سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: این سازمان هشت اولویت پژوهشی در حوزه‌های کشاورزی، معدن، فرهنگ و گردشگری را مصوب کرده که امید است نتایج پژوهش‌های مزبور، گرهی از مشکلات استان در بخش‌های اولویت‌دار توسعه باز کند.

حمید جهانشاهی به مناسبت هفته پژوهش و فناوری (۲۰ تا ۲۶ آذر) به رسانه‌ها اظهار داشت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به عنوان دبیرخانه کارگروه “آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری” به منظور هزینه‌کرد بهینه اعتبارات بند «ه» تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کشور و با مدنظر قرار دادن چالش‌ها و اولویت‌های اساسی توسعه استان براساس رویکردهای اقتصاد مقاومتی، سند آمایش سرزمین استان و برنامه ششم توسعه، این اولویت‌ها را تصویب کرده است.

وی با برشمردن جایگاه ویژه پژوهش در برنامه‌ریزی‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت استان گفت: جهت‌گیری برنامه‌های پژوهشی و تحقیقاتی باید به سمت رفع نیازهای جامعه باشد تا بتوان از دستاوردهای آن به نحو مطلوب برای  برطرف کردن معضلات استان استفاده کرد.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی اظهار داشت: آنچه حائز اهمیت است اینکه فعالیت‌های تحقیقاتی در دستگاه‌های اجرایی باید “مساله محور” باشد.

وی افزود: پژوهش فرایند رسیدن به راه‌حل‌های قابل اطمینان از طریق گردآوری، تحلیل و تفسیر داده‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده و نظام‌مند است.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی تصریح کرد: مهمترین گام در راه پیدایش و گسترش واحدهای تحقیق و توسعه در دستگاه‌های اجرایی، باور مدیران عالی دستگاه‌ها به مفید بودن امر پژوهش است.

وی اظهار داشت: حمایت مدیران عالی از تحقیق و اهمیت قائل شدن برای نتایج و پیشنهادهای تحقیقات صورت گرفته، نه تنها برای پیشرفت و تعالی آن دستگاه حیاتی و ضروری است بلکه تاثیر قابل توجهی در شکل‌گیری تصویر ذهنی سایر واحدهای اجرایی آن دستگاه نسبت به تحقیق و توسعه دارد.

جهانشاهی گفت: به وجود نیامدن باور به پژوهش بین مدیران و مسئولان مربوطه، همچنین بی‌توجهی و بی‌اعتمادی مدیران سازمان‌ها نسبت به دستاوردهای پژوهشی و شکاف‌های نگرشی و ارتباطی میان مدیران و محققان در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های مختلف، بی‌اعتمادی غالب مدیران کشور نسبت به نقش و اهمیت تحقیقات را موجب شده است.

وی تصریح کرد: تا زمانی که نیاز به نتایج تحقیقات و اعتماد به تاثیرگذاری آن بر تصمیم‌گیری‌ها در میان مدیران عالی دستگاه‌های اجرایی احساس نشود، امید چندانی به ارتقای جایگاه واحدهای تحقیق و توسعه وجود ندارد.

مدیر مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی نیز درباره فعالیت‌های مرتبط با حمایت این سازمان از پژوهش گفت: به منظور احصای اولویت‌های پژوهشی دستگاه‌های اجرایی استان نامه‌ای توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان دبیر کارگروه به دستگاه‌های اجرایی مشمول بودجه هزینه‌ای استانی ارسال می‌شود و پس از احصای اولویت‌های پژوهشی و اخذ خلاصه هر طرح، اولویت‌های مزبور به دانشگاه بیرجند به عنوان دبیر گروه کاری پژوهش استان ارسال می‌شود.

مهدی فاطمی افزود: پس از برگزاری جلسات متعدد گروه کاری پژوهش و بررسی دقیق هر یک از اولویت‌های پژوهشی توسط اعضا و با حضور نماینده دستگاه اجرایی مربوطه، طرح‌های مزبور امتیازبندی می‌شود و طرح‌های با بالاترین امتیاز تا سقف اعتبارات پژوهشی هر سال به دبیرخانه کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری ارسال می‌شود.

وی با بیان این اینکه در جلسه کارگروه عناوین و خلاصه طرح‌ها توسط اعضا مورد بررسی قرار می‌گیرد تصریح کرد: پس از تصویب به استناد ماده چهار بند (ه) تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کشور به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان برای تصویب نهایی ارسال می‌شود و پس از تصویب اولویت‌های پژوهشی در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، اطلاعیه فراخوان اولویت‌های مصوب به استناد ماده ۶ بند (ه) تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به منظور احصای طرح‌های اولیه پیشنهادی محققان منتشر می‌شود.

مدیر مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: طرح اولیه پیشنهادی برای هر اولویت، مجدد در جلسه گروه کاری پژوهش استان با حضور اعضای کمیته، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی پیشنهاد دهنده طرح و مجریان برگزار و طرح‌های اولیه با بالاترین امتیاز به دستگاه‌های اجرایی برای عقد قرارداد اعلام می‌شود.

رییس گروه پژوهش و آینده‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی نیز با ارائه توضیحاتی درخصوص وضعیت هزینه‌کرد اعتبارات پژوهشی در سال ۱۴۰۰ گفت: امسال هشت اولویت پژوهشی از محل اعتبارات بند (ه) تبصره ۹ قانون بودجه سال جاری با اعتبار ۹ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال به تصویب رسیده که فرایند عقد قرارداد توسط دستگاه‌های اجرایی با مجریان انجام شده یا در حال انجام است.

وحیده احمدی اظهار داشت: به مناسبت هفته پژوهش و در کمیته سیاستگذاری هفته پژوهش استان مقرر شد از سه طرح برگزیده دستگاه‌های اجرایی، پنج پژوهشگر برتر دستگاه‌های اجرایی استان، سه نهاد تحقیقاتی استان، پنج پژوهشگر برگزیده از دانشگاه‌های استان، پنج طرح برگزیده بخش خصوصی، پنج فناور برتر، پنج دانشجوی برتر، پنج دانش‌آموز برتر در حوزه پژوهش، پنج معلم برگزیده در تولید محتوا، ۲ مربی برگزیده فنی و حرفه‌ای و ۲ نفر مهارت‌آموز برگزیده ملی تقدیر شود.