مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: با احتساب حادثه گاز گرفتگی اخیر سگ در بیرجند از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲ مورد حیوان گزیدگی در استان گزارش شده که از این تعداد بیماری هاری هشت حیوان مثبت بوده است.

محمدعلی بخشی افزود: در این مدت از ۱۲ حیوان مشکوک به هاری نمونه‌برداری شد که هشت مورد توسط آزمایشگاه دامپزشکی، هاری تشخیص داده شده‌ است.

وی گفت: از این تعداد چهار قلاده گربه، سه قلاده سگ و یک راس الاغ بوده و افزایش موارد بیماری هاری در استان نگران‌کننده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار داشت: سال گذشته نیز تعداد ۱۶ مورد گاز گرفتگی توسط حیوانات انتقال دهنده هاری به شبکه‌های دامپزشکی استان گزارش شد که با توجه با نمونه‌گیری‌های انجام شده از این حیوانات، ابتلا به هاری ۱۲ مورد توسط آزمایشگاه تایید شد.

وی گفت: از این تعداد سه قلاده شغال، ۲ قلاده گربه، پنج قلاده سگ، یک راس گوسفند و یک راس الاغ بوده‌ است.

بخشی نسبت به افزایش بیماری هاری در استان خراسان جنوبی هشدار داد و افزود: سال ۱۴۰۰ هیچ موردی از این بیماری در استان نداشتیم ولی سال گذشته ۱۲ مورد شناسایی شد و امسال که هنوز ۲ ماه از آن نگذشته است، هشت مورد مثبت داشته‌ایم.

وی شغال، گرگ، خفاش، روباه، راکون و راسوها را ناقلان هاری در طبیعت و سگ‌ها و گربه‌ها را ناقلان این بیماری در جوامع شهری و روستایی عنوان کرد و گفت: سرایت بیماری به حیوان یا انسان بیش از ۹۵ درصد، از طریق گاز گرفتن یا خراش پوستی ناشی از پنجه کشیدن است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی از شهروندان خواست هر گونه مورد مشکوک به هاری را به شبکه‌های دامپزشکی گزارش دهند.

وی توصیه کرد: در صورت هر گونه گزش توسط حیوانات بلافاصله محل زخم ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با آب و صابون شست و شو، سپس با آب معمولی صابون‌زدایی و بعد از ضد عفونی با الکل یا بتادین سریعا به مراکز بهداشتی و درمانی برای دریافت سرم و واکسن ضد هاری مراجعه شود.

خشی افزود: موارد مثبت هاری گربه نیز در نمونه‌گیری‌های صورت گرفته در استان مشاهده شده است و با توجه به نزدیک بودن گربه‌ها به جوامع شهری و روستایی، در صورت ابتلا به این بیماری احتمال انتقال آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی هشدار داد: با توجه به اینکه واکسیناسیون در گربه‌های ولگرد انجام نمی‌شود احتمال بروز آسیب‌های جدی ناشی از شیوع این بیماری در جوامع انسانی وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: ابتلای گربه به هاری در چهار مورد از نمونه‌گیری‌های ۵۰ روز اخیر در استان مثبت اعلام شده است بنابراین این حیوان می‌تواند انتقال دهنده جدی هاری باشد.

وی اضافه کرد: پارسال هشت هزار و ۲۰۰ قلاده سگ نهگبان، سگ گله و سگ بلاصاحب نگهداری شده در پناهگاه‌های شهرداری به صورت رایگان توسط شبکه‌های دامپزشکی و تعداد ۶۴۰ قلاده سگ و گربه خانگی به صورت بهادار توسط مراکز مایه‌کوبی خصوصی زیر پوشش واکسیناسیون قرار گرفتند.

بخشی گفت: امسال نیز هزار و ۷۰۰ مورد واکسیناسیون سگ بلاصاحب، گله و نگهبان انجام شده است.

وی با تاکید بر جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در شهرها و روستاهای استان افزود: این موضوع توسط وزارت کشور به شهرداری‌ها و دستگاه‌های متولی ابلاغ شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: افرادی که نسبت به نگهدای سگ و گربه اقدام می‌کنند، دامپزشکان، کارکنان مراکز بهداشتی، دامداران و افراد شاغل در آزمایشگاه‌ها که به نحوی با سگ و گربه سر و کار دارند، علاوه بر واکسیناسیون سگ و گربه، نسبت به واکسیناسیون خودشان در صورت تایید مراکز بهداشتی نیز اقدام کنند.

وی گفت: دامداران نیز برای واکسیناسیون سگ‌های گله علیه بیماری هاری با اکیپ‌های اعزامی شبکه‌های دامپزشکی همکاری کنند.

بخشی با اشاره به  حمله یک قلاده سگ به سه کودک و یک زن در شهرستان بیرجند گفت: این حیوان در نهایت با شلیک تیر از پای درآمد و نمونه‌گیری برای هاری انجام و به آزمایشگاه مرجع در تبریز ارسال شد که جواب آزمایش مثبت اعلام شده است.

وی بیان کرد: با توجه به شرایطی که این حیوان داشت، مثبت بودن آزمایش محتمل بود.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور