استاندار خراسان جنوبی گفت: جامعه همانطور که نیازمند آموزه‌های قرآن است به معارف نهج‌البلاغه هم نیاز دارد.

 جواد قناعت  در همایش تبیینی “اندیشه تمدنی از نگاه امام علی (ع) در نهج‌البلاغه” با اشاره به این نکته که کاربرد این کتاب در زندگی امروز بشر و قرن معاصر چیست؟ افزود: جامعیت نهج‌البلاغه در پرداختن به نیازهای مختلف بشر بوده و مانند قرآن، کتاب سبک زندگی است.

وی گفت: نهج‌البلاغه جامع‌ترین کتاب پس از قرآن و راهنمای انسان در تمامی ابعاد زندگی است که هدایت بشر را در عرصه‌های مختلف برعهده دارد و مجموعه گرانسنگی است که آن را برادر قرآن نامیدند لذا در شگفتی و عظمت این اثر جاودانه مطرح شده که کلامی بالاتر از کلام بشر و پایین‌تر از کلام خداست.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: با اینکه هزار سال از تدوین نهج‌البلاغه می‌گذرد اما جای تاسف است که این گنجینه ارزشمند و میراث ماندگار هنوز در میان شیعیان مهجور مانده و بسیاری از ما دوستان اهل بیت جز آشنایی با نام این کتاب بهره دیگری از آن نبرده‌ و از ظرفیت‌های علمی و معنوی آن محروم بوده‌ایم.

وی افزود: طبق آمار اعلام شده در سال ۱۳۹۷، میزان انس و ارتباط با نهج‌البلاغه در کشور قابل تامل است و طبق یک نظرسنجی در همان سال از ۶ هزار نفر در کشور فقط پنج درصد تنها یک بار آن را خوانده‌اند.

قناعت گفت: جرداق، ادیب و نویسنده مسیحی از کشور لبنان بیش از ۲۰۰ مرتبه نهج‌البلاغه را خوانده و در معرفی شخصیت حضرت علی (ع) کتاب ارزشمندی نوشته که به توصیه آیت الله بروجردی به فارسی ترجمه شده و از بهترین کتاب‌ها تاکنون در این زمینه است.

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری درخصوص مهجوریت نهج‌البلاغه فرمودند، ما مثل آن بیماری هستیم که نسخه کاملی از طبیب حاذق را در خانه داریم اما آن نسخه را عمل نمی‌کنیم، قرن‌های متمادی نهج‌البلاغه را داشتیم و از معارف آن استفاده نکردیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: علامه آیت‌ الله حسن‌زاده آملی درباره این کتاب فرمودند اگر نسیم دل انگیز نهج‌البلاغه به قبری بوزد صاحب قبر را با عطر دل‌انگیز خود زنده می‌کند؛ بی‌تردید این جملات حاکی از عمق تاثیر نهج‌البلاغه در زندگی کسانی است که خود را از انوار قدسی آن بهره‌مند ساخته‌ و ندای انسانیت را از ژرفای بی کران آن شنیده‌اند.

وی افزود: بی اطلاعی ما از این کارخانه انسان‌ساز و دریای معرفت این است که به خود جرات نداده‌ایم با نهج‌البلاغه مانوس شویم و به طور مستقیم از سفره پرنعمت آن توشه بگیریم این در حالی است که دنیای امروز بیش از هر زمان دیگری به این سخنان برای حل مشکلات خرد و کلان احتیاج دارد لذا ضروری است به قدر وسع‌مان از این ثروت عظیم توشه برداریم.

قناعت با اشاره به موضوع حقوق بشر اظهار کرد: اصول حقوق بشر در نهج‌البلاغه به ابعاد مختلف از جمله اصل کرامت انسانی، خداجو بودن و جاودانگی بشر تقسیم می‌شود که در این ارتباط بحث حقوق عمومی، حقوق سیاسی، اجتماعی و فردی، حق حیات، امنیت شخصی، آزادی از هواهای نفسانی، حق مالکیت و آزادی مذهب ابعاد مختلفی دارد.

وی گفت: موضوع “نهج‌البلاغه‌ خوانی” از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است لذا می‌تواند به عنوان دستور کار در شورای فرهنگ عمومی یا شورای آموزش و پرورش استان مطرح شود و برنامه‌های اجرایی در این زمینه در شوراها به تصویب برسد تا در استان نهج‌البلاغه‌ خوانی را در محیط‌های علمی به ویژه مدارس و دانشگاه‌ها شروع کنیم.

همایش نخبگانی اندیشه تمدنی از نگاه امام علی (ع) در نهج‌البلاغه به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی و با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، جمعی از صاحبنظران و مسوولان در بیرجند برگزار شد.