✍️مهدی ذبیحی حصار
دبیر حزب ندای ایرانیان شعبه خراسان جنوبی

✅کهنه ترین هنر ایرانی زمین؛ هنر پر رمز و راز قالی بافی است.
قدیمی‌ترین فرش جهان که تاکنون یافته شده‌است، قالیچه‌ای آریایی با نقوش اصیل هخامنشی که در گور یخ‌زدهٔ یکی از فرمانروایان سکایی در درهٔ پازیریک در ۸۰ کیلومتری مغولستان بیرونی پیدا شده که قالی پازیریک نامیده می‌شود. پژوهشگران این قالی را از دست‌بافت‌های پارت‌ها یا مادها و مربوط به دوره هخامنشی می‌دانند.

?قالی ایرانی از دیرباز معروف و مورد استفاده بوده، سند آن نیز گزنفون تاریخ‌نگار یونانی در کتاب سیرت کوروش، در بین سالهای ۴۳۰ تا ۳۴۵ پیش از میلاد می‌نویسد: «ایرانیان برای این‌که بسترشان نرم باشد قالیچه زیر بستر خود می‌گسترند.»
??فرش بیرجند که از گذشته ها به این نام شهرت یافته است شامل فرش مود ، قهستان، درمیان، سربیشه و بیرجند می شود.
این فرش در اوایل این قرن یعنی در سالهای ۱۳۰۰ تا ۱۳۲۰ از شهرت زیادی برخوردار بود. فروشگاه های بزرگ قالی در ایران مملو بود از فرش مود و قهستان و بیرجند. بسیاری از بازرگانان بزرگ اروپایی و اسیایی برای خرید این قالی به بیرجند سفر می کردند که اگر از بازاریان قدیمی بازار سرپوش بپرسی بسیاری از آنها هنوز آمد و رفت تجار آلمانی، روسی و فرانسوی را برای خرید و صادرات قالی بیرجند به خاطر دارند. در این میان شغل بسیاری از بافندگان زبده فرش در بیرجند، از قالی بافی و فرش بافی به کارگزاری در فرش ارتقا یافته بود و بر این اساس کارگزاران فرش بیرجند با نگاه کارشناسی به فرش بیرجند ؛ آن را قیمت گذاری می کردند.
طرح های رایج در فرش بیرجند طرح ریز ماهی، بته جقه و خشتی هستند که محبوب ترین طرح ها برای بافندگان این فرش به حساب می آیند و در رنگ ها قرمز، قهوه ای و نارنجی از پر کاربرد ترین رنگ ها می باشند. این رنگ ها؛ رنگ هایی زنده ، پر انرژی ، گرم، شاد و زندگی بخش هستند.
??با آوردن این مقدمه می خواهیم مخاطبین فرش بیرجند را به فضای دیگری ببریم.
استاندار خراسان جنوبی که سابقه ای طولانی در مباحث اقتصادی و تجارت بین الملل دارد شاید بیشتر از دیگران با بازار فرش و ارزش فرش بیرجند آشنایی دارد.
شاید برای برخی از هم استانی های عزیز جالب باشد که دکتر مروج الشریعه در اولین هفته حضور در استان، بدون رسانه ای کردن موضوع به قهستان یعنی یکی از مراکز اصلی بافت فرش بیرجند سفر کرده است و طی این سفر با شرایط و نحوه کار بافندگان این فرش بیشتر آشنا می شود.
دکتر مروج الشریعه با شناخت بازار و فرایند تجارت و صادرات قطعا می تواند با ورود به موضوع فرش بیرجند یکی از ماندگارترین خدمت ها را به مردم محروم این استان انجام دهد.
هنر قالی بافی، هنر سنتی و دیرین مردم این دیار است. مردمی از جنس قناعت که با وضو پشت دار قالی می نشستند. دخترانی که بسیاری از آرزوهای خود را در گره های قالی پنهان می کردند.
?امیدوارم فعالین بخش خصوصی با حمایت مدیران دولتی( و بدون دخالت برخی سازمان های سنگ انداز خصولتی ان شا الله) با برنامه ای جامع و مدون به این موضوع ورود پیدا کنند.
با شناختی که از دکتر مروج الشریعه پیدا کرده ام ؛ می تونم بگویم او قطعا مرد این میدان خواهد بود …

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله