مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از ثبت  مهارت چادر شب بافی شهرستان سرایان در فهرست میراث معنوی کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، سید احمد برآبادی گفت: چادرشب در فرهنگ معین به پارچه ای اطلاق می گردد که رختخواب در آن می بندند. کارشناسان می گویند: چون در قدیم از آن در شب برای روانداز استفاده می شد آن را چادر شب نامیده اند. به دلیل سبکی و سردی جنس چادر شب، هم اکنون نیز در بسیاری از خانه های شهری و روستایی بخصوص در فصل تابستان مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: چادر شب، نوعی پارچه‌ی محلی زیبا و رنگارنگ است که به عنوان نوعی کمر پیچ برای مردان و زنان محلی، رختخواب بند ( جابند)، ساک دستی، روتختی، روکرسی یا چادر زنانه و … استفاده می‌شود.

مسئول حوزه پژوهش اداره کل بیان داشت: الیاف بکار رفته معمولاً ابریشمی یا پنبه ای و با رنگ‌های زنده و شاد است. هنر چادر شب بافی از مشتقات هنر- صنعت” توبافی بوده” که در تمامی شهرستانهای استان به تولید آن در کنار سایر دستبافته ها از جمله حوله، سفره نان، صافی و … مبادرت داشته اند.

 

برآبادی گفت: روستای چرمه شهرستان سرایان یکی از مراکز شاخص این هنر در گذشته بوده است که هم اکنون هم به صورت پراکنده به تولید آن اشتغال دارند.  چادرشب بافی به عنوان یک صنعت اصیل و سنتی است، که سابقه ای بس طولانی دارد. بافت چادر شب در اکثر روستاهای استان خراسان جنوبی معمول و مرسوم بوده و در قدیم شهر سرایان و بالاخص روستای چرمه یکی از مراکز بافت چادرشب بوده است. در حال حاضر با توسعه آموزشهای صنایع دستی در شهرستان سرایان این هنر در روستای چرمه دوباره احیا گردیده است.

وی ادامه داد: چادرشب در استان خراسان جنوبی توسط دستگاه پارچه بافی (در اصطلاح محلی تون بافی) بافته می شود.این مهارت در ۲۱/۸/۹۶ در فهرست آثار معنوی کشور(ناملموس) ثبت گردیده است

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله