ششمین اقامتگاه بوم‌گردی شهرستان خوسف و طرح مرمت خانه میرزا جعفر با حضور معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به بهره‌برداری رسید.

 خانه میرزا جعفر از بناهای اوایل دوره قاجار در بافت تاریخی خوسف است که در تملک میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی قرار دارد و مرمت این خانه تاریخی از اعتبارات ملی بافت تاریخی خوسف انجام شده است.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه افتتاح طرح‌های میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان خوسف در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سعی می‌کنیم با حمایت‌های ویژه و طرح‌های قابل اجرا در بافت تاریخی خوسف، آن را به عنوان یک شهر جهانی معرفی کنیم.

محمدحسن طالبیان با ابراز خرسندی از زندگی جاری و به سبک گذشتگان در بافت تاریخی خوسف، آن را پویا و منحصر به‌فرد توصیف کرد و گفت: اصالت و فرهنگ این بافت ۲۱ هکتاری که همچنان در گذر زمان دستخوش کمترین تغییرات شده است باید محفوظ بماند.

وی درخصوص اختصاص اعتبارات ویژه برای بافت خوسف گفت: اجرای برنامه سنگ فرش داخل بافت، راه‌اندازی ۲ موزه در خانه‌های تاریخی در تملک میراث فرهنگی، اختصاص نیروی انسانی برای پایگاه ملی بافت تاریخی خوسف، احیا و مرمت قلعه قدیمی در قالب بازارچه صنایع دستی از جمله برنامه‌های اولویت‌دار است.

وی افزود: علاوه بر اعتبارات ویژه کشوری و استانی برای احیای بافت خوسف، پیگیر خواهیم بود تا از محل اعتبارات ستاد بازآفرینی بافت‌های تاریخی کشور نیز اعتباراتی به این شهرستان تزریق شود.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: علاوه بر این، طرح‌های مرمتی و بازآفرینی بافت تاریخی خوسف به وزارتخانه ارسال تا پس از بررسی برای تامین اعتبار اقدام شود.

فرماندار خوسف هم در این بازدید گفت: این شهرستان دارای ظرفیت‌های زیادی در حوزه گردشگری است که توجه به آنها می‌تواند زمینه‌های توسعه شهرستان را رقم بزند.

محمدعلی آخوندی هزینه مرمت خانه تاریخی میرزا جعفر را ۶ میلیارد ریال و احداث اقامتگاه بوم‌گردی ابن حسام را چهار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: بافت تاریخی خوسف یکی از بافت‌های باارزش استان است که نیازمند تامین اعتبار لازم برای احیا و مرمت است.

فرماندار خوسف اظهار داشت: در بافت تاریخی خوسف ۲۷ اثر تاریخی ثبت شده قرار دارد که قدیمی‌ترین بنای شهر خوسف مسجد جامع است.

وی گفت: دریاچه ثبت ملی گواب نیز در مجاورت بافت تاریخی خوسف است که با توجه بیشتر و سرمایه‌گذاری به یک منطقه بکر و منحصر به‌فرد تبدیل خواهد شد.

وی هزینه مرمت بافت تاریخی خوسف را بسیار بالا دانست و گفت: بافت خوسف تقریبا مربوط به دوره قاجاریه است و یک بافت زنده و پویا از جمعیت شهری است که مردم در دل آن زندگی می‌کنند.

فرماندار خوسف پیشنهاد کرد: شهر خوسف تبدیل به یک موزه ملی شود تا این شهر با ظرفیت‌های بالقوه‌ای که دارد تبدیل به قطب گردشگری استان شود.

وی افزود: مرکز شهرستان به عنوان شهر ملی پارچه بافی مله ثبت ملی شده و این هنر دست هنرمندان شهرستان نیازمند حمایت‌های بیشتر است.

آخوندی گفت: مردم در این بافت به هنر مله بافی که نسل به نسل چرخیده، مشغول هستند و این هنر هم به یک صنعت گردشگری قابل تبدیل است.

وی از حمایت همه دستگاه‌های اجرایی شهرستان خوسف برای حفاظت از بافت ارزشمند مرکز شهرستان خبر داد و افزود: با هر گونه ساخت و سازی که به این بافت آسیب بزند، به صورت جد برخورد خواهد شد.

وی از پیگیری جذب اعتبار در ستاد بازآفرینی شهری برای بافت تاریخی خوسف خبر داد و گفت: امیدواریم در سال جاری با تخصیص اعتبار لازم شاهد مرمت بخش اعظم این بافت باشیم.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خوسف نیز با اشاره به افتتاح پروژه‌های روز جاری گفت: خانه میرزا جعفر به عنوان اداره میراث فرهنگی شهرستان خوسف و خانه تاجور به زودی به عنوان خانه صنایع دستی، دبیرخانه شهر ملی مله بافی و دبیرخانه سنگ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

علی صالحی معرفی و ثبت بافت تاریخی خوسف به عنوان موزه زنده و طبیعی تاریخ ایران را از جمله برنامه‌های در دست اجرا اعلام کرد و گفت: راه‌اندازی ۲ موزه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، مشاغل سنتی و راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی در قلعه خوسف از برنامه‌های اولویت‌دار است.

بازدید از آرامگاه ابن حسام خوسفی، خانه میرزا جعفر، بافت تاریخی، خانه‌های قدیمی و در دست مرمت شهرستان خوسف از دیگر برنامه‌های معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خوسف بود.

مرکز شهرستان خوسف در فاصله ۳۶ کیلومتری بیرجند است.

۴۲ طرح حوزه میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی شامل مرمت، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی امروز (پنجشنبه) با ارتباط تصویری رییس جمهوری در باغ اکبریه بیرجند به طور همزمان افتتاح شد.

معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان استانی در آیین افتتاح ۴۲ طرح میراث فرهنگی خراسان جنوبی حضور داشتند.