امام جمعه نهبندان گفت: ۲ سال از تشکیل بخش سرداران در شهرستان نهبندان می گذرد و توسعه این بخش از مطالبات مردمی است که همت و تلاش مسوولان استانی و کشوری را می طلبد.

 حجت الاسلام احمد نجمی پور روز جمعه در دیدار با مردم بخش سرداران به همراه استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: سهمی که این منطقه از خراسان جنوبی به تناسب جمعیتش برای دفاع مقدس گذاشت بدون اغراق با هیچ بخشی قابل قیاس نیست.

وی با بیان اینکه اولین و تنها شهید مدافع حرم خراسان جنوبی متعلق به بخش سرداران است، افزود: بعضی از خانواده‌های روستایی این منطقه به صورت خانوادگی در جبهه های حق علیه باطل حضور داشتند.

امام جمعه نهبندان به معرفی علما، ائمه جمعه و شخصیت‌های برجسته بخش سرداران پرداخت و اظهار کرد: پیشنهاد داریم تا مراسم نکوداشت آیت الله عارفی به عنوان یکی از علمای فرزانه و برجسته این منطقه برگزار شود.

وی به وجود معادن غنی در شهرستان نهبندان و بخش سرداران اشاره کرد و با ذکر این نکته که مردم از سود این معادن بی‌نصیب هستند، خاطرنشان کرد: اگر معادن زمینه اشتغال پایدار نسل جوان این منطقه را فراهم نکند چه فایده‌ای دارد لذا درخواست می‌کنم طرح سرمایه‌گذاری‌های نو، متناسب با اقلیم این منطقه برای توسعه آن اجرایی شود.

حجت الاسلام نجمی پور با اشاره به ۱۲۷ روستای دارای سکنه، ۲۶۷ پارچه آبادی، ۵۳ روستای دارای دهیاری و ۳۹ روستای دارای شورای اسلامی واقع در بخش سرداران، تصریح کرد: شغل اغلب مردم منطقه دامداری و کشاورزی است که با وجود خشکسالی های پیاپی، برخی از آنها مجبور به مهاجرت خواهند شد.

وی با اشاره به مشکل کمبود آب در برخی روستاهای این منطقه گفت: احداث و بهره برداری از مجتمع های آبرسانی موضوع بسیار مهم و حیاتی در این منطقه است که باید به آن توجه ویژه شود.

امام جمعه نهبندان با تاکید بر اینکه باید نظارت جدی بر مصرف آب صورت گیرد، افزود: بخشی از مردم هم باید مصرف بهینه آب را رعایت کنند و انشعابات غیرمجاز نیز در اسرع وقت شناسایی و قطع شود.

وی، ارتقای روستای دهک به شهر را مطالبه جدی مردم اعلام کرد و گفت: استفاده از ظرفیت گردشگری و توجه بیشتر اوقاف و امور خیریه به بقاع متبرکه سید الحسین (ع) و سیدعلی (ع) از دیگر مطالبه‌های مهم مردم این مناطق است.

وی به جذب پزشک عمومی و متخصص، ارتقای تجهیزات پزشکی و شبانه‌روزی شدن مرکز بهداشتی، ایجاد پایگاه آتش‌نشانی در جاده اصلی، استقرار راهدای، افزایش اعتبارات طرح هادی، توسعه سالن‌های ورزشی، تخصیص اعتبارات برای احیا و مرمت قنوات، اختصاص یارانه آرد و علوفه، اعطای تسهیلات کم‌بهره، اولویت استخدام با داوطلبان بومی در ادارات و تعمیر و تجهیز مساجد را از دیگر مطالبه‌ های جدی مردم در مرکز بخش سرداران برشمرد.

دولت سیزدهم اقدامات مهمی را انجام داده است

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار اظهار کرد: دولت سیزدهم طی ۲ سال گذشته اقدامات بسیار مهمی انجام داده است که برخی از آنها برای ما باور کردنی نبود و انجام همین مساله آینده بسیار متفاوتی را برای مردم برخی مناطق رقم خواهد زد.

مصطفی نخعی به پروژه انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: بدون تعارف باید بگوییم که استمرار حیات بسیاری از مناطق شرق کشور وابسته به این پروژه مهم است.

وی با بیان اینکه خشکسالی اَمان مردم را بریده و گرفتاری بسیاری برای آنان ایجاد کرده است، ادامه داد: فقر منابع آبی هم زندگی معمولی مردم را مختل کرده و هم توسعه صنعتی را با توجه به ظرفیت‌هایی که در شرق کشور داریم با مشکل مواجه کرده است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این پروژه که سالیان طولانی در خصوص آن صحبت می‌شد اما در عمل شاهد اقدام خاصی نبودیم، در این دولت آغاز شده و پروژه در استان خراسان جنوبی هم پیشرفت های قابل توجهی داشته است.

وی به پروژه زیربنایی بسیار مهم راه آهن شرق کشور اشاره کرد و افزود: این پروژه با وجود تاکید رهبر معظم انقلاب و پیگیری‌هایی که در گذشته انجام می‌شد اما شاهد عملیات اجرایی آن نبودیم که خوشبختانه اکنون در حال اجرایی شدن است و پیمانکاران آن هم انتخاب شده اند.

نخعی با اشاره به طرح توسعه نهبندان، تصریح کرد: در دولت گذشته این موضوع را بارها پیگیری کردیم اما متأسفانه خیلی توجهی به آن نشد اما در سفر اول رییس جمهور به خراسان جنوبی این مساله را طرح موضوع کردیم که بلافاصله نیز مورد پذیرش قرار گرفت و دستورات لازم هم صادر شد.

وی ادامه داد: طرح توسعه نهبندان با پیگیری استاندار و مدیران دستگاه های ذیربط اکنون به مرحله خوبی رسیده و در معاونت اجرایی ریاست جمهوری هم به تصویب رسیده، امیدواریم با پیگیری‌های بعدی، مصوبه دولت را هم اخذ کند و این طرح را به عنوان سند مهم برای توسعه شهرستان نهبندان در آینده نزدیک داشته باشیم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اعتبار خوبی در این طرح پیش‌بینی شده که تصویب اختصاص آن در بودجه‌های سنواتی کشور در سال‌های آینده می‌تواند بسیاری از مسایل و دغدغه‌ هایی که امروز با آن مواجه هستیم را پوشش دهد و به حل شدن آن کمک کند.

وی ضمن قدردانی از اقدامات دولت سیزدهم در حضور نماینده عالی دولت در استان گفت: ما در سرزمین منحصر به‌ فرد و خاصی هستیم و بخش سرداران مهد پرورش انسان‌های بزرگی بوده و تعداد زیادی از سرداران شهید استان نیز متعلق به این بخش هستند.

نخعی افزود: خدمات این بخش به شهرستان، استان و کل کشور و کارهایی که در این بخش انجام شده، تقارنی ندارد؛ البته اقداماتی در حال انجام است اما نیازمند توجه بیشتر مدیران دستگاه‌های اجرایی هستیم.

وی یادآور شد: بهمن سال گذشته در نطق مجلس تذکری به برخی از وزرا دادم که بخش سرداران تشکیل شده چرا خیلی توجهی به آن نمی‌شود؛ آمار و ارقامی که بعد از آن تذکر به من دادند در بسیاری از شاخص‌ها متأسفانه نسبت به شهرستان نهبندان و میانگین استان دچار عقب‌ ماندگی است که انتظار می‌رود بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه با بیان اینکه شهر شدن روستای دهک باید پیگیری شود، گفت: پیرو پیگیری‌های گذشته باید اجرای فاضلاب دهک هم عملیاتی شود.

وی به احداث ساختمان اورژانس ۱۱۵ در این منطقه اشاره کرد و افزود: امسال از محل منابع در اختیار نمایندگان هفت میلیارد ریال را اختصاص دادیم اما با کمک استانداری امیدواریم این پروژه سرعت بیشتری به خود بگیرد.

این نماینده مجلس خواستار بررسی قیمت بالای زمین در این منطقه شد و ادامه داد: استقرار ادارات ضروری در بخش سرداران بسیار مهم بوده زیرا فاصله آن تا مرکز شهرستان طولانی است.

نخعی در پایان خواستار استقرار اداره راهداری، اجرای سازه‌های آبخیزداری، تسریع در اجرای طرح‌ هادی روستاها و مجتمع‌های آبرسانی برای بخش سرداران شد و گفت: بزرگترین طرح زیرساخت ارتباطی استان با اجرای ۲۵۰ کیلومتر فیبر نوری به‌ زودی در شهرستان نهبندان آغاز خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی که دور جدید سفرهای خود را به بخش‌ها اختصاص داده، روز جمعه به بخش سرداران رفت و ضمن بازدید از پروژه‌های عمرانی در جمع مردم بخش سرداران حضور پیدا کرد.

برگزاری جلسه شورای اداری بخش سرداران، دیدار با خانواده شهید، گفت و گوی بی واسطه با مردم و بررسی مسایل بخش به صورت میدانی از برنامه‌های این سفر بود.

مرکز شهرستان نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند قرار دارد و دارای سه بخش مرکزی، شوسف و سرداران است.