معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: بنا به تاکید استاندار، مهار بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اولویت برنامه‌های استان قرار دارد و با اقدامات قابل تحسین اداره کل دامپزشکی استان، این موضوع به خوبی مدیریت شده است.

مشیرالحق عابدی روز شنبه در نشست کارگروه تنظیم بازار استان خراسان جنوبی، به درگیری چند واحد مرغداری استان با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اشاره کرد و افزود: با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفت، گزارشات دو حوزه جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که در تهیه و توزیع مرغ گوشتی در استان مشکلی نداریم.

وی بیان کرد: به منظور افزایش سطح دسترسی و رفع دغدغه مردم در حوزه توزیع تخم مرغ نیز مراکز توزیع عمده در مرکز استان به پنج واحد افزایش خواهد یافت و در مرکز هر شهرستان هم یک واحد توزیع عمده تخم مرغ پیش بینی می‌شود تا در همه استان، فرآیند عرضه تخم مرغ تسهیل شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر دستور استاندار مبنی بر تامین نیاز بازار برای روزهای پایانی سال و ایام نوروز گفت: پیش بینی‌های لازم برای این موضوع هم انجام شده و طبق برنامه‌ریزی‌ها، جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری به گونه‌ای مدیریت می‌شود که در روزهای پایانی سال و ایام نوروز، هیچ گونه کمبودی نداشته باشیم.

وی با اشاره به آمار ارائه شده از سوی جهاد کشاورزی گفت: در تامین مرغ و تخم مرغ، هیچ مشکلی وجود ندارد و کمیته تخصصی ذیل ستاد به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که در صورت بروز مشکل، نیاز استان از دیگر مناطق تامین شود.

عابدی افزود: تخم مرغ تولیدی باید با قیمت معین در اختیار مردم قرار گیرد و حوزه‌های متولی هم باید بر این موضوع نظارت داشته باشند.

وی به موضوع عرضه تخم مرغ‌های بسته‌بندی اشاره کرد که با برندهای خاص در برخی فروشگاه‌های استان عرضه می‌شود و گفت: این تخم مرغ‌ها به زودی در جلسه تنظیم بازار کشور، قیمت‌گذاری می‌شوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به آسیب وارده در اثر شیوع بیماری آنفلوآنزا به برخی واحدهای مرغداری استان اظهار داشت: بنا به پیگیری‌های شخص استاندار و مکاتباتی که در این زمینه با وزارت جهاد کشاورزی و دیگر حوزه‌های متولی صورت گرفته، موضوع حمایت از این واحدها در دستور کار است.

وی با اشاره به درخواست جهاد کشاورزی مبنی بر صادرات تخم مرغ مازاد استان افزود: در بحث توزیع همه اقلام، اولویت با رفع نیاز استان است.

عابدی تصریح کرد: چنانچه بازار داخل استان اشباع شود، تخم مرغ مازاد می‌تواند با مجوز دامپزشکی و هماهنگی با حوزه‌های متولی به دیگر مناطق ارسال شود.

وی گفت: هدف ستاد تنظیم بازار از ابتدای کار این بوده که بازار از کالاهای مورد نیاز مردم اشباع شود و آنچه برای ما مهم است، تهیه، تامین و توزیع کالاهای مورد نیاز مردم است.

در این نشست که با حضور تمامی اعضا برگزار شد، گزارش مبسوطی درخصوص اقدامات صورت گرفته برای مهار بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و تامین مرغ و تخم مرغ مورد نیاز استان ارائه شد.