استاندار خراسان جنوبی گفت: در قالب هم‌افزایی دستگاه‌های متولی همه امکانات استان را برای تامین به موقع آب شرب روستاییان به صورت سیار، بسیج کرده‌ایم.

حمید ملانوری  افزود: به دنبال این هستیم که با هم‌افزایی همه دستگاه‌ها، آب شرب روستاها و عشایر را در ماه‌های پیش رو به موقع تامین کنیم.

وی بیان کرد: به همین منظور از چند ماه پیش به طور ویژه قرارگاه آب را در استان راه‌اندازی کردیم و برنامه‌ریزی‌ها در این قرارگاه برای تامین آب روستاییان استان با توجه به در پیش بودن فصل گرما انجام شده است.

استاندار خراسان جنوبی به اقدامات صورت گرفته برای آبرسانی پایدار به روستاها اشاره کرد و گفت: اردیبهشت امسال طرح آبرسانی پایدار به ۱۲ روستای استان به صورت ویدئوکنفرانس با حضور وزیر نیرو افتتاح شد و تا خرداد ماه نیز برنامه آبرسانی به ۱۸ روستا را در دستور کار داریم همچنین آبرسانی به ۲۰ روستا تا شهریور امسال و در هفته دولت انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۴۰۰ روستای استان خراسان جنوبی به دلیل کم‌آبی با تانکر آبرسانی می‌شوند که با توجه به کاهش شدید بارندگی در سال آبی جاری پیش‌بینی این است در فصل گرما این تعداد به ۴۵۰ روستا افزایش خواهد یافت.

ملانوری افزود: همه تمهیدات لازم اندیشیده شده تا روستاییان در فصل گرما دغدغه‌ای درخصوص تامین آب نداشته باشند و فصل تابستان را با کمترین مشکل پشت سر بگذاریم.

وی عنوان کرد: تعدادی از روستاهای استان آبرسانی پایدار شده‌اند و تانکرهای در اختیار این روستاها آزاد شده است که این تانکرها برای حمل آب شرب سایر روستاها بکارگیری خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: همچنین با هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف تعداد تانکرهای آبرسانی سیار استان را افزایش دادیم و از مدیران دستگاه‌های مرتبط با حوزه آب خواسته شده که موضوع تامین آب شرب مردم به ویژه در تابستان را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

وی اضافه کرد: در این راستا از تمامی امکانات و ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی به گونه‌ای استفاده می‌شود که روستاییان در تامین آب به ویژه در آبرسانی سیار دچار آسیب و مشکل نشوند.

میانگین بارش باران در سال آبی جاری (اول مهر ۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰) با احتساب بارندگی اخیر در خراسان جنوبی به ۵۹ میلیمتر رسید که نسبت به بلندمدت (۲۵ سال گذشته) ۴۵.۴ درصد کاهش دارد.

میزان بارندگی‌های استان در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته نیز ۶۲.۱ درصد کاهش دارد و روستاییان، عشایر، کشاورزان و دامداران از اولین گروه‌های در معرض آسیب کم‌آبی هستند.

۴۱ درصد جمعیت خراسان جنوبی در مناطق روستایی مستقر هستند و قرارگاه استانی آب اوایل امسال برای مقابله موثر با پیامدهای کم‌آبی و خشکسالی در خراسان جنوبی راه‌اندازی شد.