استاندار خراسان جنوبی نمایندگی وزارت امور خارجه در این استان را مکلف کرد که با قید فوریت برای تسهیل مراودات با افغانستان و کشورهای دیگر، اقدام کند.

 حمید ملانوری در نشست با مسوول نمایندگی وزارت خارجه در استان افزود: یکی از پیشران‌های توسعه‌ای استان، مرز است که این قابلیت را ایجاد می‌کند تا از مراودات با کشورهای همسایه بهره‌مند شویم.

وی گفت: برای ما مراودات خارجه به ویژه با کشور افغانستان به واسطه مرز مشترکی که داریم، خیلی مهم است.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر این که بزرگترین مرز ایران و افغانستان در کشور، در خراسان جنوبی واقع شده است تصریح کرد: مرز ماهیرود فعال است و به تمام کشور خدمات می‌دهد، در بقیه مرزها نیز امکانات و زیرساخت ها مهیا است.

وی اظهار داشت: به دلیل اینکه فعالان اقتصادی استان علاقه‌مند به فعالیت در دیگر مرزهای استان هستند و این رغبت در تجار آن سوی مرز نیز وجود دارد لذا باید موانع موجود برای فعالیت این بازارچه‌ها برطرف شود.

وی با اشاره به این که در خراسان جنوبی با استان‌های بزرگ فراه و هرات افغانستان هم‌مرز هستیم گفت: از این ظرفیت، خیلی کم بهره‌مند شده‌ایم.

ملانوری افزود: آنچه در این زمینه تکلیف نمایندگی وزارت خارجه در استان است، موضوع تسهیل شرایط برای مراودات ما با کشور همسایه، نه تنها برای ارتباط ایران با افغانستان بلکه با دیگر کشورها از این طریق است.

وی با تاکید بر این که در این زمینه مکاتباتی هم صورت گرفته که باید برای تحقق کامل پیگیری شود گفت: نمایندگی وزارت خارجه باید با قید فوریت این موضوع را در دستور کار قرار دهد.

استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: تقاضای ما این است که زودتر این فضا فراهم شود و بتوانیم با مسوولان کشور افغانستان در این جا یا در آن سوی مرز دیدارهایی داشته باشیم.

وی با بیان این که مرز برای کل کشور تاثیرگذار است تصریح کرد: این دیدارها که صورت بگیرد، بدون شک کار توسعه پیدا کند.

فعال شدن بازارچه یزدان اولویت نخست است

ملانوری افزود: اولویت اول در دیدار با مسوولان افغانستان، موضوع فعال شدن بازارچه یزدان است که باید به جد پیگیری شود؛ بعد از افغانستان، نگاه‌مان به دیگر کشورهایی است که بتوانند ظرفیت‌های استان را معرفی کنند.

وی با تاکید بر این که باید به بازارهای جهانی راه پیدا کنیم گفت: در ستاد توسعه خاوران به این نکته توجه شده که ظرفیت‌های استان باید به جامعه بین‌المللی معرفی شوند.

ملانوری عنوان کرد: این عاقلانه نیست که زرشک، عناب و زعفران استان به صورت فله‌ای و به شکل فعلی عرضه شود، در حالی که در دنیا خریداران زیادی دارد و با وجود این نیاز، عملا ما نباید مشکل بازار فروش داشته باشیم.

وی متذکر شد: کالایی که می‌تواند در دنیا عرضه شود، نباید در انبارها بماند و از بین برود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان این که ما باید برای توسعه استان ظرفیت خلق کنیم گفت: برای خلق این ظرفیت‌ها باید فراتر از کارهای روزمره اداری فعالیت داشته باشیم.

وی بیان کرد: توسعه متوازن، پایدار و همه جانبه استان، نیازمند فعالیت همه بخش‌ها است.

ملانوری گفت: باید به گونه‌ای اقدام کنیم و به شکلی همه ظرفیت‌های اداری و قانونی را به کار بگیریم که شرایط برای ورود و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تسهیل شود.

وی افزود: هدف ما از سرمایه‌گذاری فقط برای حوزه اقتصادی نیست بلکه مباحث اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، مبادلات تجاری و سایر موضوعات هم باید مدنظر باشد که با وجود منابع غنی استان و نیروی انسانی کارآمد، شدنی است.