رییس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال زراعی جاری سرما به پنج هزار هکتار از مزارع و باغات این استان خسارت زده است.

رضا یزدان افزود: از این مقدار هزار هکتار به محصولات زراعی و چهار هزار هکتار به محصولات باغی استان خسارت وارد شد.

وی گفت: در مجموع محصولات زراعی و باغی استان خراسان جنوبی بین ۱۰ تا ۳۰ درصد خسارت دیده است.

رییس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: طی چند روز گذشته نیز به دلیل کاهش محسوس دما در استان به بخش کشاورزی خساراتی وارد شد که هنوز میزان خسارت برآورد نشده است.

وی افزود: بیشترین خسارت سرما به بخش باغی استان به دلیل به شکوفه نشستن درختان میوه بوده است.

یزدان مهر با تاکید بر اهمیت و ضرورت بیمه محصولات کشاورزی گفت: زیان‌های وارده به آن دسته از باغداران و کشاورزانی که محصولات آنها زیر پوشش بیمه قرار دارد، پرداخت خواهد شد.

اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی اواخر هفته گذشته با صدور هشدار سطح نارنجی (آمادگی) نسبت به نفوذ و استقرار توده هوای سرد در استان هشدار داد و از کشاورزان، دامداران و عشایر، گلخانه‌داران و مرغداران و همه کسانی که متاثر از سرما و یخبندان هستند، خواسته شده است تدابیر و اقدامات پیشگیرانه را به‌کار گیرند.

براساس آخرین آمار مساحت کل اراضی زراعی و باغی استان خراسان جنوبی بیش از ۱۶۴ هزار و ۴۸۰ هکتار است که از این میزان ۱۵۰ هزار و ۵۶۰ هکتار به صورت آبی و ۱۳ هزار و ۹۲۰ هکتار به صورت دیم کشت می‌شود.

گندم، جو، پنبه، چغندرقند همچنین محصولات جالیزی و نباتات علوفه‌‎ای از مهمترین تولیدات زراعی خراسان جنوبی است و از مهمترین محصولات باغی این استان می‌‎توان به زرشک، زعفران، عناب، پنبه، پسته، انار، بادام و گل نرگس اشاره کرد.