شهردار بیرجند گفت: موضع شهرداری در خصوص آزادسازی و تعیین تکلیف اراضی پادگان بیرجند التزام به قانون است و هیچگونه سلیقه شخصی مدنظر نیست لذا باید قانون اجرا و از حقوق مردم دفاع شود.

به گزارش ایرنا در نشست علنی روز شنبه شورای شهر بیرجند بررسی نامه شهروندان در خصوص تعیین تکلیف اراضی پادگان ۰۴ بیرجند و اقدام ارتش برای ساخت واحدهای مسکونی بود و در این خصوص مهدی بهترین شهردار بیرجند گفت: پیگیر این موضوع به عنوان یک معضل شهری هستیم.

در این نامه آمده است: آزادسازی اراضی پادگان ۰۴ بعد از خروج این مجموعه نظامی از شهر، علیرغم پیگیری‌های چندین ساله مردمی تاکنون راه به‌جایی نبرده و این اراضی بار دیگر در سال ۹۲ توسط ارتش تصرف و قرار است خانه‌های سازمانی در آن احداث شود.

همچنین در این نامه عنوان شده است: اگر مسئولان استانی طی سنوات گذشته به خواسته مردم توجه می‌کردند و قانون در این اراضی اجرایی می‌شد در حال حاضر شاهد تغییرکاربری این اراضی به مسکونی نبودیم خواسته‌ای که به دفتر نماینده ولی فقیه در استان هم ارسال شد ولی تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است.

رییس شورای اسلامی شهر بیرجند هم در ادامه این نشست با اشاره به تقاضاهای مردمی برای خروج پادگان ۰۴ از داخل شهر گفت: شورای شهر بیرجند هر چه در توان داشته باشد برای احقاق این حق به‌کار می‌گیرد.

علیرضا محمودی‌راد تاکید کرد: شورای شهر بیرجند سیاست کلی و استراتژی مشخصی را در مورد اراضی پادگان ۰۴ پیش خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه باید حق شهر در این اراضی ادا و جلوی مفسده‌ها گرفته شود، تاکید کرد: جلوی ساخت و ساز در این اراضی در راستای احیای فضای سبز گرفته می‌شود.

یکی از اعضای شورای شهر بیرجند هم به پیگیری‌ها و جلسات بی‌نتیجه شورای پنجم اشاره کرد و با بیان اینکه شهرداری در این اراضی مالکیتی ندارد، گفت: بر اساس توافق وزارتخانه‌های راه و ارتش در سال ۸۴ مقرر شده وزارت راه، ۱۰۰ میلیارد تومان به ارتش پرداخت کند تا این اراضی آزادسازی شود که در آن زمان ۷۵ میلیارد از این مبلغ پرداخت و توافق جدیدی در سال ۹۲ بین این مجموعه‌ها بدون حضور شهرداری و شورا منعقد شده که برخی مستحدثات به‌جای ۲۵ میلیارد همچنان در مالکیت ارتش باقی بماند.

مرتضی یزدان شناس، خواستار اجرای توافق سال ۸۴ شد و افزود: راه بابت تملک این اراضی سود زیادی برده و الان باید خسارت ارتش را به نرخ روز بپردازد تا شاهد خروج کامل پادگان از داخل شهر باشیم.

وی با بکار بردن این عبارت که ارتش با چراغ سبز راه و شهرسازی در بیش از ۲۲ هکتار از اراضی قلب شهر می خواهد ساخت و ساز داشته باشد، گفت: راه و شهرسازی باید این مشکل را حل کند ولی  کوتاهی می‌کند.

این عضو شورای اسلامی شهر بیرجند بیان کرد: مردم بجای مطالبه‌گری از راه و شهرسازی به‌سمت شورا و شهرداری می‌آیند و این وزارت هم‌چنان سکوت کرده و نامه شورای پنجم به وزارت راه هم بی‌جواب باقی مانده است.

رضا حسنی صفت از دیگر اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند هم تنها راه حل این مشکل را از طریق دفتر مقام معظم رهبری میسر دانست و گفت: در شورای پنجم پیگیری‌های زیادی در این زمینه در رده‌های مختلف از سیاسیون گرفته تا رده‌های مذهبی استان  صورت گرفت که هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت و به نظر می‌رسد باید در ادامه برای این پیگیری‌ها از طریق دفتر مقام معظم رهبری ورود پیدا کنیم.

وی به رای کمیسیون ماده ۱۰۰ مبنی بر مخالفت با هرگونه ساخت و ساز در اراضی پادگان ۰۴ اشاره کرد و ادامه داد: شهرداری باید از این ساخت و سازها جلوگیری کند.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالرزاق نژاد از دیگر اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند هم در ادامه با اشاره به پیگیری‌های ۱۲ ساله برای خروج پادگان از داخل شهر گفت: با خروج نیافتن کامل ارتش از این اراضی، نفس شهر بسته شده و چهره شهر هم خراب شده است.

وی از شهردار خواست با قاطعیت با هرگونه ساخت و ساز در خیابان ارتش مخالفت کند و در ادامه افزود: شهردار مدیر شهر است و باید امورات شهر را مدیریت کند و ما اعضای شورا با توجه به تیزبینی و روحیه قاطعی که از دکتر بهترین سراِغ داریم انتظار است در این موضوع هم قاطعانه ورود پیدا کند و ما از شهردار قبلی هم درخواست کردیم به‌جای پشت میزنشینی به اتاق استاندار و سایر مسئولان بروند و امورات شهر را رسیدگی کنند.

این عضو شورای شهر همچنین از تخریب نشدن ساختمان راهنمایی و رانندگی در میدان ابوذر بیرجند در راستای احداث میدان اجتماعات انتقاد کرد و افزود: این ساختمان مثل قارچ در میدان ابوذر باقی‌مانده که انتظار می‌رود شهرداری این موضوع را هم تعیین تکلیف کند.

رییس شورای اسلامی شهر بیرجند هم در مورد این ساختمان گفت: قرار بوده تا شروع پروژه احداث میدان اجتماعات، ساختمانی برای راهنمایی و رانندگی ساخته شود بعد تحویل  صورت گیرد که اعضای شورا شهر در این زمینه نظرهای متفاوتی داشتند.

شهردار بیرجند هم دراین خصوص  اظهار داشت: راهنمایی رانندگی باید به‌فکر ساختمان دیگری باشد تا پروژه میدان اجتماعات را عملیاتی کنیم.