مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: بیش از هزار و ۲۰ کیلومتر راه آسفالت روستایی طی هفت سال گذشته در خراسان جنوبی احداث شد و در حال حاضر ۱۰ هزار کیلومتر از راه‌های استان آسفالت است.

وحید داعی  افزود: ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان خراسان جنوبی وجود دارد که ۸۳۵ روستا دارای راه آسفالت است و حدود ۹۷.۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار از راه آسفالت برخوردار هستند.

وی بیان کرد: ۸۳ روستای بالای ۲۰ خانوار فاقد آسفالت در استان داریم که احداث راه ۴۰ روستا در دست اجرا است و بیشترین روستاهای فاقد راه آسفالت در شهرستان‌های بیرجند، درمیان، سربیشه و نهبندان قرار دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در شهرستان‌های فردوس، سرایان و بشرویه ۱۰۰ درصد روستاها از راه آسفالت برخوردار هستند و در شهرستان‌های قاینات و زیرکوه نیز ۹۹ درصد جمعیت روستایی راه آسفالت دارند که دستاورد مهمی در توسعه روستایی و محرومیت‌زدایی محسوب می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی بتازگی در دیدار معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در بیرجند گفت: به لحاظ وضعیت راه‌های روستایی با میانگین کشوری فاصله داریم که با همراهی و مساعدت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور می‌توانیم این فاصله را کمتر کنیم.

محمد صادق معتمدیان  وضعیت راه‌های روستایی را از شاخص‌های توسعه عنوان کرد و گفت: تعدد روستاها، فاصله زیاد بین روستاها و تراکم کم جمعیت سبب شده راه‌های روستایی در خراسان جنوبی وضعیت مطلوبی نداشته باشند و با مساعدت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای می‌توانیم وضعیت راه‌های روستایی را بهبود ببخشیم.

وی  ایجاد اکیپ‌های راهداری برای روکش آسفالت محورهای اصلی استان را نیز خواستار شد.

سهم خراسان جنوبی از طرح ملی ابرار که سال گذشته برای احداث پنج هزار کیلومتر راه روستایی تا پایان دولت آغاز شد، ۱۳۷ کیلومتر بوده که تاکنون ۴۵ کیلومتر از آن به بهره‌برداری رسیده است.

بنابر اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی ۱۱ هزار و ۳۸۰ کیلومتر راه آسفالت و غیر آسفالت در حوزه روستایی استان داریم که ۵.۲ درصد راه‌های روستایی کشور را تشکیل می‌دهد.