مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با مذاکراتی که با اتاق بازرگانی خراسان جنوبی داشتیم مقرر شد مباحث مربوط به برگزاری نمایشگاه‌ها در استان بر اساس بخش‌نامه‌ها، سیاست‌ها و ضوابط ابلاغی سازمان توسعه تجارت، حتما در کارگروه توسعه صادرات مطرح شود.

وی افزود: از این طریق در حوزه‌های کمی و کیفی خدمات‌رسانی نمایشگاه استان برنامه‌ریزی مناسب شود تا وضعیت خدمات‌رسانی اعم از محوطه‌های پارکینگ و ورودی اصلاح و بازسازی و نسبت به تجهیز و توسعه بخش‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نمایشگاه از طریق دستگاه‌های اجرایی استان کمک شود.

صنعت نمایشگاهی ابزاری مهم برای معرفی ظرفیت‌های تولیدی و خدماتی
مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صنعت نمایشگاهی در جای جای دنیا نقش و ابزار بسیار مهمی برای معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های تولیدی و خدماتی است که به تبع در ایران و استان‌ها نیز این صنعت نقش بسیار موثری در معرفی این ظرفیت‌ها و استعدادها دارد.
محمود بازاری در حاشیه بازدید از نمایشگاه صنایع دستی خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران بیان کرد: نمایشگاه صنایع دستی از جمله نمایشگاه‌هایی است که هم تنوع خیلی خوبی در سطح کشور دارد و هم ظرفیت خیلی خوبی برای معرفی محصولات کار دست با ارزش افزوده بالا است.
وی اظهار داشت: با توجه به برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در سطح ملی و حضور صنعتگران استان‌های مختلف در خراسان جنوبی، ظرفیت خوبی برای معرفی تولیدات استان فراهم شده و به نوعی ایجاد رقابت و یادگیری از دستاوردها و تجربه‌های سایر استان‌ها را به ارمغان می‌آورد.
مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد: آنچه در نمایشگاه‌های صنایع دستی مهم است و باید به صورت تخصصی روی آن تمرکز کرد، فراهم کردن زمینه مناسب و ارائه خدمات مطلوب به شرکت‌کنندگان است تا زمینه و انگیزه لازم برای فرصت‌های بعدی نمایشگاه نیز فراهم شود.
وی با تاکید بر نقش خدمات کیفی و استاندارد نمایشگاه به غرفه‌داران و شرکت‌کنندگان، عنوان کرد: نمایشگاه بین‌المللی خراسان جنوبی از زمان انتقال به محل دائمی، ارائه خدمات را به حد مطلوب رسانده اما انتظار این است مجموعه‌های مختلف برای بهبود زیرساخت‌های نمایشگاه و ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی بکوشند.
بازاری تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت ایران همه ساله با همکاری استان‌ها تقویم صنعت نمایشگاهی کشور را ابلاغ می‌کند امسال نیز فروردین‌ماه این تقویم ابلاغ شد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر به لحاظ کمی و کیفی افزایش و رشد خوبی در صنعت نمایشگاهی کشور داشته‌ایم، یادآور شد: امیدواریم روی ظرفیت‌های واقعی تولید در استان بتوانیم تمرکز کرده و برای معرفی ظرفیت‌ها و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بکوشیم.
مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: ارتباطات بین‌المللی از جمله مشارکت‌کننده‌های خارجی، هیات‌ها و تجار کالا، بخش مهمی از هر نمایشگاهی است که در استان خراسان جنوبی یکی از محورهای مهم میز توسعه صادرات، کمک و برنامه‌ریزی در این حوزه است.
وی ادامه داد: همزمان با برگزاری نمایشگاه‌ها بایستی حتما بخش خارجی و بین‌المللی آن نیز تقویت شود، چون برای بخشی از ظرفیت‌های استان امکان صادرات و تجارت فراهم است لذا از طریق دستگاه‌های دولتی باید این ارتباط بین‌المللی تقویت شود.
وی بیان کرد: خراسان جنوبی به عنوان استانی همجوار با کشور افغانستان و در نزدیکی برخی بازارهای پرظرفیت مانند پاکستان، همچنین از شمال به جنوب به حوزه عربی خلیج فارس و آسیای میانه دسترسی دارد، لذا باید روی حوزه شبه قاره، جنوب خلیج فارس و آسیای میانه تمرکز بیشتری برای جذب سرمایه‌گذار برای بخش‌های مختلف اقتصادی و تولیدی استان داشته باشد.
مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: انتظار و خواهش ما از دولت و دستگاه‌های اجرایی این است که در حوزه سیاست‌گذاری کمک کرده و در بهتر برگزار شدن اینگونه نمایشگاه‌ها تلاش کنند.
وی افزود: سازمان توسعه تجارت ایران در حوزه تقویم نمایشگاه‌های خارجی نیز برنامه‌ریزی کرده و برای معرفی ظرفیت‌های صادراتی و تولیدی در نمایشگاه‌های بین‌المللی به صورت پاویون تخصصی مشارکت کرده یا هیات‌های تخصصی و تجاری اعزام می‌کند.
وی ادامه داد: در قالب مشوق‌های صادراتی یا یارانه‌های نمایشگاهی با پرداخت بخشی از هزینه‌ها، هیات‌های تجاری را حمایت می‌کنیم.
بازاری اظهار داشت: صنایع دستی از جمله بخش‌هایی است که در طول سال با مشارکت وزارت میراث فرهنگی برای حضور صنعتگران در نمایشگاه‌های بین‌المللی برخی کشورها برنامه‌ریزی می‌کنیم.
وی ادامه داد: همچنین سازمان توسعه تجارت ایران، شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها، معاونت علمی و فناوری کشور و مرکز صنایع خلاق در وزارت صمت نیز برنامه‌ریزی کرده تا در نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت کرده و محصولات و خدمات خود را عرضه کنند.
وی با اشاره به ظرفیت سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی خراسان جنوبی، یادآور شد: در ماه‌‌های پیش رو با دو پاویون گردشگری و صنایع دستی در حوزه گوهرسنگ‌ها در نمایشگاه بین‌المللی تهران حضور خواهیم داشت

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور