استاندار خراسان جنوبی گفت: دفاع مقدس باعث شد که ملت ایران عظمت و توانایی‌های خود را کشف کند و به این باور برسد که با اتکا به آموزه‌های اسلام، ظرفیت‌های داخلی، وحدت و یکپارچگی می‌توان کارهای بزرگی انجام داد.

، جواد قناعت روز جمعه در مراسم رژه نیروهای مسلح که همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس در بیرجند برگزار شد افزود: جنگ به دلیل اینکه ماهیت خشن، سخت و تلخی دارد و در آن خون و خونریزی است پس امری ناپسند و ناخوشایند بوده و تقدس ندارد اما اگر کشوری مورد تجاوز واقع شود بحث دفاع مطرح است.

وی اظهار کرد: دفاع هشت ساله رزمندگان ایران در برابر ارتش بعث عراق به دلیل خصوصیات ویژه، خاص و منحصر به فرد نه تنها از قداست، نورانیت و معنویت برخوردار است بلکه نام و عنوانی جز دفاع مقدس زیبنده آن نیست زیرا دفاع مقدس یک فرهنگ و مکتب جهادی بوده که درس‌آموز فراتر از زمان و مکانی محسوب می‌شود که در آن زمان اتفاق افتاده است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه عراق جنگ تمام عیار کلاسیک مدرن را علیه انقلاب اسلامی نوپای ایران شروع کرد گفت: آنها از این جنگ سه هدف اصلی را دنبال می‌کردند که اولین آن نابودی انقلاب، دوم از بین بردن محصول انقلاب که نظام جمهوری اسلامی است و در سومین هدف هم صدام به دنبال تمامیت ارضی ایران بود.

وی بیان کرد: هدف سوم جزو اهدافی بود که صدام به خاطر عقده‌های کشورگشایی دنبال می‌کرد بخصوص خوزستان که غنی از منابع نفتی است اما در هشت سال دفاع مقدس یک وجب از خاک ایران به دست دشمن نیفتاد اگرچه هدف استکبار از پشتیبانی صدام، نابودی انقلاب اسلامی بود.

قناعت گفت: زمانی که دنیا به ۲ بلوک شرق و غرب تقسیم شده بود انقلاب اسلامی با حرف جدید، نظام مردم‌سالاری دینی را ایجاد کرد که برای بلوک شرق و غرب گران بود لذا هدف پنهانی حامیان صدام، نابودی نظام اسلامی بود تا ملت‌های آزادیخواه جهان آن را الگو قرار ندهند.

وی با تاکید بر اینکه دفاع مقدس دستاوردهای فراوانی داشته است اظهار کرد: این جنگ نابرابر نشان داد که رمز پیروزی ملت ایران، نصرت الهی و امداد غیبی است در حالی که همه کشورها حضور در جنگ را برای مردم خود اجباری کردند اما دفاع مقدس اجباری نبود بلکه از همه قشر فقط با پیام و سخنان پیر جماران تا مرز شهادت پیش رفتند.

استاندار خراسان جنوبی به تفاوت فرماندهی نیروهای مسلح ۲ کشور اشاره کرد و گفت: فرمانده ارتش بعث عراق فردی سفاک و جانی بود اما در مقابل فرماندهی نیروهای مسلح ایران، رهبری ۸۰ ساله که فقیه جامع الشرایط و فیلسوف بی بدیل محسوب می‌شد و در عرفان عملی آنچنان وصل به عالم قدسی بود که حقایق پنهان را می‌دید و پیش بینی می‌کرد از همین رو رزمندگان اطاعت از امام راحل را اطاعت از حضرت ولی عصر (عج) می‌دانستند.

وی ادامه داد: آن زمان به نیروهای مسلح اشکال نظامی می‌گرفتند که عملیات‌های شما به شکل غیرمنطقی و غیرکارشناسی است، شبیه سخنان و تهمت‌هایی که این روزها به جریان‌های انقلابی می‌زنند که کارهای انقلابی و افتتاح‌ پروژه‌ها پشتوانه کارشناسی ندارد.

قناعت گفت: در حالی که پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی ۲۰ سال بر زمین مانده بود و غرب‌گراها انتظار داشتند غربی‌ها آن را تکمیل کنند اما این کار انجام نشد و طی یک سال و نیم اخیر با حرکت انقلاب، علمی و کارشناسی شده دولت سیزدهم شاهد راه‌اندازی این پروژه بودیم.

وی اضافه کرد: عقلانیت و تدبیر از خصوصیت‌های دفاع مقدس بود که آن را تبدیل به فرهنگ کرد و به عنوان قاعده و اصل حاکم بر تمامی تصمیم گیری‌ها بود چرا که در این هشت سال جنگ تحمیلی حدود ۵۶ عملیات بزرگ و کوچک انجام شد و در همه این طرح‌های عملیاتی اصل بر این بوده که با کمترین تلفات انسانی و خسارت نظامی موفق‌ترین نتایج حاصل شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: بنابراین در طراحی عملیات‌ها همه محاسبات و احتمالات نظامی را در نظر داشتند و با خرد جمعی فرماندهان ارتش و سپاه البته با توکل بر خدا و توسل به اهل بیت (ع) تصمیم  لازم اتخاذ می‌شد.

وی افزود: مردمی بودن خصوصیت دیگر دفاع مقدس است زیرا زمانی که ارتش انسجام لازم را نداشت بسیج شکل گرفت و جانانه در میدان حاضر شد.

رئیس شورای تامین استان خراسان جنوبی گفت: دستاورد دیگر دفاع مقدس این بود که دشمن ما را شناخت و دستاوردهای دفاعی و نظامی باعث شده که کشور از تهاجم‌های نظامی احتمالی محفوظ بماند از طرفی دفاع مقدس مرزهای فکری و معنوی انقلاب اسلامی را گسترش داد.

وی تصریح کرد: برای همین است که هرچند در منطقه حضور نظامی نداریم اما حضور معنوی جمهوری اسلامی باعث انتقال پیام نرم انقلاب شده و داد کشورهای استکباری را درآورده است.

قناعت با تاکید بر اینکه طبق گفته رئیس جمهور در سازمان ملل، دنیا در مسیر نظم جدید است افزود: پروژه آمریکایی کردن جهان شکست خورده است و مشاهده می‌کنیم که سخنرانی رئیس جمهور جزو پر بازدیدترین سخنرانی‌ها در کانال سازمان ملل شد.

وی گفت: دنیا منتظر منجی است و عدالت جاری خواهد شد، نیروهای مسلح و ملت عزیز ایران بیش از چهار دهه در حال مقاومت و ایثارگری هستند و زمینه ظهور را برای منجی عالم بشریت آماده خواهند کرد.

امروز همزمان با ۳۱ شهریور سالروز آغاز جنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۹، یگان‌های منتخب نیروهای مسلح مستقر در خراسان جنوبی رژه رفتند.

مراسم رژه یگان‌های منتخب نیروهای مسلح همزمان با سراسر کشور به مناسبت گرامیداشت چهل و سومین سالگرد دفاع مقدس با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار خراسان جنوبی، فرماندهان نظامی و انتظامی، جمعی از مدیران استان و عموم مردم در بلوار پیامبر اعظم (ص) بیرجند برگزار شد.

رژه خودرویی و موتوری نیز امروز در شهرستان‌های خراسان جنوبی برگزار شد و نیروهای مسلح مستقر در استان گوشه‌ای از توانمندی‌های خود را در حفظ و حراست از میهن اسلامی به نمایش گذاشتند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور