#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

 همزمان با اجرای طرح محدودیت فعالیت واحدهای صنفی در خراسان جنوبی که براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از ۲۰ آبان آغاز شد، ۳۰ تیم بازرسی بر نحوه اجرای این طرح در مرکز استان نظارت دارند و همراهی اصناف خوب گزارش شده است.

براساس این طرح که با هدف کاهش انتقال ویروس کرونا در جامعه اجرا شد، تمامی واحدهای صنفی و غیرصنفی مربوط به گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ تا ساعت ۱۸ اجازه فعالیت دارند.

مشاغل گروه شغلی یک که بعد از ساعت ۱۸ به فعالیت خود ادامه می‌دهند، شامل همه گروه‌های امدادی و درمانی، گروه‌هایی که برای تامین مایحتاج و ارزاق مردم فعالیت دارند و همچنین خدمات اضطراری است.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: ۳۰ تیم نظارتی متشکل از بازرسان اتاق اصناف، سازمان صمت و اتحادیه‌های صنفی همچنین نمایندگان پلیس نظارت بر اماکن عمومی با حضور در نقاط مختلف شهر و بازار، نحوه اجرای محدودیت فعالیت واحدهای صنفی را رصد می‌کنند.

علی تهوری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس مصوبات ستاد ملی کرونا فعالیت واحدهای صنفی و غیرصنفی گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ با محدودیت مواجه شده است و این دسته از صنوف فقط تا ساعت ۱۸ اجازه فعالیت دارند.

وی بیان کرد: فقط گروه شغلی یک شامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ، نانوایی‌ها، داروخانه، سوپر مارکت، میوه فروشی و سبزی، مواد پروتئینی، پخش دارو و مواد غذایی، تولید و فروش لبنیات، تهیه غذا، فست فود و ساندویچ به صورت بیرون بر، دفاتر آژانس مسافرتی و تاکسی تلفنی، واحدهای صنفی و غیرصنفی مجاز به فعالیت از ساعت ۱۸ به بعد هستند.

وی گفت: سایر رسته‌های صنفی و غیرصنفی راس ساعت ۱۸ باید تعطیل کنند و اگر تعطیل نباشند در مرحله اول از واحدهای متخلف تعهد کتبی اخذ می‌شود و در صورت تکرار تخلف با آنها برخورد قانونی خواهد شد.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت خراسان جنوبی افزود: آن دسته از واحدهای صنفی که بخواهند از رعایت مصوبات امتناع کنند، براساس دستور دادستان مرکز استان و مصوبات ستاد استانی کرونا به عنوان متخلف شناخته می‌شوند و واحد صنفی آنها بین ۱۰ روز تا یک ماه پلمب می‌شود.

وی اظهار داشت: تاکنون همراهی و همکاری اصناف در اجرای طرح محدودیت خوب بوده و بسیاری از صنوف واحد خود را داوطلبانه تعطیل کردند.

تهوری گفت: از همه اصناف خواهش داریم ساعت تعطیلی را رعایت کنند و مردم هم برای خرید غیرضروری از منزل بیرون نیایند.

وی افزود: همچنین افراد برای خرید ضروری به صورت حداقلی حضور پیدا کنند زیرا گاهی مشاهده می‌شود در یک سوپر مارکت برای خرید سه یا چهار نفر از یک خانواده وارد فروشگاه می‌شوند که باعث افزایش تراکم جمعیت و خطر انتقال ویروس می‌شود.

تیم‌های نظارتی مشترک اتاق اصناف، سازمان صنعت، معدن و تجارت و پلیس شب گذشته (پنجشنبه) با حضور در مناطق مختلف شهر بیرجند بر چگونگی اجرای طرح محدودیت فعالیت صنوف در مرکز استان نظارت کردند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی به همراه معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان این سازمان و بازرس کل استان نیز با حضور میدانی در شهر نحوه تعطیلی واحدهای صنفی بعد از ساعت ۱۸ را بررسی کردند.

به گفته مسوولان همراهی اصناف در نقاط مختلف شهر بیرجند با اجرای طرح محدودیت فعالیت گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ پس از ساعت ۱۸ خوب بوده و تیم‌های بازرسی به تعدادی از واحدهای صنفی در حال فعالیت تذکر و اخطار دادند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم گفت: اصناف باید دستورالعمل‌ها، پروتکل‌های بهداشتی و مصوبات ستاد مدیریت بیماری کرونا را در اولویت کاری خود قرار دهند و این موضوع به اتاق اصناف، اتحادیه‌ها و واحدهای صنفی ابلاغ شده است.

عباس جرجانی افزود: اصناف از پیشگامان حوزه پیشگیری و مقابله با کرونا بوده‌اند لذا از آنها انتظار داریم در جهت حفظ سلامت خود، خانواده و جامعه مانند گذشته مصوبات ستاد مدیریت بیماری کرونا را اجرا کرده و در اولویت قرار دهند.

وی با تشکر از همکاری و همراهی کسبه و بازاریان در اجرای مصوبات ستاد مدیریت کرونا، از مسوولان واحدهای صنفی خواست به صورت خود ناظر در اجرای مصوبات این ستاد را یاری کنند.

وی از مردم نیز خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف موارد را به شماره ۱۲۴ واحد بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت و شماره ۱۹۰ دانشگاه علوم پزشکی اطلاع دهند.

طرح محدودیت فعالیت گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ همزمان با سراسر کشور تا ۲۰ آذر ماه در استان خراسان جنوبی لازم الاجرا است.

تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی از مهر ماه امسال تاکنون همچنان صعودی است.

خراسان جنوبی که اوایل شهریور امسال با افزایش بیماران تنفسی در این استان به وضعیت هشدار بازگشته بود، ۲ ماه است که در خیز سوم بیماری جزو استان‌های در وضعیت قرمز قرار دارد.

به گفته مسوولان استان برگزاری مراسم و تجمعات خانوادگی، ترددهای درون استانی، فرارسیدن فصل برداشت محصول و حضور گروهی مردم در مزارع و باغات در افزایش آمار بیماران نقش قابل توجهی داشته است.

ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا این هفته ۲ بار تشکیل جلسه داد و محدودیت‌های جدید را برای کنترل کرونا تصویب کرد.

براساس آخرین وضعیت مخاطره شیوع ویروس کرونا در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی که روز پنجشنبه ۱۵ آبان ماه منتشر شد، ۶ شهرستان این استان در شرایط بحرانی (مشکی) قرار دارند، چهار شهرستان این استان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) هستند و یک شهرستان هم در وضعیت نارنجی (پرخطر) است.

مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۷۲۶ هزار و ۵۸۵ نفر رسیده و شمار جانباختگان قطعی بر اثر کرونا در کشور به ۴۰ هزار و ۱۲۱ نفر رسیده است.