بیرجند و خراسان جنوبی، گویی جزو پایگاه‌های اصلی جبهه اصولگرایان یا به روایتی جبهه‌ی پایداری در سطح کشور شده است. از آرایی که به سبد رقیب دولت رفته است، یا نمایندگانی که هیچ کدام حتی در  ظاهر نیز، همسو و همراه دولت نیستند، یا مدعوین به عنواین مختلف در جلسات رسمی و غیر رسمی در سطح استان، همه حکایت از تغییر نامحسوس دارد بس خطرناک.

این مقدمه، همه چیز این استان را مشخص می‌کند. استانی که در آن، جبهه تدبیر و امید و اصلاحات نتوانسته است در بطن مردم نفوذ پیدا کند و از سبد آرای مردمی استفاده کامل را داشته باشد. این ریزش آرا در سبد انتخابات اصولگرایان می‌بایست از سوی نخبگان اصلاحات بررسی جامعه‌شناختی همه‌جانبه شود تا دلایل و علل آن مشخص گردد.  این روزها، اگر نتوانیم رغبت مردم را بدست اوریم، در انتخابات در پیش رو، منجمله انتخابات مجلس شواری اسلامی  قافیه را باز باخته‌ایم و این کوچکترین  پیامدی خواهد بود که تکرار خواهد شد. ولی خطر این عدم همراهی مردم یا عدم برنامه‌ریزی درست اصلاحات استان، به اینجا ختم نخواهد شد.

این استان  به تدریج به جولانگاه جبهه افراطی تبدیل می‌شود که سو و نگرش خراسان رضوی را در خود جای داده است.  نگرشی که اگر به همین منوال پیش رود، دخالت در تمام شئون استانی را شاهد خواهیم بود و در این میان، مسئولین همراه  دولت، قربانی این دخالت‌های نابجا و گاها سهم‌خواهی‌های جبهه مخالف در مدیریت تحت امرشان خواهد شد و حواشی بی‌جهت آن،   دامنگیر استان.

امروز شواری فکر اصلاحات می‌بایست برای نفوذ این جبهه و خطرات در پیش رو، چاره‌ای بیندیشد تا جریان تغییری که در کشور به راه افتاده است و مردمی که پا به پای دولت و اصلاحات پیش می‌روند، شامل حال این استان کوچک گردد. استانی که دارد پایگاه افراطیون می‌شود.

لازمه‌ی این اصلاحات در سطح استان خراسان جنوبی، کار فرهنگی-اجتماعی و اقتصادی است. اقتصاد مهمترین رکنی هست که مرد را به سوی اینان می‌کشد. در این مورد باید اقدامات عاجل صورت پذیرد تا جوانان این  استان به شغلی پایدار برسند و ضریب اشتغال در آن، به نقطه قابل قبولی برسد. این مهم  و موارد دیگر نیاز به برنامه‌ریزی مداوم و مهمتر از آن، بکارگیری نیروهای توانمند همراه و همدل در سطح استان می‌باشد. امروز با درایت و هوشیاری نباید بگذاریم در این استان، تفکرهایی علم‌الهدی گونه رشد کند.

 

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله