مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه امروز شاهد تنوع و تکثر مباحث فرهنگی در کشور هستیم، گفت: آورده اعضای شورای فرهنگی عمومی به صحن شورا باید موضوعات کلان فرهگنی باشد.

احمد محبی امروز (۲۳ آذر) در جلسه شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی با برشمردن وظایف شورای فرهنگ عمومی استان بیان داشت: مطالعه، تجزیه، تجلیل و ارزیابی وضعی فرهنگ عمومی استان بر اساس شاخص های تدوین شده دبیرخانه کشور، شناسایی و ارزیابی و رصد موضوعات اجتماعی – فرهنگی فراگیر استان، انجام تحقیقات مرتبط با فرهنگ عمومی و ارزیابی نتایج به منظور دسترسی به راهکارهای مناسب جهت حل مسائل فرهنگی و سنجش و شناسایی استعدادها و توانمندی های فرهنگی استان از جمله این وظایف است.

وی افزود: بررسی و اظهار نظر در حصوص موضوعات و طرح هایی که از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور به استان ارجاع می شود، تهیه و تدوین طرح های پیشنهادی و عملیاتی برای بهبود شاخص های فرهنگ عمومی، تلاش در جهت همکاری، همسویی، هماهنگی بین دستگاههای دولتی و غیردولتی مجریان فرهنگی استان در زمینه ساماندهی برنامه های فرهنگی، اتخاذ شیوه های تشویقی در استان به منظور شکوفایی فرهنگ عمومی در باعاد مختلف و ارزیابی روند اجرایی سیاست ها و برنامه های فرهنگی در استان از دیگر وظایف شورای فرهنگ عمومی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: طبق ماده ۱۰؛ سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان موظف است بودجه و اعتبارات سالانه مورد نیاز شورای فرهنگ عمومی استان را به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی استان در اعتبارات استان منظور نماید.

وی گفت: طبق ماده ۸ نیز، درصورتی که حیطه تصمیمات با نتایج مصوبات شورای فرهنگ عمومی استان از محدوده استان فراتر رود،‌ کسب نظر شورای فرهنگ عمومی کشور ضروری است.

محبی افزود: طبق ماده ۱۱ نیز دستگاه های عضو جهت مشارکت در فعالیت های شورا موظف به انجام مطالعات و پژوهش ها و قید گزارش های کارشناسی مورد نیاز شورا، بعد از تصویب شورا هستند.

وی با اشاره به اینکه در ذیل شورای فرهنگ عمومی استان،‌ ۲ شورای نظارتی از سوی قانون تعریف شده است، ادامه داد: شورای نظارت بر نامگذاری اماکن استان (نظارت بر نامگذاری شهرها،‌خیابان ها،‌اماکن و موسسات عمومی) و شورای نظارت بر انتخاب، ساخت و نصب مجسمه و یادمان در میدان ها و اماکن عمومی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه امروز شاهد تنوع و تکثر مباحث فرهنگی در کشور هستیم، گفت: آورده اعضای شورای فرهنگی عمومی به صحن شورا باید موضوعات کلان فرهگنی باشد.

وی با تاکید بر اینکه نیازمند یک اسکن اجتماعی در جامعه هستیم، اظهار داشت: هرم قدرت در خانواده از عمومی به افقی تبدیل شده است و شبکه های اجتماعی بر تمامیت خانواده ها احاطه پیدا کرده اند.

محبی با اشاره به اینکه امروز شاهد شکل گیری یک زندگی دیجیتالی هستیم،‌گفت: زبان انتقال فرهنگ و ارزشها در جامعه تغییر کرده است و شبکه های اجتماعی و مجازی میدان دار هستند و تاثیرپذیری جوانان از شبکه های اجتماعی به شدت بالا رفته است.

به گفته وی،‌امروز شاهد افزایش شایعه،‌دروغ، افترا و تهمت و جریان سازی های ناصحیح در همه جا رشد کرده است، اظهار داشت: شعار فرهنگ عمومی «درک مباحث فرهنگی آینده است» لذا گذشته غیرقابل دست نیافتنی باید به فراموشی سپرده شود.

وی خاطرنشان کرد: شورای فرهنگ عمومی باید همچون هواشناسی پیش بینی وقایع فرهنگی آینده را داشته باشد و برای آنها برنامه ریزی کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: حساسیت موضوعات فرهنگی به حدی است که اگر اشتباه پیش بینی کنیم،‌تلفات فرهنگی خواهیم داشت.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله