مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: مصرف گاز در استان از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است.

 رحمان محمودی روز یکشنبه در نشست خبری اظهار داشت: با توجه به مصرف بالای گاز خانگی در حوزه تولید با کمبود مواجه هستیم و نیاز است که مردم همراهی لازم را داشته باشند و صرفه جویی کنند تا بتوانیم روند مصرف گاز استان را کاهشی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی افزایش مصرف گاز را در بخش‌های مختلف داریم، بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته پنج میلیون و ۴۶۰ هزار مترمکعب در استان مصرف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که چهار میلیون و ۹۸۰ میلیون متر مکعب بوده، ۱۰ درصد افزایش مصرف داشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال هزار و ۴۲۷ میلیون مترمکعب گاز مایع در استان توزیع شده که این رقم در مدت مشابه سال قبل هزار و ۲۹۳ میلیون متر مکعب بوده است.

محمودی با بیان اینکه هزار و ۴۹ کیلومتر خط انتقال گاز داریم که شریان اصلی گاز در استان است، افزود: ۱۳ هزار و ۸۰۰ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع، ۱۹۰ هزار علمک و ۳۲۱ هزار و ۹۱۶ مشترک در استان وجود دارد.

وی عنوان کرد: در بخش شهری با گازرسانی به ۳۲ شهر ۱۰۰ درصد پوشش داریم و در بخش روستایی نیز ۹۹.۴ درصد روستاهای استان گازرسانی شده، در این خصوص جشن پایان گازرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار را اعلام کردیم.

محمودی با اشاره به اینکه تعدادی از روستاهای کمتر از ۲۰ خانوار هنوز باقی مانده و گازرسانی نشده است، بیان کرد: ۹۲۱ روستای بالای ۲۰ خانوار داریم که عملیات گازرسانی به تمام آنها انجام شده، همچنین ۸۴۶ خانوار از روستاهای زیر ۲۰ خانوار نیز گازرسانی شده و در مجموع به هزار و ۷۶۸ روستا عملیات گازرسانی انجام شده است.

وی افزود: تمام روستاهای زیر ۲۰ خانوار را استعلام کردیم و تاییدیه خانوارها را گرفتیم و ۱۰۰ روستا تا دهه فجر با اعتبار ۳۶۰ میلیارد تومان گازرسانی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: تلاش ما این است که تا هفته دولت سال آینده تمام روستاهای دارای سکنه استان به صورت کامل گازرسانی شوند.

محمودی افزود: در بخش صنعتی نیز تاکنون ۲ هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی استان گازدار شده‌اند و ۶۰ واحد در دهه فجر با اعتبار ۸۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

وی از افتتاح هفت پروژه شاخص در دهه فجر امسال با اعتبار ۷۱۲ میلیارد تومان خبرداد و گفت: گازرسانی به پایانه مرزی ماهیرود با اعتبار با ۳۰ میلیارد تومان، گازرسانی به پاسگاه‌ها و برجک دیدبانی مرزی با اعتبار ۵۴ میلیارد تومان، احداث خط تقویت برای استمرار گازرسانی به شهرهای خوسف، ماژان، نهبندان و شوسف با اعتبار ۸۴ میلیارد تومان، گازرسانی به طرح جهش مسکن راه و شهرسازی با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان، گازرسانی به مسکن محرومان با اعتبار ۱۸ میلیارد تومان و گازرسانی به صنوف آلاینده اعتبار ۲۸ میلیارد تومان از جمله این طرح‌ها است.

محمودی یادآور شد: بخشی از طرح‌های افتتاحی دهه فجر برای توسعه و پایداری شبکه گاز است و بخشی هم در راستای بهبود کیفیت و خدمات اجرا شده است.

وی با اشاره به خدمات فرا استانی شرکت گاز خراسان جنوبی هم گفت: در کنار اقدامات جهادی مسئولیتی را در حوزه سیستان و بلوچستان پذیرفتیم که کار گازرسانی به هشت شهر و ۸۰۰ روستا را در آن منطقه در دستورکار داریم.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با اشاره به پایش ادارات استان در راستای کاهش مصرف گاز اظهار داشت: از ابتدای امسال ۲ هزار و ۸۶۸ مورد پایش از سطح ادارات استان در راستای کاهش مصرف گاز انجام شده، بیان کرد: در این پایش‌ها ۸۲ مورد اخطار صادر شده و گاز ۶ مورد از ادارات هم قطع شده است.

محمودی به طرح بهینه‌سازی موتورخانه‌های اداری، خانگی و تجاری استان اشاره کرد و افزود: در راستای اجرای این طرح در ۶۵۷ موتورخانه به صورت رایگان کار بهینه‌سازی و عایق سازی انجام شده و طرح بهینه‌سازی برای هزار موتورخانه تا پایان سال جاری در دستورکار قرار دارد.

وی ادامه داد: در مجموع ۲ هزار موتورخانه در استان بهینه سازی شده که باید کار بهینه‌سازی آنها را در دستورکار خود قرار دهیم.

محمودی با اشاره به مطالبات ۸۰ میلیارد تومانی شرکت گاز استان، گفت: از این مقدار ۶۰ میلیارد تومان متعلق به صنایع و به خصوص صنایع بزرگ است، با توجه به اینکه تخصیص نقدینگی اعتبارات شرکت گاز براساس وصول مطالبات است از شهروندان و واحدهای صنعتی درخواست داریم که در این زمینه همراهی لازم را داشته باشند.