محمدرضا جمع آور سرپرست مدیریت بیماری های مرکز بهداشت استان در مصاحبه ای  با بیان اینکه هاری از کشنده ترین بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان است گفت: در سال جاری اهمیت حیوان گزیدگی و هاری بیش از پیش نمایان گردیده است چرا که در کشور افزایش سالیانه تعداد موارد حیوان گزیدگی و مرگ ناشی از هاری داشته ایم، تا آن جا که بیش از ۲۶۰ هزار مورد حیوان گزیدگی و ۱۶ مورد مرگ انسان ناشی از ابتلا به بیماری هاری در سال ۱۴۰۰ و ۶ مرگ از ابتدای سال جاری تاکنون در کشور ثبت شده و بطور قطعی چند قلاده روباه و حیوان اهلی مبتلا به ویروس هاری در سطح استان داشته ایم.

 

راههای انتقال بیماری چیست؟

مهمترین و اصلی ترین راه سرایت بیماری، گاز گرفتن به وسیله حیوان هار می باشد البته از طریق کشیده شدن پنجه آغشته به بزاق حاوی ویروس هاری بویژه در گربه ها نیز بیماری منتقل می شود مضافا اینکه از طریق پوست سالم انتقال صورت نمی گیرد.

بیماری می تواند از طریق لیسیدن مخاط انسان توسط حیوان هار منتقل گردد بعنوان مثال لیسیدن چشم و بینی توسط سگ

علایم بیماری چیست؟

در انسان ها دوره نهفتگی بیماری معمولا ۱۵ روز تا ۳ ماه طول می کشد و حتی چند سال نیز مشاهده شده است. بعد از دوره نهفتگی بروز علایم اولیه شامل تب ، لرز، خستگی، سردرد، ضعف عضلانی، بی اشتهایی، اشکال در بلع و حالت تهوع و استفراغ اتفاق می افتد. علایم بسیار اختصاصی این بیماری عبارتند از: علامت موضعی در محل گاز گرفتن شامل سوزش، گز گز و مور مور در مسیر عصب حسی عضو گاز گرفته شده

علایم در حیوانات به دو شکل هاری فلجی یا ساکت و یا هاری خشمگین که حیوان به هر چیزی حمله می کند بروز می نماید.

در مواقع گزش حیوان چه اقدامی بایستی انجام دهیم؟

بهترین و مهمترین اقدام اولیه شستشوی تمام زخم ها با آب و صابون حداقل به مدت ۱۵ دقیقه بطوری که برای هر زخم این تایم رعایت گردد و شستشو انجام شود در این صورت ۵۰ درصد پیشگیری از بروز هاری انجام می شود سپس سایر اقدامات از قبیل ضد عفونی، سرو واکسن و سرم ضد هاری و… انجام می شود.

افراد حیوان گزیده برای پیشگیری از حیوان گزیدگی و هاری به کجا مراجعه نمایند؟

با توجه به اهمیت بیماری صد درصد کشنده هاری و لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه بر علیه ویروس هاری در سریع ترین زمان،  در کلیه شبکه های تحت پوشش مرکز بهداشت استان اتاق های درمان پیشگیری هاری بصورت شیفت و آنکال در هر ساعت از شبانه روز آماده ارائه خدمات درمان پیشگیری هاری بوده و افراد حیوان گزیده در اسرع وقت برای دریافت خدمات پیشگیرانه به مراکز بهداشت شهرستان ها مراجعه نمایند

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس بهداشت و ا حسن پور