رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: به دلیل خشکسالی و تغییرات اقلیمی پیش‌بینی می‌شود که برداشت زعفران در سال جاری نسبت به سال قبل ۱۵ درصد کاهش داشته باشد.

مهدی جعفری  افزود: در چند سال اخیر تغییرات اقلیمی در استان باعث کاهش عملکرد برخی محصولات کشاورزی به‌ویژه زعفران شده است.

وی اظهار داشت: گرمای شدید هوا ناشی از تغییرات اقلیمی در فصل تابستان امسال باعث شد که پیاز زعفران دچار آسیب شود و گل‌زدایی اولیه اندام در زیر خاک به‌خوبی تشکیل نشود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: همچنین در سال آبی قبل کاهش بارندگی‌ها را در استان داشتیم که این خشکسالی‌های مستمر نیز بر کاهش برداشت زعفران تاثیرگذار است.

وی سطح زیر کشت زعفران در خراسان جنوبی را ۱۸ هزار و ۱۵۲ هکتار اعلام کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود از این سطح ۳۰ تن زعفران برداشت شود که نسبت به سال قبل ۱۵ درصد کاهش دارد.

جعفری خاطرنشان کرد: شهرستان قاینات با سطح زیر کشت پنج هزار و ۲۶۰ هکتار، رتبه نخست برداشت زعفران را در این استان داراست.

وی گفت: خراسان جنوبی رتبه نخست کیفیت زعفران در کشور و رتبه دوم تولید زعفران را بعد از خراسان رضوی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: اغلب زعفران‌کاران این استان خرده‌مالک هستند یا مزارعی در سطح کوچک دارند به همین دلیل محصول خود را صبح زود برداشت می‌کنند که بر کیفیت محصول اثرگذار است.

وی تصریح کرد: از جمله دلایلی که سبب می‌شود زعفران خراسان جنوبی عطر و طعم بسیار خوبی داشته باشد، چیدن گل‌های آن هنگام صبح است و باعث شده  عطر و طعم زعفران منطقه شهرت جهانی داشته باشد.

زعفران، زرشک و عناب از محصولات راهبردی و مزیت‌دار خراسان جنوبی محسوب می‌شوند که معیشت بسیاری از خانوارهای این استان به آنها وابسته است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور