مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: مهدهای کودک استان از فردا (۲۴ خرداد) با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی و اخذ کد رهگیری از سامانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بازگشایی می‌شود.

 علی عرب‌نژاد افزود: پیرو مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و دستور رییس جمهوری، بازگشایی مهدهای کودک با ضوابط وزارت بهداشت انجام خواهد گرفت.

وی ادامه داد: مهدهای کودک علاوه بر اخذ کد رهگیری از سامانه salamat.gov.ir و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی از سوی وزارت بهداشت، ملزم به رعایت دستورالعمل بهداشتی کمیته پیشگیری از بیماری ها واگیردار سازمان بهزیستی نیز هستند.

عرب‌نژاد به ۱۳ بند ارسال شده در این زمینه اشاره کرد و افزود: پذیرش کودکان در مهدهای کودک بر اساس وضعیت هر منطقه (سفید، زرد یا قرمز) و در گروه‌های سنی مختلف انجام خواهد گرفت.

وی یادآور شد: برای گروه سنی زیر۲ سال در مناطق سفید و زرد با نصف ظرفیت و در قرمز با یک سوم ظرفیت، گروه سنی ۲ تا چهار سال، در مناطق سفید و زرد با نصف ظرفیت و در قرمز با یک سوم ظرفیت، گروه سنی پنج تا ۶ سال در مناطق سفید ظرفیت کامل و در مناطق زرد و قرمز با نصف ظرفیت با اولویت مادران شاغل، پذیرش کودکان انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی به الزام ضدعفونی کامل مهدکودک شامل اتاق‌ها، محیط بازی و سرویس‌های بهداشتی به صورت روزانه اشاره کرد و گفت: استفاده نکردن از فضاهای بازی مشترک، تعطیلی برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که نیاز به تحرک بالا دارد، حضور پرسنل با تجهیزات بهداشتی، تهیه و در اختیار قرار دادن مواد ضدعونی کننده به پرسنل و نظارت ویژه مربیان در هنگام شستشوی دست کودکان از جمله مواردی است که باید رعایت شود.

عرب‌نژاد با بیان این که به همراه داشتن ماسک و وسایل نظافت همراه کودک در کیفی مخصوص و پرهیز از حضور اولیا و افراد متفرقه در محیط مهدکودک الزامی است، اضافه کرد: در هنگام بازگشایی، چیدمان کلاس‌ها باید تغییر کرده و کودکان با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی بنشینند.

وی گفت: خارج کردن کفش‌ها از فضای داخلی مهدکودک، آموزش اولیا برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی و اعلام ساعت تحویل و ترخیص کودک به‌منظور جلوگیری از تجمع از دیگر مواردی است که از سوی سازمان بهزیستی ابلاغ شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار داشت: در این مدت از اولیا تعهد کتبی اخذ خواهد شد تا درصورتی که یکی از نزدیکان کودک به بیماری کرونا مبتلا شد، اطلاع‌رسانی لازم را داشته باشند.

عرب‌نژاد به انجام بازرسی‌های حضوری و آنلاین این اداره کل به صورت ویژه نیز اشاره کرد و افزود: درصورت مشاهده رعایت نکردن بهداشت برخورد قانونی و حتی پلمپ مرکز را خواهیم داشت.

وی توصیه کرد؛ مادران خانه‌دار تا حد امکان کودکان خود را در خانه نگهداری کنند.