و سخنگوی قوه قضاییه در محل اداره کل بازرسی خراسان جنوبی به‌صورت حضوری مسایل و مشکلات قضایی مردم استان را در قالب ملاقات‌ مردمی بررسی کردند.

دیدار با تولیدکنندگان، کارآفرینان و شرکت‌های دانش بنیان استان و همچنین دیدار با اقشار مختلف مردم و حضور در نشست شورای اداری و شورای قضایی استان از دیگر برنامه‌های سفر رئیس قوه قضاییه به استان خراسان جنوبی است.

در این سفر یکروزه رییس قوه قضاییه، ۱۹ نفر از مسئولان شورای عالی قوه قضاییه به تعدادی از شهرستان‌های استان خراسان جنوبی سفر کردند تا ضمن دیدار مستقیم و بدون واسطه با مردم، از نزدیک با مشکلات آنها آشنا شوند و برای برطرف کردن مسائل قضایی و سایر مشکلات آنها در حد مقدورات، اقدامات مقتضی را ترتیب دهند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور