رییس‌ کل دادگستری استان خراسان جنوبی گفت: در زمینه دعاوی خانوادگی سال گذشته ۹ هزار و ۶۲ پرونده در این استان به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه ۱۵ درصد افزایش داشت و این روند برای امسال هم پیش‌بینی می‌شود.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت فرارسیدن هفته قوه قضاییه افزود: مشکلات حقوقی خانواده‌ها رو به افزایش بوده و این روند زنگ خطری برای مسوولان فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و علما است.

وی تصریح کرد: سال گذشته هزار و ۸۰۴ پرونده مربوط به طلاق در محاکم قضایی استان رسیدگی شد که علت ۳۳۰ پرونده مربوط به اعتیاد بوده است.

وی گفت: از کل پرونده‌های ثبت شده در این مورد هزار و ۲۴ پرونده مربوط به طلاق توافقی، ۶۲۳ پرونده طلاق به درخواست زوجه و ۱۶۴ پرونده با درخواست زوج بوده است.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی از افزایش ۱۷ درصدی پرونده‌های مربوط به مطالبه مهریه خبر داد و افزود: در این مدت ۹۱۵ پرونده مطالبه مهریه به ثبت رسید.

وی اظهار داشت: بعد از اعتیاد به عنوان علت اصلی پرونده‌های خانوادگی، ۱۸۷ پرونده مربوط به خیانت زوجین، طلاق عاطفی ۹۴ و دخالت اطرافیان ۱۱۸ مورد بوده است.

حمیدی افزود: سوء‌رفتار زوج، مهارت‌های زندگی، دخالت طرافیان، مسایل اقتصادی و ازدواج مجدد از مهمترین مسایل ریشه‌یابی در علل طلاق استان است.

وی بیان کرد: سال گذشته ۸۵ هزار و ۳۲ پرونده به محاکم قضایی استان وارد شد که نسبت به سال ۹۷ یک درصد کاهش داشته و از این تعداد ۸۳ هزار و ۹۵۰ پرونده رسیدگی و مختومه شده است.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی از ورود ۶ هزار و ۲۹۴ پرونده به دادگاه‌های تجدید نظر استان خبر داد و افزود: از این تعداد ۶ هزار و ۲۳۱ پرونده مختومه شده است.

وی از بررسی ۲ هزار و ۷۰۳ پرونده در شوراهای حل اختلاف خراسان جنوبی گفت و اظهار داشت: ۳۸ درصد از این پرونده‌ها منتهی به صلح و سازش شده که در مقایسه با سال قبل از آن ۱۸ درصد افزایش داشته است.

مواد مخدر در صدر جرایم خراسان جنوبی

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه مواد مخدر بیشترین پرونده را در سال گذشته داشته است گفت: ۹ هزار و ۶۱۳ پرونده با عنوان مواد مخدر در استان رسیدگی شده است.

وی ادامه داد: سرقت در اولویت بعدی جرایم استان است که ۶ هزار و ۹۸ پرونده را به ثبت رسانده اما عمده سرقت‌ها از نوع خرد بوده و سرقت سازمان‌یافته و مسلحانه به ندرت در استان اتفاق افتاده است.

حجت الاسلام حمیدی تصادفات و حوادث ناشی از کار را ردیف سوم جرایم استان ذکر کرد و گفت: ۶ هزار و ۱۲ پرونده برای این مورد به ثبت رسیده و در بحث توهین و ضرب و جرح عمدی به ترتیب پنج هزار و ۹۱۰ و چهار هزار و ۶۱۱ پرونده به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه این پنج عنوان ۵۷ درصد از اتهامات استان را شامل می‌شود افزود: اگر در این ارتباط بتوانیم سیاست‌های پیشگیرانه را دنبال کنیم بسیاری از جرایم کاهش خواهد یافت.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: مطالبه وجه، دعای خانوادگی، گواهی حصر وراثت، اعصار و الزام به تنظیم سند، پنج اولویت اول عناوین حقوقی قرار دارند که درخصوص الزام به تنظیم سند اگر مسایل حقوقی مربوط به معاملات رعایت شود با بسیاری از این پرونده‌ها مواجه نخواهیم شد.

وی افزود: سال گذشته برای ۲ هزار و ۷۷۴ پرونده از مجازات جایگزین استفاده شد و ۶۰ درصد پرونده‌های معوقه بررسی و مختومه شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۳ درصد از جمعیت استان در سامانه سنا ثبت‌نام کردند اظهار داشت: با استفاده از این فناوری ۹۴ درصد ابلاغیه‌های قضایی استان به صورت الکترونیکی صادر و ۸۰ درصد ابلاغ‌ها توسط افراد مشاهده شده است.

حمیدی با اعلام اینکه به زودی چهاردهین حوزه قضایی استان در بخش درح سربیشه افتتاح می‌شود گفت: در حال حاضر ۲۱ دفتر خدمات قضایی در استان فعالیت می‌کنند که افزایش تعداد آن در دستور کار قرار گرفته است.

وی از برگزاری هزار و ۵۱۵ دادگاه آنلاین با توجه به اهمیت کاهش انتشار ویروس کرونا خبر داد و افزود: ۳۲۶ پرونده زندانیان به صورت آنلاین و چهار هزار پرونده به صورت الکترونیکی و بدون استفاده از کاغذ رسیدگی شده است.

حمایت دستگاه قضایی از تولید و اشتغال 

وی حمایت از تولید و اشتغال را از اولویت‌های دادگستری خراسان جنوبی در سال جاری اعلام کرد و گفت: اجازه تعطیلی هیچ گونه واحد تولیدی در استان صادر نخواهد شد.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی دفاع از حقوق عامه، رفع اطاله دادرسی، استفاده از فناوری، پیشگیری از وقوع جرم، کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها، گسترش فرهنگ صلح و سازش و رعایت حقوق شهروندی و آزادی‌های مشروع را از مهمترین اولویت‌های دادگستری استان بیان کرد.

وی در ارتباط با پرونده طبری و فسادهای اقتصادی هم توضیح داد: با توجه به اینکه برخی استان‌ها درگیر با پرونده فساد طبری هستند خوشبختانه در خراسان جنوبی ردی از فساد در این زمینه نیست و پرونده فساد سازمان‌یافته در استان نداریم.

حمیدی با گرامیداشت هفته قوه قضاییه (یکم تا هفتم تیرماه) دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، تجدید بیعت با آرمان‌های شهدا، دیدار مردمی، بررسی مشکلات زندانیان، ارایه مشاوره قضایی، حضور در نمازجمعه، تجلیل از خانواده شهدا و تقدیر از کارمندان نمونه دستگاه قضا را از مهمترین برنامه‌های دادگستری استان در این هفته عنوان کرد.

یکم تا هفتم تیر به مناسبت شهادت آیت الله بهشتی و ۷۲ تن از یاران امام خمینی (ره) با انفجار بمب به دست منافقان در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به عنوان هفته قوه قضاییه گرامی داشته می‌شود.