#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: دهکده گردشگری چهارده بیرجند امسال برای نخستین بار با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی آماده میزبانی از مردم و مسافران نوروزی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن رمضانی روز سه‌شنبه در دومین نشست ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان بیرجند ویژه نوروز ۱۴۰۱ در فرمانداری این شهرستان، افزود: در مرکز استان با تنوع مراکز پذیرایی و اسکان مسافران نوروزی از جمله بند امیرشاه، بند دره و روستاهای اطراف شهر بیرجند مواجه هستیم.

وی افزود: با توجه به اینکه در ۲ سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا سفر در کشور و به تبع آن در استان، تعطیل بود، ستاد خدمات سفر برگزار نشد تا سلامت مردم به خطر نیفتد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی یادآور شد: امسال با تلاش جامعه پزشکی و تلاشگران عرصه بهداشت و درمان، کرونا در حال کنترل است و امیدواریم سیر نزولی بیماری ادامه یابد تا برای دعوت از هموطنان و سفر به استان اقدام کنیم.

وی ادامه داد: امسال ستادهای استانی و شهرستانی خدمات سفر ویژه نوروز ۱۴۰۱ را فعال کرده‌ایم اما تا زمانی که ستاد ملی کرونا اعلام نکند نمی‌توان از مردم دعوت به سفر کرد.

رمضانی افزود: پیش‌بینی این است با توجه به تلاقی نوروز و ماه مبارک رمضان امسال با پیک سفر بیش از آنچه در سال‌های گذشته رخ داد، مواجه هستیم بنابراین باید تمهیداتی در این باره برای ارائه خدمات مناسب به مسافران اندیشیده شود.

وی تصریح کرد: انتظار مسافران و گردشگرانی که از خارج استان وارد می‌شوند تامین و فراهم بودن امکانات و تجهیزات است از طرفی چون در مسیر زائران امام رضا (ع) قرار داریم این را وظیفه معنوی خود می‌دانیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: به عنوان مجاوران آن حضرت توفیق ارائه خدمت و سفر امن با سلامت و شادی برای زائران را داریم چراکه معتقدیم الزاما خادم کسی نیست که در ورودی‌های صحن رضوی ایستاده بلکه همه می‌توانیم خادم باشیم.

وی یادآور شد: نظارت بر قیمت‌ها، تاسیسات، مراکز تفریحی و گردشگری و سایر اماکن باید با دقت انجام شود و با افرادی که خدمات مناسب نمی‌دهند، برخورد قانونی صورت گیرد.

مدیرعامل سازمان مردم‌نهاد انجمن گردشگری خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: استفاده از ظرفیت فضای مجازی در حوزه گردشگری از اهمیت زیادی برخوردار است.

احمد کاشانی افزود: حدود ۱۰ پیج اینستاگرامی در زمینه فعالیت‌های گردشگری و جاذبه‌های استان فعال است که پیشنهاد داریم جلسه‌ای با حضور فعالان و مدیران این صفحات مجازی برگزار و از این ظرفیت برای نوروز ۱۴۰۱ استفاده شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰۰ عکس پرمحتوا از جاذبه‌های استان تهیه شده است، افزود: همچنین برای بنیاد ملی نخبگان در ۱۰ روز گذشته کلیپ‌های خوبی تهیه کردیم که این محتوا برای مخاطبان در بستر فضای مجازی پخش شد.

مدیرعامل سازمان مردم‌نهاد انجمن گردشگری خراسان جنوبی تصریح کرد: از شهرداری بیرجند درخواست داریم در نوروز که به نصب نشانه‌ها اقدام می‌کنند، چند مکان شاخص را به نصب بیلبوردهای تبلیغاتی درخصوص جاذبه‌های گردشگری اختصاص دهند.

وی با اشاره به لغو پروازهای یک شرکت هواپیمایی در استان، گفت: متاسفانه تمامی پروازهای نوروزی شرکت هواپیمایی پارس ایر از ۲۶ اسفند تا ۱۳ فروردین لغو شده و این موضوع به یکی از مشکلات عدیده استان در این مدت تبدیل شده است.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری بیرجند هم گفت: در زمینه سیما و منظر شهری اقداماتی از قبیل کاشت ۲ هزار و ۲۲۵ هزار شاخه انواع گل، ۹ هزار پیاز لاله، ۷ هزار و ۹۰۰ درخت و درخچه زیتونی، رنگ‌اندازی ۶۰ هزار متر جداول و خط کشی به مساحت ۵۰ هزار متر را در دستور کار داریم.

موسی میرزایی با بیان اینکه برای استقبال از بهار در بیرجند ۲ میلیارد و ۳۶۵ میلیون تومان هزینه شده است افزود: دیوارنویسی و دیوارنگاری، آذین بندی و نورافشانی، نصب ۱۲ نشانه نوروزی، خرید و اهدای هزار عدد گلدان شمعدانی در آرامستان بیرجند، رنگ‌آمیزی ایستگاه‌های اتوبوس و سایر از جمله این اقدامات است.

وی اضافه کرد: ۲ پروژه مهم شهرداری بیرجند نیز بتازگی افتتاح شد که در مجموع ۱۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری بیرجند عنوان کرد: برای اسکان مسافران نوروزی نیز پارک و بوستان‌های آزادی، توحید، سمن، وحدت و خانواده در نظر گرفته شده است.