کارگاه گلیم‌بافی در روستای دوست‌آباد شهرستان سرایان با هدف اشتغالزایی بانوان راه اندازی شد.

 مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان گفت:

راه‌اندازی کارگاه گلیم‌بافی در روستای دوست‌آباد شهرستان سرایانبا استقبال بانوان از این هنر ارزشمند و در راستای حفظ و توسعه و ایجاد اشتغال در شهرستان سرایان، کارگاه گلیم‌بافی در قالب طرح پشتیبان با ۷ نفر شاغل و پرداخت تسهیلات کم بهره به مبلغ ۷۰۰ میلیون ریال در روستای دوست‌آباد راه‌اندازی شد.

محمد عرب افزود: تولیدات صنایع‌دستی شهرستان بسیار متنوع شده و از چند رشته خاص مثل زنگوله سازی به چند رشته با تولیدات متنوع و باکیفیت ارتقاءیافته و رشته‌هایی نظیر میناکاری، چادرشب بافی، حوله بافی، سفالگری، قلم‌زنی، تراش سنگ، خراطی و … از رونق خوبی در شهرستان برخوردار هستند.

به گفته وی گرچه هنوز در بازاریابی، بسته‌بندی و نوع عرضه تولیدات، مشکلات زیادی داریم، اما با همت و تلاش مردم و خصوصاً جوانان تحصیل‌کرده که به این حوزه ورود کرده‌اند این مشکلات نیز روزبه‌روز کاسته خواهد شد.

وی گفت: ماهیت برتر، متمایز و خارق‌العاده محصولات هر صنعتگر و فواید صنایع‌دستی از ویژگی‌های متفاوتی ناشی می‌شود که می‌تواند زیبایی‌شناختی، سودگرایی، خلاقیت، وابستگی فرهنگی را به همراه داشته باشد.

عرب افزود: اساس کار در طرح‌های پشتیبان حمایت از تولیدکنندگان کارگاه‌های خانگی است و تسهیلات پشتیبان مخصوص افرادی است که علاوه برداشتن مهارت کافی، مسئولیت حمایت از شاغلین خانگی را در چرخه‌ی تولید اعم از بازاریابی و فروش، تهیه تجهیزات و مواد اولیه، آموزش، طراحی و نوآوری و… به عهده می‌گیرند.

گلیم یک دست‌بافته از جنس پشم و پنبه یا پشم و موی بز است که معمولا کاربردی همانند فرش دارد، هنر گلیم‌بافی و دیگر بافته‌های داری در منطقه پیشینه طولانی دارد و در هر نقطه از شهرستان گلیم‌ها با طرح و نقش و تقریباً روش‌های بافت متفاوتی تولید می‌شوند.