معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: استفاده از ظرفیت دستگاه‌های حاکمیتی یکی از راهکارهای محرومیت‌زدایی در این استان بوده که با جدیت در سال‌های اخیر دنبال شده است.

سید کمال الدین میرجعفریان روز شنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی ۲ پروژه سلامت‌محور در شهرستان مرزی سربیشه شامل اورژانس جاده‌ای روستای حسین‌آباد غیناب و مرکز جامع سلامت روستای ماخونیک با اشاره به تلاش استاندار سابق خراسان جنوبی برای بهره‌گیری از هر موقعیتی به منظور رفع محرومیت از استان افزود: بهره‌برداری از ظرفیت دستگاه‌های حاکمیتی یکی از این راهکارها بود که در همین زمینه از توان و ظرفیت کمیته امداد امام خمینی (ره) برای رفع محرومیت از بخش دُرح شهرستان سربیشه استفاده شد.

وی اظهار داشت: علیرغم اینکه ماهیت کار کمیته امداد، اجرای برنامه‌های حمایتی است اما در تحقق پروژه‌های عمرانی محرومیت‌زدا در بخش درح شهرستان سربیشه اهتمام ویژه‌ای داشته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: اجرای این ۲ پروژه سلامت‌محور نیز به عنوان بیست و پنجمین طرح عمرانی کمیته امداد امام خمینی (ره) در بخش درح، یکی از اقدامات قابل توجه این حوزه است که باید دانشگاه علوم پزشکی از این مشارکت استفاده کرده، پروژه‌ها را در حداقل زمان ممکن به نتیجه برساند.

وی افزود: ورود کمیته امداد به پروژه‌های عمرانی بخش درح، نشان از نگاه ویژه این حوزه به محرومیت‌زدایی از این منطقه است که باید آن را قدر بدانیم.

میرجعفریان بیان کرد: با توجه به اهمیت این ۲ پروژه و نقشی که در ارتقای سطح ایمنی محور ماهیرود دارند، از دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انتظار می‌رود که این پروژه‌ها را در حداقل زمان ممکن اجرا کند.

وی با اشاره به جایگاه مرز ماهیرود در ترانزیت و صادرات کالا از استان خراسان جنوبی گفت: ماهیرود ظرفیت خوبی برای استان است و از آن جا که رانندگان زیادی در این محور تردد می‌کنند، همه هدف ما این است که این عزیزان بدون حداقل ناراحتی از این مسیر گذر کنند.

همزمان با برگزاری همایش ملی روز روستا و عشایر در خراسان جنوبی – ۱۵ مهر ۹۸ – و سفر معاون اول رییس جمهوری، برای چهار شهرستان‌ مرزی استان تفاهم‌نامه‌های محرومیت‌زدایی امضا شد.

براساس این تفاهم‌نامه‌ها ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در نهبندان، کمیته امداد امام خمینی (ره) در بخش دُرح سربیشه، قرارگاه سازندگی بسیج در زیرکوه و بنیاد مستضعفان در شهرستان درمیان دستگاه‌های معین محرومیت‌زدایی تعیین و مشغول به کار شدند.

عملیات اجرایی ۲ پروژه سلامت‌محور در شهرستان مرزی سربیشه شامل ساختمان اورژانس جاده‌ای روستای حسین‌آباد غیناب و ساختمان مرکز جامع سلامت روستای ماخونیک امروز با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و جمعی از مسوولان آغاز شد.

این ۲ پروژه که با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی اجرا می‌شود، از مطالبات مردم و پروژه‌های سفر استاندار خراسان جنوبی به شهرستان سربیشه است که بخش عمده‌ای از نیازهای موجود را برطرف می‌کند.

مرکز جامع سلامت روستای ماخونیک با متراژ ۵۰۰ متر مربع و ۶ نفر پرسنل شاغل، ۲ هزار و ۶۷۴ نفر را در ۱۳ روستای منطقه زیر پوشش قرار خواهد داد.

اورژانس جاده‌ای روستای حسین‌آباد غیناب نیز که در فضایی به متراژ ۱۴۶ متر مربع احداث می‌شود با پنج نیروی شاغل به سه هزار و ۸۰۱ نفر جمعیت ساکن در ۲۰ روستای منطقه خدمات‌رسانی خواهد کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی در سفر به شهرستان سربیشه از روستای ماخونیک، معدن سیاهکوه بخش درح در پنج کیلومتری روستای ماخونیک، قطعه سوم باند دوم سربیشه – درح و نیروگاه بادی در حال ساخت دُرح بازدید کرد.

عملیات اجرایی احداث مسکن اقشار کم‌درآمد در روستای سولابست و طرح هادی این روستا نیز آغاز شد.

بنیاد مسکن خراسان جنوبی به منظور تحقق این مصوبات سفر استاندار، ۳۰ قطعه زمین را برای احداث واحدها تامین کرده و شرکت اسکان ایران زیرمجموعه بنیاد علوی مجری پروژه احداث مسکن محرومان در سولابست است.

بنیاد مسکن برای اجرای طرح هادی روستا بعد از اتمام پروژه مسکن اقشار کم‌درآمد اعلام آمادگی کرده است و کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بهزیستی و بنیاد علوی در اجرای پروژه احداث مسکن اقشار کم‌درآمد سولابست مشارکت خواهند داشت.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان سربیشه در ۶۶ کیلومتری بیرجند است.