معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: واریز سهم ۱۵ درصدی حقوق دولتی معادن با اولویت شهرستانی که معدن در آن قرار دارد، از ظرفیت‌های قانونی بودجه امسال برای توسعه زیرساخت‌هاست.

لیرضا عباس‌زاده  در نشست شورای معادن استان خراسان جنوبی افزود: نخستین جلسه شورای معادن استان در سال جاری را با بررسی ظرفیت‌های قانونی استفاده از معادن در سطح استان براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲ برگزار کردیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های قانونی بودجه گفت: مطابق قانون بودجه ۱۴۰۲ باید سهم ۱۵ درصدی حقوق دولتی معادن هر سه ماه یک بار به خزانه معین استان واریز شود و با اولویت شهرستانی که معدن در آن قرار دارد به‌ منظور توسعه زیرساخت‌های آن و رفع آسیب‌های محیط زیستی اختصاص یابد.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: همچنین براساس جزء ۶ بند “الف” تبصره ۱۸ قانون بودجه برای حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین تاکید شده که پنج واحد درصد از ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن به حساب استانی پیشرفت و عدالت نزد خزانه‌داری کل کشور به نام استان‌های مربوط واریز شود.

وی با بیان اینکه حرکت‌های خوبی برای استفاده از ظرفیت‌های معدنی در راستای جهش اقتصادی استان آغاز شده است گفت: امیدواریم در سال جاری با همکاری و همراهی همه دستگاه‌های اجرایی، فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بتوانیم فرصت‌های ناب و فوق‌العاده‌ای برای توسعه معادن و صنایع معدنی استان داشته باشیم.

عباس‌زاده تاکید کرد: باید از ظرفیت‌های قانونی بودجه امسال بهره بگیریم تا علاوه بر بهره‌مندی بیشتر مردم خراسان جنوبی از ظرفیت‌های معدنی، استان نیز به سمت رشد سرمایه‌گذاری و توسعه همه‌جانبه هدایت شود.

وی افزود: سال گذشته شاهد ورود خوب سرمایه‌گذاران در بخش معدن استان بودیم و ۴۴ پروانه بهره‌برداری معدن صادر شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسن جنوبی گفت: استان از نظر صدور تعداد پروانه اکتشاف رتبه اول و از نظر صدور تعداد گواهی کشف معدن رتبه دوم کشور را در سال گذشته کسب کرد.

وی تصریح کرد: مزیت برتر خراسان جنوبی در جهت توسعه اقتصادی، ظرفیت‌های بالای معدنی است و باید در سال جاری مباحث مربوط به توسعه بخش معدن را به جد دنبال کنیم.

عباس‌زاده افزود: شورای معادن به عنوان بازوی اجرایی هماهنگی‌های لازم برای توسعه استان در بخش معادن فعالیت دارد.

سرپرست اداره‌ کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: ۴۴ پروانه بهره‌برداری معدن با حجم سرمایه‌گذاری ۲۶۹ میلیارد و ۸۶۵ میلیون تومان سال گذشته در این استان صادر شد که نسبت به سال قبل‌تر از نظر حجم سرمایه‌گذاری ۸۶ درصد افزایش دارد.

حامد حسن‌نژاد افزود: این تعداد پروانه بهره‌برداری با ذخیره قطعی ۱۴۲ میلیون و ۲۸ هزار تن، استخراخ سالیانه ۵۶۳ هزار و ۷۳۷ تن و به وسعت ۲۲۴ کیلومتر مربع صادر شده است.

وی بیان کرد: با صدور این تعداد پروانه بهره‌برداری معدن برای ۴۱۶ نفر شغل ایجاد شده و سنگ‌های تزئینی، خاک‌های صنعتی، بنتونیت، طلا، مس، منگنز، آگات و تراورتن از مهمترین آنهاست.

دبیر شورای معادن استان خراسان جنوبی گفت: در مجموع صدور این تعداد پروانه بهره‌برداری از نظر تعداد ۴۱۶ درصد، حجم سرمایه‌گذاری ۸۶ درصد و از نظر تعداد اشتغال ایجاد شده ۴۶ درصد رشد دارد.

وی افزود: همچنین ۴۹ گواهی کشف با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۵۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در استان صادر شد که از نظر حجم سرمایه‌گذاری ۲۰۱ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد نشان می‌دهد.

حسن‌نژاد گفت: در این مدت ۱۵۳ پروانه اکتشاف با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۲۵۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در استان ثبت شد که ۱۹۶ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد دارد.

وی ادامه‌ داد: خراسان جنوبی از نظر صدور تعداد پروانه اکتشاف رتبه اول و از نظر صدور تعداد گواهی کشف رتبه دوم کشور را کسب کرده است‌.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: سالانه ۳۴ میلیون تن ماده معدنی از معادن استان استخراج می‌شود که از این مقدار ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن از محل معادن برای فرآوری به سایر نقاط حمل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی به عنوان یکی از پنج استان معدنی کشور دارای قابلیت‌های معدنی قابل توجهی است اضافه کرد: این استان با ۷۲۷ معدن و ذخیره قطعی ۶ میلیارد و ۹۰۰ هزار تن، رتبه دوازدهم کشور را در ذخیره قطعی معادن به خود اختصاص داده است.

حسن‌نژاد گفت: سهم استان از کل معادن کشور ۶ درصد، تعداد اشتغال معادن کشور ۹ درصد و به لحاظ ذخیره قطعی معادن کشور ۱۳ درصد است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور