نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: اگر انقلاب اسلامی نبود، ایران بعد از فلسطین لقمه دوم استعمار بود.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی در خطبه‌های نمازجمعه بیرجند در مصلای المهدی (عج) با تبریک ایام الله دهه مبارک فجر افزود: انقلاب اسلامی ضرورت دینی و سیاسی بود و جامعه ما را که در چنبره استبداد در حال نابودی بود، نجات داد.

وی گفت: سیستم پادشاهی صرفا یک زورگویی است و یک خانواده و قبیله به دلیل زور خود بر ملت‌ها مسلط می‌شوند و همه مردم باید براساس خواسته آنها حرکت کنند.

امام جمعه بیرجند تصریح کرد: سیستم پادشاهی مردم را گرسنه نگه می‌داشت و سرنوشت مردم دست بیگانه بود که ضرورت داشت این انقلاب شکوهمند انجام شود تا دست استعمار از این مملکت کوتاه شود.

وی افزود: سیستم پادشاهی یک استبداد واضح بود اما امروز با پدیده استعمار استبدادی که بدترین نوع استبداد است و استعمار در قالب مکر و حیله خواسته‌اش را به ملت‌ها تحمیل می‌کند، مواجه‌ایم.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: استبداد گاهی از نوع استبداد رضاخانی است که این استبداد مشخص است اما گاهی استبداد بسته‌بندی شده و استعمارگران با بهره‌گیری از شیطنت و حیله، خواسته خود را به مخاطب تحمیل می‌کنند که اینجا باید بصیرت داشته باشیم.

وی اظهار داشت: استعمارگران نه تنها بر کشور ما بلکه بر همه کشورهایی که بعد از جنگ جهانی دوم سلطه پیدا کردند، بر همه شئون آن کشورها حکمرانی می‌کردند و انقلاب اسلامی یک معجزه و انفجار نور بود تا کشور ما را از چنگال استعمار نجات دهد.

وی یادآور شد: در مسجد گوهرشاد به وسیله یک عده سرباز مسلح مردم را کشتند که در ظاهر رضاخان این جنایت را انجام داد اما چهره اصلی که این دستور را می‌دهد را کسی نمی‌بیند و همان استعمار است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: سیستم استبدادی پادشاهی نمی‌تواند برای انسان رشد و کمال ایجاد کند و سیستم حکومتی و شخص حاکم مثل رضاخان بیسواد و نوکر صفت که انگلیسی‌ها او را به عنوان پادشاه حاکم کردند هیچ طرحی برای رشد جامعه نداشت، چون کشور را دست انگلیس داد که تمام کشور را غارت کرده و فرهنگ جامعه را با اشاعه فحشا و گسترش موادمخدر نابود کردند.

وی افزود: در حالی که ملت از گرسنگی می‌مرد این دزد، کشور را در اختیار انگلیس گذاشته و رضاخان فردی بود که مادرش چیزی نداشت و با جامه شویی گذران می‌کرد اما املاکش بعدها به قدری زیاد شد که در حد یک وزارتخانه باید آن اموال را اداره می‌کرد چون هرجا وارد می‌شد و از یک باغ، قنات و ملک کسی تعریف می‌کرد، فرد مالک باید ملک خود را به او تقدیم می‌کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: استعمارگران بر ایران حکومت می‌کردند، مستشاران آمریکایی و دیگران هر کاری را در کشور ما انجام می‌دادند و شخص پادشاه و نمایندگان مجلس را هم بیگانگان تعیین می‌کردند.

وی اظهار داشت: شاه از بیگانه می‌ترسید، آنها همه چیز را تعیین می‌کردند و مردم هم کاره‌ای نبودند اما استعمار به این هم قانع نبود چون برنامه‌اش تحقیر جوامع اسلامی بود و کسی را مالک جان و مال و ناموس خود نمی‌شناختند.

امام جمعه بیرجند گفت: استعمارگران برای تحقیر ملت ما قانون کاپیتولاسیون را تصویب کردند که اگر مستشاران خارجی در کشور هر کاری کردند در ایران هیچ مقامی حق دخالت ندارد چون ملت باید تحقیر می‌شد و این قانون یعنی اینکه مردم را معامله کردند چون مستشار خارجی مصونیت دارد.

وی اضافه کرد: وقتی گروهبان آمریکایی وارد یک پادگان می‌شد فرمانده پادگان برایش پا می‌چسباند و جلوی او خبردار می‌ایستاد اما انقلاب اسلامی ملت را از این بدبختی و ننگ نجات داد و هنوز در نیمه راه هستیم و انقلاب باید به نتیجه نهایی برسد تا آرمان ما محقق شود.

وی گفت: امروز هم استبداد و استعمار در هر جای دنیا، برنامه‌هایش را در قالب‌های مختلف تحمیل می‌کند که باید هوشیار و مراقب باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: فردی که داخل کشور حرف بیگانه را می‌زند با او نمی‌توان این را حرکت انجام داد و مردم وقتی کسی را انتخاب می‌کنند چهار سال وی را تجربه کرده و اگر درست عمل کرد او و سیستم‌اش قابل قبول هستند اما اگر او و مجموعه‌اش بد عمل کرد مردم دیگر باید تصمیم بگیرند که رای خود را به خدمتگزار و فداکار بدهند.

وی بیان کرد: هرچند مردم ممکن است خود فرد را نشناسند اما افراد دور و بر او را می‌شناسند و مردم می‌توانند با مشورت اهل تقوا فرد اصلح را انتخاب کنند که امیدواریم بصیرت مردم مثل همیشه دشمن را ناکام کند.

خطیب جمعه بیرجند در بخش دیگری از سخنانش  گفت: تقوا بهداشت روح و همه ارزش‌هاست که هرجا خلاف کنیم به ضرر خود عمل می‌کنیم و خداوند می‌فرماید هرجا تقوا را شکستیم به ضرر خود کار کردید.

وی با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه (س) و همچنین شهادت سردار سلیمانی افزود: معامله قرن یک دزدی از طرف دزدان بین‌المللی است که آن را محکوم می‌کنیم.

وی اظهار داشت: امروز مساله فلسطین آزمایش بزرگی برای همه انسان‌هاست و این معامله محکوم است و منعقد نمی‌شود اما ضایعاتش زیاد است.