اختراعم در حوزه پزشکی با استفاده از فناوری دورامتر یا پزشکی از راه دوراست / برای توسعه محصول در کل کشور۲۵ میلیارد تومان سرمایه نیاز داریم / محصولی فناورانه از خراسان جنوبی به کل دنیا

گلرو مخترع جوان بیرجندی در عرصه پزشکی است که توانسته با اختراعش و با استفاده از «فناوری دورامتر» یا همان پزشکی از راه دوردر مناطق دور افتاده و محروم نقش مهمی را در تسهیل درمان ومعاینه بیماران داشته باشدو هم اکنون نیازمند حمایت مسئولین برای گسترش این محصول است.

پیشرفت های کشور در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار خیره کننده بوده است که این موضوع باعث شده حتی کشورهای منطقه و جهان به این امر اذعان کنند.

دانش پزشکی در ایران خصوصاً در حوزه‌هایی، همچون سلول‌های بنیادین، ترمیم ضایعات نخاعی، تولید داروهای راهبردی، شبیه‌سازی حیوانات و … پیشرفت‌های بسیارچشمگیری داشته و ایران در ردیف اولین‌ها درعرصه پزشکی قرار گرفته است.

با اینکه خراسان جنوبی یکی از محروم ترین استان هادرسطح کشور است اما با وجود پتانسیل و ظرفیت های عظیم بخصوص نیروی انسانی نخبه توانسته نقش بسزایی درعرصه های مختلف بخصوص بهداشت،درمان داشته باشد.

«دکتر امین الله گلرو»مخترع جوان در عرصه لوازم پزشکی از شهربیرجند است وی اظهار داشت:خراسان جنوبی بیست و هشتمین استان از لحاظ جمعیت و سومین استان از لحاظ وسعت است.

کمک مهندسی پزشکی از راه دور باعث کاهش هزینه های وسرعت درمان پزشک می شود

وی ادامه داد: وقتی پراکندگی جمعیت در هر نقطه از دنیا باشد صحبت از این مطرح می شود به جای اینکه درهرمنطقه بیمارستان بسازیم وهزینه هایی را به دولت تحمیل کنیم راهکارهای مهندسی در زمینه پزشکی از راه دور کمک می کند که ما در هرخانه بهداشت،هر مرکز تسهیل  زایمانی که در خیلی از روستاها است یک سیستم دو را پزشکی داشته باشیم به این صورت که از طریق نرم افزار یا سخت افزاری که درآن مرکزوجود دارد، اطلاعات به صورت آنلاین و بدون وقفه برای پزشک ارسال می شود و آن پزشک از راه دور بیمار را معاینه می کند.

این جوان مخترع بیرجندی بیان داشت: در کشور ما با توجه به کمبود پزشک این راهکار فناورانه به مراقبت مداوم از بیماران کمک بسیار زیادی می‌کند.

سرمایه اولیه برای تولین این محصول ۱۵میلیارد ریال معادل بوده است

گلرو در مورد میزان سرمایه‌گذاری اولیه این طرح بیان کرد: میزان سرمایه‌گذاری اولیه ۱۵میلیارد ریال معادل یک میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان بوده است که۴ میلیارد تومان از طریق وام ها وتسهیلات و طرح های پژوهشی که از جاهای مختلف اخذ شده است.

وی افزود: برای توسعه محصول ۲۵ میلیارد سرمایه نیاز داریم تا بتوانیم در ۲۰۰نقطه این طرح را مستقر کنیم

گلرو با اشاره به چگونگی مراحل ساخت این دستگاه بیان کرد: ابتدا این طرح را به صورت نمونه ساخته و ثبت اختراع  انجام شد و در مراحل تجاری سازی برند دورامتر که از دوراپزشکی  گرفته شده را ثبت شده است.

این برند در اداره مالکیت های فکری و معنوی ثبت شده است

وی ادامه داد: این برند در اداره مالکیت های فکری و معنوی ثبت شده است بعد از این نمونه عملیاتی ساخته شده است و در مراکز تحقیقاتی و اخذ مجوز از معاونت پژوهشی وزارت بهداشت به صورت پایلوت طرح را اجرا کرده ایم ودرنهایت باتوجه به خروجی خوب طرح، شروع به ساخت نمونه های تجاری آن شده است.

گلرو افزود: این طرح را در ۳۰نقطه از کشور داریم وامیدواریم تا پایان سال آینده بتوانیم در۲۰۰نقطه از کشوراین دستگاه و تجهیزات را مستقر کنیم.

کمک به عدالت در حوزه سلامت

وی گفت: این طرح به عدالت در حوزه سلامت مخصوصا مناطق محروم که فاقد پزشک هستند کمک می کند.

این جوان نخبه در پاسخ به سؤال خبرنگار ما که میزان همکاری دانشگاه،دانشجویان و اساتید چگونه بوده است، پاسخ داد: از سال ۱۳۸۷در دانشگاه علوم پزشکی ودانشگاه آزاد اسلامی بیرجند درگروه مهندسی برق ومهندسی پزشکی درحال تدریس هستم ودانشجویان را درقالب طرح های پژوهشی و محیط های اجرایی بکارگیری می کنم و آنها از این طریق با فرایندهای تولید محصولات دانش بنیان آشنامی شوند.

به دنبال صادرات محصول هستیم

گلروعنوان کرد: این محصول تجاری سازی شده و هم اکنون درحال عرضه در سطح بازار ایران است وبناداریم تا پایان سال بتوانیم صادرات محصول راهم داشته باشیم.

وی افزود:باتوجه به اینکه این طرح منطبق با قانون جوانی جمعیت وصیانت از خانواده است در شهرستان های طبس،فردوس وقاین درحال پیاده سازی این طرح هستیم.

این مخترع بیرجندی با بیان اینکه فروش محصول از نمایشگاه محصولات محرومیت زدا با عنوان نمایشگاه آباد ایران که در مصلی امام خمینی(ره)برگزار شد شروع شد، گفت:بعد ازآن در چهار نمایشگاه داخلی و یک نمایشگاه خارجی که در کشور هند برگزار شد شرکت کرده ایم که استقبال فراوانی از این محصول شد و تصمیم به صادرات محصول گرفته ایم.

از استانداری تقاضای حمایت می کنم 

وی به نقش مسئولین در حمایت از محصول اشاره کرد وگفت:ضمن تشکر از مسئولین استانی در حوزه دانشگاه علوم‌پزشکی، پارک علم و فناوری بیرجند،بسیج استان مخصوصا هلدینگ پیشگامان که درواقع سرمایه گذاری طرح را انجام خواهندداد؛از استانداری تقاضای حمایت می کنم  و تاکید دارم که این محصول برای ادارات نیز کارایی دارد و تنها مختص مراکز درمانی نیست.

گلرو بااشاره به مزیت های محصول یادآور شد: این محصول به توسعه سلامت در استان ما حتی در سطح ادارت و سازمانها درقالب پایش سلامت کارکنان، در سطح شبکه های بهداشت مناطق دور به ویژه در مناطقی که به پزشک دسترسی ندارند بسیار به توسعه عدالت محور کمک می کند، در حوزه پزشکی و مراقبت های سلامت دراستان خراسان جنوبی در مواقع بحران مخصوصا استان ما که در معرض حوادث غیر مترقبه است که امیدواریم استانداری و سازمان مدیریت بحران از محصولات ما حمایت کنند.

حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی برای کمک به بازار فروش محصول

وی در پایان ادامه داد: در نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشکی ایران made به عنوان تنها شرکت کننده از استان شرکت کرده ایم و محصول فناورانه خودرا درقالب طرح پایش سلامت از راه دور برای مناطق محروم ارائه کرده ایم که هم استند پایش سلامت و هم کوله پشتی قابل حمل پزشکی ازراه دور که هردو محصول اصلی شرکت ما است.

 این محصول فناورانه مورد تایید نهاد علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت پژوهشی وزارت بهداشت قرار گرفته است

این جوان بیرجندی افزود: این محصول فناورانه مورد تایید نهاد علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت پژوهشی وزارت بهداشت قرار گرفته است و همچنین به عنوان یک محصول از استان خراسان جنوبی در حال معرفی شدن به کل کشور و در آینده نزدیک صادرات می باشد

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور