#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

 استاندار خراسان جنوبی گفت: میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حالی به ۴۷ درصد در سطح کشور رسیده که این رقم در استان خراسان جنوبی ۴۴ درصد است.

“حمید ملانوری” روز شنبه در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا افزود: در زمینه فاصله‌گذاری اجتماعی هم میانگین در استان ۴۳ درصد است و این میزان در کشور ۴۶ درصد گزارش شده است.

وی گفت: براساس آخرین گزارش‌ها رعایت پروتکل‌های بهداشتی اخیرا در کشور و استان کاهش پیدا کرده که موضوعی نگران‌کننده است و از مردم و اصناف درخواست داریم همچنان دستورالعمل‌ها را رعایت کنند.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: مردم این موضوع را در دورهمی‌ها و شب‌نشینی‌ها جدی بگیرند تا عادی‌انگاری باعث افزایش آسیب‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا نشود.

وی رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی را مهمترین موضوع مدیریت بیماری در شرایط فعلی دانست و گفت: همیشه تاکید کرده‌ایم که با رعایت کامل پروتکل‌ها می‌توانیم محدودیت‌ها را کم کنیم و رونق را در بازار و فضای کسب و کار داشته باشیم.

ملانوری افزود: در پیک پنجم هم شرایط مناسبی را در استان فراهم کردیم که بازار آسیب کمتری ببیند و در خیلی از مکان‌ها سعی شد محدودیت‌ها را کمتر کنیم تا آسیب کمتری متوجه حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و اشتغال شود.

وی گفت: اما کاهش رعایت‌ دستورالعمل‌های بهداشتی در جامعه باعث می‌شود که دوباره محدودیت‌ها در استان افزایش یابد و حتما نیاز است رعایت‌ها افزایش یابد.

لزوم برخورد با کسانی که سلامت مردم را جدی نمی‌گیرند

وی با بیان اینکه در حال حاضر نظارت و بازدید از بازار انجام می‌شود افزود: در بازدید اخیر از اصناف و بازاریان مرکز استان بر رعایت پروتکل‌ها توسط صاحبان صنوف و ارباب رجوع تاکید و اعلام کردیم که اگر صاحب واحد صنفی، پروتکل‌ها را رعایت نکند باید با آن برخورد و واحد متخلف پلمب شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در این جلسه مصوب شود که ضمن پلمب واحد صنفی متخلف در ورودی آن واحد با تابلو و پارچه نوشته‌ای به مردم اطلاع‌رسانی شود که این واحد به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی بسته شده است.

وی با تاکید بر اینکه با افرادی که سلامت مردم را جدی نمی‌گیرند باید برخورد قانونی شود اضافه کرد: در عین حال تا جایی که امکان دارد باید کمک کنیم فضای کسب و کار فعال باشد.

ملانوری درخصوص بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها گفت: تاکید رییس جمهوری در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا بر بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها از اول آذر بود و تاکید کردند که ارزش بازگشایی فضای آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه از بازگشایی فضای کسب و کار هم مهمتر است.

وی افزود: موضوع بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به عنوان یک موضوع جدی ستاد ملی کرونا، دولت و نظام مورد بحث است اما تاکید رییس جمهوری هم این بوده که در بازگشایی به گونه‌ای عمل کنیم تا آسیب و خسارتی به همراه نداشته باشد.

بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در شرایط مطلوب انجام می‌شود

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: تا زمانی که واکسیناسیون دانش‌آموزان، دانشجویان و کادر آموزشی و اداری دانشگاه‌ها و مدارس انجام نشود، شرایط گندزدایی خوابگاه‌ها و سرویس‌های ایاب و ذهاب دانش‌آموزان و دانشجویان به‌طور کامل صورت نگیرد، شرایط برای بازگشایی این محیط‌ها مهیا نیست.

وی با اشاره به اینکه این موضوع در ستاد ملی کرونا به بررسی‌های بیشتر موکول شد اظهار داشت: با توجه به اینکه در این مدت، آموزش آسیب جدی دیده ما نیز به‌شدت علاقه‌مند به بازگشایی مدارس هستیم اما چاره‌ای جز این نداریم که منتظر بمانیم شرایط مطلوب‌تر شود لذا باز هم منتظر می‌مانیم تا ستاد ملی نتیجه نهایی را اعلام کند.

ملانوری با اشاره به گزارش‌های ارائه شده از مدارسی که از ابتدای مهر ماه فعال بوده‌اند گفت: همچنان تاکید ما این است دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارسی که دایر هستند، به‌طور کامل رعایت شود و نظارت مستمر هم صورت بگیرد البته در حال حاضر برخی مدارس با تعداد محدود دانش‌آموز برای رفع اشکال باز است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر انواع واکسن کرونا به اندازه کافی در خراسان جنوبی وجود دارد افزود: باید علاوه بر واکسیناسیون جمعیت بومی استان، واکسیناسیون اتباع بیگانه و مشکوک التابعین هم انجام شود و نباید هیچ فردی فاقد واکسن باشد و دستگاه‌های متولی در این زمینه کمک کنند.

مراقبت از مرزها با جدیت ادامه یابد

ملانوری گفت: مراقبت‌های مرزی را باید مانند گذشته جدی بگیریم و ویروس جهش‌یافته در برخی کشورهای همسایه به نام دلتا پلاس شناسایی شده که نگرانی جدی برای ورود این ویروس از مرزهای کشور وجود دارد.

وی تصریح کرد: مدیریت مرز در خراسان جنوبی وضعیت مطلوبی دارد و تا الان از حوزه مرز آسیبی نداشتیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: ورود متجاوزین مرزی را به عمق خاک خراسان جنوبی نداریم و مراقبت‌ها در زمینه گروه‌های هفت‌گانه که از مرز ماهیرد انجام می‌شود، با جدیت در حال انجام است.

وی تاکید کرد: فرمانداری‌ها، مرزبانی و سایر دستگاه‌های متولی همچنان دقت و مراقبت لازم را داشته باشند تا آسیبی به استان و کشور وارد نشود.

براساس رنگ‌بندی جدید کشور از امروز هشتم آبان یک شهرستان دیگر خراسان جنوبی هم نارنجی شد و در حال حاضر شهرستان‌های بیرجند، قاینات، نهبندان و طبس به رنگ نارنجی (پرخطر)، خوسف آبی (کم‌خطر) و بقیه شهرستان‌ها زرد (متوسط خطر) هستند.