معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: خراسان جنوبی سال گذشته و امسال کمترین نرخ بیکاری را کسب کرده اما نباید به آن اکتفا کرد چون نرخ اشتغال غیررسمی و مهاجرفرستی در استان بالا است.

حجت الله میرزایی در نشست جمع‌بندی مباحث سفر معاونان وزیر و مدیران سازمان‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خراسان جنوبی که روز دوشنبه در استانداری برگزار شد افزود: خراسان جنوبی از لحاظ فقر شهری رتبه هفتم و در فقر روستایی رتبه سوم کشوری را دارد و اینها همه نگران کننده است.

وی گفت: سهم استان خراسان جنوبی از جمعیت کشور یک درصد اما از تولید ناخالص داخلی ۶ دهم درصد است و بدین معناست که نرخ بهره‌وری شهروندان استان خیلی پایین‌تر از متوسط ملی است و سرمایه‌گذاری کافی انجام نشده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در این استان خدمات کمتر از ۴۰ درصد سهم دارد ادامه داد: زمینه اصلی توسعه و سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی در بخش‌های معدن و خدمات است و در بخش کشاوزی نیز باید تمرکز بر ترانزیت کالا و صادرات به مرزهای شرقی کشور، مدرن‌سازی و تجاری‌سازی باشد.

او گفت: علیرغم وجود محصولات استراتژیک و مهم در خراسان جنوبی اما در زمینه تجاری‌سازی و برندسازی و صادرات این محصولات در استان سرمایه‌گذاری جدی انجام نشده است.

میرزایی اظهار داشت: به عنوان مثال ظرفیت دامی خوبی در استان خراسان جنوبی موجود است اما بهره‌وری از جمله شیرآوری و گوشت‌آوری پایین است و این امکان وجود دارد که بهره‌وری حداقل سه برابر افزایش یابد.

وی افزود: در مورد سه محصول اصلی استان شامل زرشک، زعفران و عناب که سهم قابل توجهی دارد، برای برندسازی اقدام خاصی صورت نگرفته است و زمینه توسعه در این خصوص وجود دارد.

وی گفت: حتی اگر برند معتبر خارج استان برای بسته‌بندی یا فراوری محصولات اعلام آمادگی می‌کند راه را نبندید.

معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سهم استان خراسان جنوبی از اشتغال پایدار روستایی باید افزایش یابد اظهار داشت: ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در بخش روستایی استان پرداخت شده است که این اعتبار بعد از این سفر در جلسه جمع‌بندی که با حضور استاندار و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تهران برگزار می‌شود، بیشتر هم خواهد شد.

وی با اعلام آمادگی برای پیگیری بازگشایی بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی گفت: پرداخت منابع مالی جبرانی برای توسعه طرح‌های اشتغال یا جبران کاهش قدرت خرید ناشی از تورم و افزایش نرخ ارز پیگیری خواهد شد.

میرزایی ادامه داد: خراسان جنوبی نرخ روستانشینی نسبتا بالایی به ویژه در شهرستان‌های جنوبی و شرقی دارد که وزارتخانه می‌تواند ۲ اقدام افزایش سهم اعتبارات و اصلاح سهمیه‌بندی‌ها و دوم بیمه اجتماعی روستاییان را انجام دهد.

وی گفت: در چند شهرستان استان اداراتی مانند بهزیستی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارای نمایندگی یا سرپرستی در شهرستان هستند که باید به اداره ارتقا یابد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: آموزش فنی و حرفه‌ای می‌تواند در برخی شهرستان‌ها آموزش‌هایی مانند اصلاح نژاد را انجام دهد همچنین مراکز فنی و حرفه‌ای برخی شهرستان‌های استان باید تجهیز تا نسبت به ارائه آموزش‌ها اقدام شود.

وی همچنین با اشاره به طرح رییس جمهوری درخصوص بیمه شدن یک میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار روستایی جدید در کشور گفت: با توجه به نرخ بالای روستانشینی ۴۱ تا ۸۰ درصدی در شهرستان‌های خراسان جنوبی امکان افزایش سهمیه استان وجود دارد.

میرزایی افزود: به طور حتم سهمیه ویژه‌ای برای این استان مشخص می‌شود و با این سهمیه نرخ پوشش بیمه اجتماعی روستائیان در این استان به ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

وی اظهار داشت: در این طرح که یک بیمه بازنشستگی برای روستائیان به حساب می‌آید، ۳۰ تا ۵۰ هزار خانوار روستایی جدید زیر پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.

معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به حضور جمعی از معاونان و مدیران این وزارتخانه در خراسان جنوبی از روز شنبه (چهارم بهمن) اشاره کرد و گفت: امسال با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تدوین سند توسعه ۱۰ استان کمتر توسعه‌یافته کشور به این استان‌ها سفر می‌کنیم که خراسان جنوبی هم یکی از این استان‌ها است.

وی ادامه داد: قبل از سفر به استان‌های مربوطه گزارشی تحلیلی در ارتباط با وضعیت استان تهیه و بعد از سفر نیز با ارزیابی و بررسی وضعیت سند توسعه هر استان جداگانه تدوین می‌شود که نشان می‌دهد سفرها نتایج مطلوبی در پی داشته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: خراسان جنوبی براساس آمار، از کمترین میزان حوادث در حوزه صنایع و معادن در سطح کشور برخوردار است.

مشیرالحق عابدی افزود: با پیگیری استاندار و قول وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کارگرانی که در اثر شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تعدادی از واحدهای تولیدی استان دچار آسیب شده‌اند، مشمول بیمه بیکاری شدند.

وی بیان کرد: اطلاعات لازم در بخش‌های کشاورزی، صنایع، خدمات و سایر حوزه‌های اقتصادی استان در مهلت ۲ هفته‌ای جمع‌بندی و به وزارتخانه ارائه خواهد شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر لزوم برندسازی محصولات استراتژیک استان تصریح کرد: خراسان جنوبی دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوانی در زمینه محصولات استراتژیک مانند زعفران، زرشک و عناب است لذا برندسازی این محصولات از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی خواستار حل مشکلات بازارهای مرزی استان شد و گفت: با توجه به وظیفه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و از طرفی با وجود ظرفیت‌های فراوان و نقشی که در اشتغال مرز دارد، انتظار داریم مشکلات بازارچه‌ها رفع شود.

عابدی عنوان کرد: گشایش بازارچه‌های مرزی جزو برنامه‌های مدیریت استان است و با اهتمام ویژه وزارت امور خارجه صورت خواهد گرفت.

وی همچنین خواستار افزایش سقف تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری استان شد و گفت: با توجه به اینکه نسبت مطالبات بانکی ۷.۱ درصد است، باید سقف تسهیلات روستایی و عشایری استان افزایش یابد تا ضمن بهره‌مندی بیشتر متقاضیان، اشتغالزایی بهتری را به همراه داشته باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری صندوق بیمه روستایی و عشایری در این استان افزود: این صندوق در هیچ یک از شهرستان‌های استان، سرمایه‌گذاری و شعبه‌ای ندارد لذا باید نسبت به راه‌اندازی این صندوق در مناطق مختلف و با هدف حمایت از طرح‌های کشاورزی و صنعتی اقدام شود.

وی بیان کرد: تکمیل پروژه‌های روستایی و عشایری استان از دیگر مطالبات استان است که تخصیص اعتبارات ویژه برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام روستایی و عشایری برای تثبیت اشتغال از اهمیت زیادی برخوردار است.

عابدی گفت: ۹۳ طرح جدید با اعتبار ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در سامانه کارا ثبت شده است که با اجرای آن گامی بلند به سمت اشتغال پایدار در استان برخواهیم داشت.

معاون امور اقتصادی، معاون روابط کار و معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه ۲۲ مدیرکل و روسای سازمان‌های وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از روز شنبه (چهارم بهمن) وارد خراسان جنوبی شدند و تا امروز در قالب گروه‌های مختلف در شهرستان‌های استان حضور یافتند.

گروه کاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این سفر ضمن بازدید از طرح‌های اشتغالزا و بنگاه‌های اقتصادی خراسان جنوبی، با مدیران واحدهای تولیدی درباره مسائل و مشکلات آنها از نزدیک گفت و گو کردند.

نشست جمع‌بندی سفر مسوولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خراسان جنوبی امروز در بیرجند برگزار شد.