#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

چهار آزمایشگاه در استان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند آزمایش ژنتیک را انجام می‌دهند و افراد نیازمند با معرفی بهزیستی تا سقف ۱۵ میلیون تومان از هزینه‌های انجام این آزمایش معاف هستند.

 حسن شرفی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی (۲۵ تا ۳۱ تیر ماه) گفت: در راستای پیشگیری از وقوع معلولیت و حمایت از افراد کم‌بضاعت سال گذشته بیش از ۲ میلیارد تومان اعتبار درخصوص انجام آزمایش ژنتیک هزینه شد.

وی درخصوص علل معلولیت در خراسان جنوبی گفت: ازدواج فامیلی و تصادفات بیشترین نقش را در ایجاد معلولیت دارند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت‌های بهزیستی در ۲ بخش عام و خاص ادامه داد: بخشی از فعالیت‌های بهزیستی شامل خدمات مشاوره‌ای می‌شود که در این خصوص شماره تماس ۱۴۸۰ پیش‌بینی شده است.

وی شماره تماس ۱۲۳ را برای موارد خاص و آسیب‌های اجتماعی اعلام کرد و گفت: خط ملی اعتیاد ۰۹۶۲۸ است که درمان و پیشگیری از اعتیاد را پیگیری می‌کند.

شرفی به خدمات بهزیستی در زمینه پیشگیری از معلولیت‌ها اشاره کرد و افزود: در زمینه ژنتیک نیز اقدامات زیادی از جمله غربالگری شنوایی وجود دارد که به همین منظور۱۳ دستگاه شنوایی‌سنجی در زایشگاه‌های استان مستقر شده است.

وی اظهار داشت: هدف از غربالگری شنوایی، شناسایی نوزادان دارای مشکل است که در این خصوص سال گذشته ۲۴ نوزاد نیازمند به سمعک شناسایی شدند و با کمک بهزیستی سمعک رایگان دریافت کردند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: همچنین درخصوص غربالگری شنوایی سال گذشته ۱۵ نوزاد نیازمند به کاشت حلزون شناسایی شدند که کار کاشت در مشهد برای آنها انجام شده است.

وی با اشاره به خدمات غربالگری بینایی توسط بهزیستی افزود: بینایی‌سنجی برای کودکان ۳ تا ۶ سال انجام می‌شود و در این راستا سال گذشته ۳۵۰ کودک نیازمند به عینک شناسایی شدند.

شرفی گفت: در همین راستا ۲۳ کودک نیازمند جراحی برای سیر مراحل درمانی به خراسان رضوی معرفی شدند.

وی بیان کرد: سال گذشته ۱۵ هزار و ۳۳۸ نفر در استان غربالگری شنوایی و ۴۳ هزار و ۵۵ نفر نیز غربالگری بینایی شدند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به عملکرد حوزه توانمندسازی و اشتغال معلولان گفت: در این خصوص بسته‌های تشویقی خوبی از جمله تسهیلات کم‌بهره تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان وجود دارد که در ۶ ماه دوم امسال به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

وی عنوان کرد: مشوق‌های بیمه‌ای و بسته‌های حمایتی برای به‌کارگیری معلولان شدید و خیلی شدید در نظر گرفته شده است.

شرفی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد حقوق قانون کار به مدت پنج سال  برای جبران کارایی معلولان به کارفرمایان پرداخت می‌شود خاطرنشان کرد: کارفرمایان برای به‌کارگیری معلولان شدید و خیلی شدید می‌توانند تا سقف ۲ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کنند.

وی تعداد خانوار تحت حمایت بهزیستی در خراسان جنوبی را ۴۱ هزار و ۸۸۲ خانوار را اعلام کرد و گفت: تعداد پرونده‌های حوزه حمایتی و اجتماعی ۱۰ هزار و ۱۶۳ پرونده و توانبخشی ۲۳ هزار و ۵۸۶ مورد است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: مستمری‌بگیران بهزیستی براساس جمعیت از ۴۲۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان ماهیانه دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه برای ۳۱۹ نفر از معلولان نیز حق پرستاری پرداخت می‌شود گفت: در حوزه توانبخشی پنج هزار نفر پشت نوبت دریافت خدمات داشتیم ولی با مساعدت‌های سازمان بهزیستی کشور در حال حاضر این آمار به ۹۸۵ نفر کاهش یافته است.

شرفی اظهار داشت: سه مرکز گذری کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز در شهرستان های بیرجند، درمیان و زیرکوه به افراد در معرض آسیب ارایه خدمت می‌کنند.

وی به فعالیت ۲۸ مرکز درمان و پیشگیری از اعتیاد در استان اشاره کرد و گفت: چهار هزار و ۹۹۷ نفر از کل مراکز پیشگیری و درمان اعتیاد تحت نظارت بهزیستی خدمت دریافت می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی یادآور شد: سال گذشته ۱۱ هزار و ۵۵۵ نفر از ۵۶ مرکز مشاوره در خراسان جنوبی خدمت گرفتد.

وی گفت: درخصوص مناسب‌سازی معابر نیز تمامی دستگاه‌های اجرایی و ادارات موظف هستند تا آذر امسال مناسب‌سازی در ساختمان‌های اداری را انجام دهند.

شرفی درباره زمان راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ ویژه معتادان متجاهر اظهار داشت: موضوع تامین مکان هنوز در استان حل نشده و هر زمان که مکان مناسبی به بهزیستی تحویل شود موسسه مد نظر آماده تجهیز و راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ است.

۲۵ تیر (روز بهزیستی و تامین اجتماعی) تا ۳۱ تیر هفته بهزیستی نام دارد.