مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت مرز مشترک با کشور افغانستان گفت: باید از این ظرفیت برای برپایی نمایشگاه‌های توانمندی‌های صنعت چاپ خراسان جنوبی استفاده کنیم.

عباسعلی بهاری روز سه‌شنبه در مراسم بزرگداشت اهالی صنعت چاپ خراسان جنوبی افزود: خراسان جنوبی دارای توانمندی‌های بسیاری است که نه به‌واسطه بسترها و زیرساخت‌ها بلکه به دلیل نیروهای انسانی قوی و متعهد آن، هر کجا در کشور نامی از این استان یا اثری از تولیدات فرهنگی‌مان باشد، به‌واسطه تلاش و کوشش این افراد است.

وی با اشاره به مشکلات صنعت چاپ در خراسان جنوبی بیان کرد: فعالان این عرصه مردمانی بسیار نجیب و متین هستند اما با وجود مشکلات فراوان این حوزه، روز به روز نحیف‌تر می‌شوند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: مشکلاتی که اگر نبود، با توانمندی و ظرفیت فعالان چاپ استان امروز باید شاهد حضور آنها در بالاترین درجات باشیم.

وی با بیان اینکه صنعت چاپ یک چرخه است و به یک چاپخانه و چند نفر عوامل محدود نمی‌شود ادامه داد: چاپ از زمانی که یک هنرمند یا فرهیخته‌ای قلم به دست می‌گیرد، آغاز می‌شود و با چاپخانه به تولید می‌رسد و در نهایت در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا موجب آگاهی‌بخشی و توسعه فرهنگ در جامعه شود.

بهاری با اشاره به اینکه شاهد کاهش فعالیت‌های چاپی از ۸۰ درصد به ۷۲ درصد هستیم گفت: خلاهای قانونی و نبود تخصص موجب این کاهش شده است، برای مثال زمانی که چاپ دیجیتال وارد کشور شد، افرادی با صرف هزینه‌های بسیار دستگاه‌های مورد نظر را خریداری کرده و دوره‌های لازم را برای کسب تخصص گذراندند اما در مرحله اعطای مجوز با سنگ‌اندازی‌های زیادی مواجه شدند.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی چاپخانه‌های استان در حال سهم‌گیری از یکدیگر هستند افزود: هنوز نتوانستیم سهم‌های دیگر را به بازار چاپ استان اضافه کنیم تا شاهد فعالیت تمامی چاپخانه‌ها همراه با رقابت و رفاقت باشیم.

وی از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی درخواست کرد مشکلات صنعت چاپ استان را احصا و در کارگروه‌ها و گروه‌های کاری بررسی کند و به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان ارائه دهد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی همچنین بر نیاز استان به داشتن رشته‌های دانشگاهی صنعت چاپ تاکید کرد و گفت: فعالیت ۶۰ چاپخانه با بیش از ۲۰۰ نیروی انسانی نیاز به کسب مهارت‌های لازم دارد و اعطای مجوز نیز باید منوط به داشتن تخصص باشد.