نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: شریان حیاتی جاده ترانزیتی محور ایران و افغانستان در مرز ماهیرود باید بیش از پیش فعال شود و ظرفیت تولیدات استان در صادرات محصولات غیرنفتی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

 حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز دوشنبه در دیدار مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی که در آستانه روز گمرک انجام شد، گفت: جایگاه گمرک بسیار پراهمیت است و اگر خواسته باشد نقش خودش را پیاده‌سازی کند، باید وزارتخانه‌های مرتبط کارشان را به نحو احسن انجام دهند.

وی با اشاره به ترانزیتی بودن جاده‌های مواصلاتی گفت: وزارت راه و شهرسازی می‌بایست نسبت به تکمیل زیرساخت‌های لازم جاده‌های ترانزیتی استان اقدام کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی به اهمیت ارتباط با کشورهای همسایه اشاره کرد و افزود: اگر وزارتخانه‌های امور خارجه و کشور زمینه‌های لازم درخصوص برقراری ارتباطات با کشورهای همسایه و ایجاد تفاهم در امور تجاری را فراهم آورند، آن وقت نقش گمرک نمایان می‌شود، در غیر این صورت گمرک نمی‌تواند فعال و پویا باشد.

وی با تاکید بر اینکه برای بی‌اثر کردن تحریم دشمن باید تلاش شود اظهار داشت: سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران این است که متکی به نفت نباشیم و صادرات خود را به طور قانونی در سطح جهان گسترش دهیم.

خراسان جنوبی ۲ گمرک رسمی به نام گمرک بیرجند و گمرک ماهیرود همچنین چهار بازارچه مرزی گلورده، ماهیرود، یزدان و دوکوهانه دارد که در حال حاضر فقط مرز ماهیرود در شهرستان سربیشه فعال است.