معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: ایجاد زیرساخت‌های مختلف در شهرک صنوف آلاینده بیرجند در دست اقدام است و امیدواریم هرچه سریعتر با همکاری صاحبان صنوف، انتقال صنوف آلاینده از داخل شهر به عنوان خواسته مردم، انجام شود.

 جواد اشرفی در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی که در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند برگزار شد، افزود: در یک سال اخیر اقدامات خوبی برای ساماندهی و برون‌رفت از مشکلات صنوف آلاینده در بیرجند صورت گرفته و در سفر رئیس جمهور هم برای آن اعتباراتی پیش‌بینی شده است.

وی گفت: همچنین در بانک توسعه تعاون اعتباری گذاشته شد تا تسهیلاتی در این زمینه پرداخت شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در شهرک صنوف آلاینده بیرجند برخی افراد از طریق آگهی نسبت به فروش اراضی واگذار شده، اقدام کرده‌اند که در پی نظارت و بررسی‌های لازم با این افراد سودجو برخورد قانونی می‌شود.

وی گفت: اراضی واگذار شده در شهرک صنوف آلاینده با هدف انتقال صنوف از داخل شهر به این محل است و در شرایط فعلی کسی حق فروش آنها را ندارد.

اشرفی اضافه کرد: در سال جاری حدود ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل بند “ب” تبصره ۱۶ قانون بودجه برای مشاغل خرد و خانگی در استان پرداخت شده است.

وی گفت: امسال هزار و ۲۸۵ میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی از محل تبصره ۱۶ به استان ابلاغ شده که این تسهیلات مربوط به مشاغل خرد و خانگی می‌شود و سقف وام آنها ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی افزود: ۸۷۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ برای واحدهای صنعتی و تولیدی بزرگ مقیاس در استان پرداخت شده که از میزان سهم صنعت، ۲۴۰ میلیارد تومان بوده و با پیگیری انجام شده تسهیلاتی از شناور ملی گرفته شد که این رقم به حدود ۲۷۰ میلیارد تومان رسید و در جذب منابع بخش کشاورزی هم حائز رتبه اول کشور شدیم.

وی تاکید کرد: یک بسته حمایتی برای تامین منابع مالی واحدهای صنعتی استان باید تدوین شود تا عقب ماندگی‌هایی که طی سال‌های گذشته انباشته شده است، جبران شود.

اشرفی با اشاره به مشکلات واحدهای صنعتی در تامین منابع مالی اظهار داشت: با توجه به محدودیت منابع مالی در بانک‌ها، به دنبال این هستیم که حساب کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی بزرگ در خراسان جنوبی به استان انتقال یابد.

وی گفت: لازم است سهم اختیارات بانک‌های استان‌ها در پرداخت تسهیلات افزایش یابد تا واحدهای تولیدی بتوانند راحت‌تر این تسهیلات را دریافت کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند هم در این نشست حمایت از واحدهای صنعتی خراسان جنوبی برای ایجاد اشتغال را ضروری دانست و گفت: با توجه به اینکه سال جاری رو به اتمام است هنوز تسهیلات تبصره ۱۸ اختصاص نیافته است.

محسن احتشام خواستار افزایش منابع مالی بانک‌ها در استان شد و افزود: کمبود منابع و محدودیت‌های حمایت از صادرکنندگان و تولیدکنندگان موجب کاهش انگیزه در آنها می‌شود و از طرفی سبب خواهد شد سرمایه‌گذار برای دریافت تسهیلات، دیگر مناطق کشور را انتخاب کند.

وی اظهار داشت: نتیجه پرونده‌های ارائه شده صنایع در برخی از بانک‌های استان زمانبر است که باید راهکاری برای رفع این مشکلات اندیشیده شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با اشاره به مزیت صدور کارت بازرگانی در داخل استان گفت: صدور کارت بازرگانی واحدهای تولیدی بزرگ در داخل استان موجب می‌شود وجوه پرداختی این واحدها به اتاق بازگانی بیرجند واریز شود که کمکی زیادی به توسعه اقتصادی استان است.

به گفته وی برخی واحدهای صنعتی از جمله کارخانه سیمان قاین و کویر تایر بیرجند با این موضوع موافقت کرده‌اند.

احتشام تاکید کرد: لازم است در زمینه تامین منابع مالی واحدهای صنعتی استان بسته حمایتی تدوین شود و تمامی دستگاه‌های دولتی ملزم به اجرای آن شوند.

همچنین دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان جنوبی در این نشست با قدردانی از حضور معنادار مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن و عفو گسترده محکومان اغتشاشات توسط رهبر معظم انقلاب گفت: در این راستا اکثر نوجوانان و جوانان که تحصیلکرده و دانشجو بودند، مورد عفو رهبری واقع شدند و این عملکرد در استان مثبت شد.

حجت‌الاسلام علی نسایی زهان با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر توجه به تولید در کشور افزود: باید برای تولید، طرح‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت داشته باشیم و اگر بخواهیم وضعیت بیکاری در استان رفع شود باید به حل مشکلات صنعتگران و تولید کنندگان توجه شود.

وی اظهار داشت: اگر مهاجرتی در استان صورت گیرد با توجه به اینکه زیرساخت‌های ما در حداقل است مشکلاتی بوجود می‌آید.

دادستان بیرجند گفت: اگر خراسان جنوبی با وجود بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان از امنیت خوبی برخوردار بوده به خاطر تلاش صنعتگران و تولیدکنندگان در این استان مرزی است.

وی افزود: تسهیلات لازم برای حمایت از واحدهای صنعتی و تولیدی باید فراهم شود تا خیزش خوبی در ارتباط با مسائل اقتصادی در استان صورت گیرد.

حجت‌الاسلام نسایی زهان گفت: در این دولت که مقدمات برای پیشرفت استان فراهم شده است باید مدیران دستگاه‌های اجرایی تلاش کنند با امید آفرینی، رونق اقتصادی محقق شود.

وی افزود: اندک تسهیلاتی که به استان آمده است باید با نظارت کافی توسط دستگاه‌های ذیربط و دستگاه قضا طوری در استان سرمایه‌گذاری شود تا سود آن به منطقه برگردد و حقی از مردم خراسان جنوبی ضایع نشود.

دادستان بیرجند گفت: در دستگاه قضایی استان تا جایی که قانون اجازه دهد از بخش خصوصی و صنعت استان حمایت می‌کنیم تا با کوچک‌سازی دولت، مشکلات رفع شود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور