مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: تیر ماه امسال با حضور کارشناسان سازمان یونسکو، پنجمین اثر این استان با عنوان “کاروانسراها” به ثبت جهانی می‌رسد.

 گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی، حسن رمضانی افزود: در حال حاضر چهار اثر جهانی شامل باغ و عمارت اکبریه، قنات بلده فردوس، بیابان لوت و روستای خراشاد در استان خراسان جنوبی وجود دارد که سه اثر از این تعداد در دولت تدبیر و امید ثبت جهانی شد.

وی بیان کرد: تاکنون هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی در خراسان جنوبی شناسایی شده و ۹۴۸ اثر ثبت شده در فهرست میراث ملی کشور از این استان است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: ۱۰ منطقه گردشگری و ۱۴ روستای هدف گردشگری در این استان وجود دارد و ۱۰ هزار هنرمند صنایع‌ دستی در ۶۰ رشته صنایع دستی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۳۰ میلیارد تومان در زمینه تامین زیرساخت‌های صنایع دستی هزینه شده و ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات هم در این مدت پرداخت شده است.

رمضانی با بیان اینکه ۳۵ نوع از تولیدات صنایع‌ دستی خراسان جنوبی دارای نشان مرغوبیت است گفت: ۵۹۰ مجوز تولید خانگی نیز در این استان صادر شده است.

وی گفت:‌ راه‌اندازی ۲ رصدگاه در پلوند فردوس و سه‌قلعه سرایان از برنامه‌های وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی است که اولین بار در کشور عملیاتی می‌شود و برنامه‌ریزی برای تدوین اطلس گردشگری استان نیز انجام شده است.

۲۴ کاروانسرای باارزش در استان خراسان جنوبی قرار دارد که برخی از آنها مرمت و بازسازی شده‌اند.

کاروانسراهای سرایان، کلمرد، جوخواه و چهار گنبد طبس، اصفاک بشرویه و خوشاب فردوس از جمله کاروانسرای مرمت شده و در حال بهره برداری استان هستند.