♻️استاندار خراسان جنوبی که در کارگروه توسعه صادرات استان سخن می گفت با بیان این مطلب ، اظهار داشت: خراسان جنوبی مصمم به تحرک بخشی موثر در اقتصاد مرز در مبادی ورودی و مرزی با کشور دوست و همسایه ، افغانستان است.

 

?به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری ، استاندار خراسان جنوبی، افزود: این مسئله با تمام توان به عنوان یک استراتژی و راهبرد موثر برای توسعه اقتصادی هر دو کشور، دو استان فراه و خراسان جنوبی و همچنین برای بخشی از جمهوری اسلامی ایران و بخشی از کشور افغانستان دنبال خواهد شد.
?نماینده عالی دولت در استان، با تأکید بر شناسایی موانع پیش روی این مهم، گفت: باید گزارشی از این موانع و راهکارهای رفع آن تهیه شود تا انشاءا… به زودی شاهد بازگشایی رسمی بازارچه های مرزی استان باشیم.
?دکتر مروج الشریعه، همچنین بر لزوم تجارت دو سویه بین دو کشور تأکید کرد و افزود: صادرات و واردات یک سویه پایدار نخواهد بود ؛ از این رو تجارت بین دو کشور باید به صورت برد – برد و برای تامین منافع ملی هر دو کشور صورت گیرد و برای رسیدن به این هدف تلاش ویژه ای باید به انجام برسد.
?وی با اشاره به اینکه مقدمات این کار فراهم شده است، تصریح کرد: این آمادگی وجود دارد تا بررسی درخواست ها و نیازمندی های به حق متقاضیان در هر دو سوی مرز را به عنوان کار مشترک اقتصاد مرز در دستور کار قرار دهیم.
?استاندار خراسان جنوبی، استفاده از ظرفیت های قانونی در این زمینه را مورد تاکید قرار داد و افزود: در این زمینه برخی گره های قانونی وجود دارند که باید از ظرفیت نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی برای رفع این گره ها استفاده کرد.
?مروج الشریعه، به نقش موثر منطقه ویژه اقتصادی در توسعه اقتصاد مرز اشاره کرد و یادآورشد: منطقه ویژه اقتصادی ماهیرود ظرفیت بسیار مناسبی است که کمتر مورد توجه تجار افغانستانی قرار گرفته از این رو باید مزایای این منطقه بیش از پیش اطلاع رسانی گردد.
?وی با بیان اینکه جای شرکت های مشترک تجاری، تولیدی، برندسازی و نیز شرکت های دانش بنیان در تجارت بین دو کشور خالی است، بیان کرد: این شرکت های مشترک اقتصادی بین دو کشور باید ایجاد شود که منطقه ویژه اقتصادی محل مناسبی برای ایجاد این شرکت ها خواهد بود.
?مقام عالی دولت در استان، همچنین بر لزوم رعایت استانداردهای مورد نظر دو کشور در تجارت مرز تأکید کرد و گفت: هر دو طرف باید بر استانداردهای ورود و خروج کالا تأکید کنند چراکه میزان اندکی از کالای غیر استاندارد به زیان منافع هر دو کشور خواهد بود و برای تحقق این امر نیازمند همکاری های مشترک فراوانی در حوزه های مختلف هستیم.
?مروج الشریعه، ادامه داد: ایجاد اتاق مشترک و میز مشترک بین دو استان فراه و خراسان جنوبی در تقویت مراودات تجاری و حمایت های مختلفی که از تجار می تواند صورت گیرد، بسیار موثر و مفید خواهد بود.
?وی با اشاره به برگزاری اجلاس مشترک والیان محور شرق و استانداران این مناطق در مشهد، عنوان داشت: برگزاری اجلاس های سالانه مشابه در محور شرق کارساز خواهد بود و این استان آمادگی دارد در بیرجند میزبان والیان محور شرق و نیز استانداران محور شرق باشد.
?استاندار خراسان جنوبی، تأکید کرد: می بایست فهرستی از مسائلی که به صورت همکاری فیمابین قابل حل و فصل است تهیه شده و در این اجلاس سالانه به صورت میثاق نامه مورد توافق طرفین قرار گیرد.
?مروج الشریعه، با بیان اینکه هیچ حساسیتی در نامگذاری شکلی بازارچه های مرزی وجود نداشته و مهم کارکردهای موثر و خدمات رسانی آنهاست ، بیان داشت: مطمئناً عمران و آبادانی هر دو سوی مرز به راه اندازی این بازارچه ها خواهد بود و هرچقدر میزان عمران مرز رونق بیشتری داشته باشد به رونق تجاری و اقتصادی منجر خواهد شد.
?وی اضافه کرد: بهتر است هر دو کشور در مبادلات و تسهیل موانع به گونه ای عمل کنند که اقتصاد مرز به عنوان بنیان اقتصادی هر دو کشور مورد توجه قرار گیرد.
?این گزارش حاکیست، کارگروه توسعه صادارت استان خراسان جنوبی به ریاست استاندار خراسان جنوبی و با حضور جابر انصار رایزن بازرگانی افغانستان در ایران ، اختریان مشاور اقتصادی سفارت افغانستان در ایران و محمد مهدی جوانمرد قصاب ، مسئول دفتر تجارت افغانستان در ایران برگزار شد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله