استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر صدور مجوز کوله‌بری برای بازارچه‌های مرزی استان، گفت: این مجوزهای برای استان‌ها غربی و سیستان و بلوچستان صادر شده است، چرا برای استان مرزی خراسان جنوبی صادر نمی‌شود.

جواد قناعت در ششمین جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی و کارگروه توسعه صادرات خراسان جنوبی که در محل منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور برگزار شد، اظهار داشت: صدور این مجوز برای مرزهای استان باعث تثبیت امنیت و جمعیت می‌شود که علیرغم پیگیری‌های مختلف هنوز به نتیجه‌ای نرسیده و تنها نیاز است که در آیین نامه کوله‌بری نام خراسان جنوبی اضافه شود.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های دولت فرصت‌های سرمایه گذاری است، بیان کرد: تعداد ۱۳۷ فرصت سرمایه گذاری در خراسان جنوبی احصا شده و در سایت مرکز خدمات سرمایه گذاری استان بارگذاری شده که خراسان جنوبی از این حیث رتبه سوم کشور را بعد استان‌های فارس و البرز کسب کرده است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تجارت خارجی استان با توجه به وجود مشکلات و کمبودها نسبت گذشته فعال‌تر شده است، بیان کرد: نسبت به نقطه ایده‌آل و نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

قناعت به نشست‌های مختلف با تجار افغان برای رونق صادرات و بازگشایی مجدد درب مشترک صادرات منطقه ویژه اقتصادی اشاره کرد و گفت: همچنین  مجور گمرک تحصصی برای واردات ماشین آلات معدنی برای بازارچه ماهیرود گرفته شده است.

وی همچنین از راه‌اندازی دستگاه ایکس‌ری در بازارچه ماهیرود استان در دهه فجر امسال خبرداد و گفت: دیدار با سفیرهای گرجستان، قرقیزستان، تاجکستان، ترکمنستان و ارمنستان برای توسعه روابط اقتصادی صورت گرفته و هفته آینده هم شاهد حضور سفیر قرقیزستان به خراسان جنوبی خواهیم بود.

قناعت بر تخصیص کامل پنج میلیون یورو اعتبارات ساخت محور ماهیرود – فراه تاکید کرد و گفت: مفاد نامه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ رئیس جمهور در خصوص هماهنگی و برنامه‌ریزی در امور ایران و افغانستان و ورود و خروج ساخت کالاهای کشور ایران و افغانستان حداکثر ۴۰۰ دلار در هفته برای هر خانوار مرزی به صورت خرده فروشی هنوز اجرایی نشده است.

وی با انتقاد از نبود کنسولگری افغانستان در بیرجند و کنسولگری ایران در استان فراه، عنوان کرد: محدودیت‌هایی در واردات محصولات کشاورزی توسط حفظ نباتات از کشور افغانستان داریم که مشکلات ما در زمینه واردات کالا از افغانستان را دوچندان می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی خواستار اصلاح دستورالعمل اجرایی بند”الف” تبصره ۱۸ سال جاری شد و گفت: با این اصلاح این دستورالعمل واحدهای تولیدی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی هم می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

قناعت با تاکید بر اصلاح و بازنگری قانون ساماندهی مبادلات مرزی مصوب مهرماه ۱۳۸۴، عنوان کرد: پرداخت سود حاصل از عواید سوخت مرزنشینی باید برای استان‌های مرزی مجدد برقرار شود چرا که اگر به دنبال تثبیت امنیت و جمعیت مرزنشینان هستیم این موضوع یکی از راهکارهای موثر در تثبیت جمعیت است.

وی ادامه داد: همچنین نیاز است شعاع مرزنشینی در خراسان جنوبی از ۲۰ کیلومتر به ۵۰ کیلومتر افزایش یابد تا جمعیت بیشتری از عواید سوخت مرزنشینی بهره‌مند شوند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور