آیین شام غریبان اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش با رعایت پروتکل های بهداشتی در فضای باز محل سوگواری هیات‌های عزاداری، حسینیه‌ها و مساجد خراسان جنوبی برگزار شد.

 عشق به سرور و سالار شهیدان در وجود مردم خراسان جنوبی ریشه دوانده و هیچ چیز مانع حضور آنها در مراسم سوگواری فرزند فاطمه (س) بویژه در روز عاشورا و برگزاری آیین شام غریبان سید و سالار شهیدان نشد.

عزداران و هیات‌های حسینی بویژه کودکان و نوجوانان یکشنبه شب به صورت متمرکز ضمن رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی با سینه‌زنی و در دست داشتن شمع در آیین شام غریبان امام حسین(ع) و فرزندانش شرکت کردند و به مرثیه‌خوانی و نوحه‌خوانی در رثای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و فرزندانشان پرداخته و در وقایعی که شب یازدهم محرم سال ۶۱ هجری قمری گذشت، با اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هم ناله شدند.

آیین‌های عزاداری محرم در خراسان جنوبی امسال با وجود شیوع کرونا با رعایت دستورات بهداشتی برگزار و پرچم آزادی‌خواهی پیام شهدای عاشورا توسط عاشوراییان برفراز نگه داشته شد.

اختصاص دادن بخشی از فضاهای باز مشخص شده شهر برای عزاداری جمعی، از سوی ستاد مقابله با شیوع بیماری کرونا در کنار عزاداری از طریق فضاهای مجازی در منزل فرصتی شد تا بسیاری عاشقان اباعبدالله (ع) از فیوضات ماه محرم بهره‌مند شوند و با مدیریت صحیح و روش‌های متناسب با شرایط، خیمه امام حسین(ع) را خالی نگذارند.

بسیاری از عزاداران حسینی در بیرجند روز عاشورا با حضور در فضاهای باز مشخص شده واقع در انقلاب، شهدای باقریه و قتلگاه به عزاداری سرور و سالار شهیدان پرداختند و پس از سینه‌زنی و زنجیرزنی متمرکز نماز ظهر عاشورا را با شکوه خاصی برگزار کردند.

آیین‌های عزاداری ماه محرم در ۱۱ شهرستان استان خراسان جنوبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در فضای باز مکان‌های مختلف برگزار شد.