استاندار خراسان جنوبی از مناطق زلزله‌زده شهرستان بشرویه بازدید کرد و گفت: به منظور اخذ مجوز ارائه تسهیلات برای منازلی که در زلزله اخیر بشرویه دچار آسیب جدی شدند پیگیری‌های لازم در سطح ملی صورت می‌گیرد تا این منازل نیز مقاوم‌سازی شوند.

، جواد قناعت در حاشیه بازدید از مناطق زلزله‌زده بشرویه افزود: طی دو سه هفته اخیر شاهد وقوع چند زلزله با ریشترهای بالا در ارسک، شهر بشرویه و روستاها و مناطق اطراف آن بودیم که به لطف الهی خسارت جانی و مالی نداشت.

وی گفت: خداوند را شاکریم که با وجود بالا بودن بزرگی زلزله اما تلفات جانی و مالی نداشت و این نشان از اخلاص و دینداری مردم منطقه است.

استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: متاسفانه در این زلزله شاهد بودیم که اکثر روستاهای بشرویه دچار آسیب شدند و امروز از روستاهای غنی‌آباد، رقه، کرند و چند روستای دیگر همچنین شهر ارسک و بشرویه بازدید داشتیم.

وی گفت: در خیلی از روستاها خانه‌ها ترک‌های جدی دیده لذا از مردم منطقه تقاضا داریم که تا حد امکان از اسکان‌های اضطراری پیش‌بینی شده برای خواب استفاده کنند تا قدری زمان سپری شود و مشکلی هم ایجاد نشود.

قناعت بیان کرد: طبق قانون، تسهیلات بازسازی واحدهای زلزله‌زده فقط به خانه‌ها و مناطقی تعلق می‌گیرد که در آن تخریب صورت گرفته باشد، اینجا آوار و تخریب صورت نگرفته اما برخی خانه‌ها در آستانه آوار شدن است.

وی افزود: در جلسه مشترک هیات دولت با استانداران که هفته پیش رو برگزار می‌شود این موضوع در حضور وزیر کشور، معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور مطرح و پیگیری خواهد شد که به استان برای بازسازی این منازل نگاه ویژه‌ای داشته باشند چون اینها آبستن حوادث هستند.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: امروز برای بازدید میدانی شرایط آمدیم تا بتوانیم با اطلاعات جامع و کامل در استان و تهران برای اخذ تسهیلات بازسازی و مقاوم‌سازی منازل آسیب‌دیده اهالی این منطقه پیگیری کنیم.

وی گفت: وفاق و همدلی خوبی بین مدیران دستگاه‌های عضو مدیریت بحران برای کمک به زلزله‌زدگان وجود دارد و کار تیمی خوبی را در شهرستان شاهد هستیم.

قناعت افزود: در بازدید امروز مردم ابراز کردند که دستگاه‌های مختلف، نماینده مردم شهرستان در مجلس، معاون عمرانی استاندار و فرماندار از مناطق بازدیدهایی داشته‌اند و به‌موقع در صحنه حاضر شدند که این وفاق و همدلی بسیار خوب بوده است.

وی همچنین با اشاره به درخواست اعضای شورای اسلامی روستای رقه مبنی بر احداث سالن ورزشی و اورژانس ۱۱۵ در این روستا گفت: مشکلاتی که بیان شد را بررسی می‌کنم و پاسخ آن را به اهالی منطقه اعلام خواهیم کرد زیرا عادت ندارم قولی بدهم که انجام نشود.

استاندار خراسان جنوبی امروز از مناطق زلزله‌زده بشرویه از جمله روستاهای رقه، کرند، غنی‌آباد و موردستان بازدید کرد.

این بازدیدها با همراهی نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، فرماندار بشرویه و جمعی از مدیران کل با هدف بررسی شرایط موجود و نحوه خدمات‌رسانی به زلزله‌زدگان انجام شد.

گفت و گو با مردم، بررسی میزان رضایت آنان از خدمات‌دهی دستگاه‌ها و اطلاع از نیازهای مردم در شرایط فعلی، بازدید از سایت اسکان، بررسی میزان خسارت‌های وارده به واحدهای مسکونی و حضور در ستاد مدیریت بحران شهرستان بشرویه از برنامه‌های این سفر استاندار است.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه سفر به بشرویه از مرکز اسکان اضطراری زلزله‌زدگان در شهر ارسک بازدید کرد.

فرماندار بشرویه در این بازدید آخرین وضعیت اسکان‌های اضطراری و شرایط بخش را تشریح کرد و گفت: آمادگی کامل برای اسکان افرادی که به منازلشان در زلزله اخیر آسیب وارد شده، وجود دارد.

حسن علیزاده افزود: مراکز اسکان اضطراری شهرستان دارای امکانات گرمایشی و خواب برای زلزله‌زدگان است و چنانچه فردی تمایل به خوابیدن در منزلش به دلیل ترک خوردگی در زلزله را نداشت، می‌تواند از این مکان‌های فراهم شده استفاده کند.

وی بیان کرد: برای خانواده‌هایی که معلول و مریض داشتند، چادر در داخل منازل آنها برپا شده است.

استاندار خراسان جنوبی در سفر یک روزه خود به مناطق زلزله‌زده شهرستان بشرویه به دیدار خانواده شهید جواد وفایی مقدم رفت و با پدر و مادر شهید دیدار کرد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور