مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی با دارا بودن بیش از ۳ هزار معلول کم شنوا و ناشنوا، جزو سه استان اول از لحاظ تعداد معلولین شنوایی است.

 

شرفی مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: ۳ هزار و ۳۲۱ معلول کم شنوا و ناشنوا در استان وجود دارند که استان از نظر شیوع معلولیت شنوایی جزو سه استان اول کشور است.

او با بیان اینکه صد درصد موالید استان در ۱۱ ماهه امسال تحت پوشش برنامه غربالگری شنوایی نوزادان قرار گرفتند افزود: از ابتدای سال بیش از ۱۴ هزار نوزاد در بدو تولد تحت پوشش برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام شنوایی نوزادان در استان قرار گرفتند.

شرفی گفت: از این تعداد ۲۲۹ کودک به مرحله تشخیص رسیدند که پس از ارزیابی تشخیصی ۷۴ کودک مبتلا به کم شنوایی خفیف تا عمیق شناسایی و برای مداخلات توانبخشی و دارویی معرفی شدند.

مدیرکل بهزیستی استان تصریح کرد: از مجموع ۷۴ کودک کم شنوای شناسایی شده، ۲۲ کودک نیازمند سمعک و از این مجموع ۹ کودک نیازمند کاشت بوده اند که از ۲۲ کودک نیازمند سمعک، ۱۱ کودک سمعک دولتی از سوی اداره کل بهزیستی استان دریافت کرده و ۱۱ کودک سمعک غیردولتی دریافت کرده اند و ۹ کودک نیازمند کاشت حلزون به معاونت درمان علوم پزشکی جهت پیگیری کاشت معرفی شده اند.

او بیان کرد: هم اکنون خراسان جنوبی، دارای ۱۷ دستگاه غربالگری شنوایی مجهز و پیشرفته است و همچنین ۲۱ مرکز غربالگری شنوایی نوزادان در استان، در حال ارائه خدمت به مردم است.

شرفی تصریح کرد: این طرح غربالگری امسال در شهرستان‌های بیرجند، قاین، طبس، بشرویه، فردوس و سرایان به صورت ثابت در طول سال در مراکز غربالگری دائمی شنوایی و در نیمه دوم سال در کودکستان‌ها در حال انجام است.

مدیرکل استان اظهار کرد: همچنین به دلیل کمبود شنوایی شناس در استان در نیمه دوم امسال در شهرستان‌های سربیشه، خوسف و درمیان به صورت سیار کودکان تحت پوشش قرار گرفته اند.

او با بیان اینکه بی علامتی شایع‌ترین علامت افت شنوایی در بدو تولد است و بهترین زمان طلایی جهت تشخیص تا ۳ ماهگی و درمان کم شنوایی تا ۶ ماهگی است گفت: با توجه به اهمیت موضوع از خانواده‌ها می‌خواهیم در بدو تولد از غربالگری شنوایی نوزادان خود مطمئن شوند.

شرفی با اشاره به اینکه ۱۲ اسفند مصادف با سوم مارس روز جهانی شنوایی است گفت: شعار امسال روز جهانی شنوایی مراقبت از گوش و شنوایی برای همه! بیایید آن را به واقعیت تبدیل کنیم است.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور