رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: طرح نهضت گلخانه‌ای استان که از سال ۹۸ در دستور کار قرار گرفت، اکنون در مجموع ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

غلامرضا قوسی روز یکشنبه در نشست شورای کشاورزی استان خراسان جنوبی که به ریاست استاندار برگزار شد، افزود: طرح نهضت گلخانه‌ای استان شامل احداث ۷۰۰ هکتار شهرک گلخانه‌ای، ۱۵۰ هکتار بارگاه بهداشتی زرشک، ۱۵۰ هکتار مجتمع دامپروری و ۵۰ هکتار شهرک شیلاتی است که براساس امضای تفاهم‌نامه بین استانداری خراسان جنوبی و شرکت شهرک‌های کشاورزی ایران در سال ۹۸ اجرایی شد.

وی عنوان کرد: براساس این تفاهم‌نامه، ۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار طرح نهضت گلخانه‌ بوده که تاکنون درخصوص اجرای این طرح ۱۰۵ میلیارد تومان اعتبار ملی هزینه شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۲ هزار و ۲۰۶ چاه کشاورزی، ۲ هزار و ۱۸۹ چشمه و ۶ هزار و ۹۶۰ قنات در این استان داریم و حجم تخلیه سالیانه این منابع ۸۷۴ میلیون متر مکعب است.

وی اضافه کرد: سطح زیرکشت باغات بارور استان ۸۸ هزار و ۵۳۳ هکتار است که سالانه از این سطح ۱۵۱ هزار تن محصول برداشت می‌شود.

قوسی گفت: سطح زیرکشت محصولات زراعی استان هم ۷۲ هزار و ۱۷۰ هکتار است که سالانه از این سطح ۶۷۰ هزار تن محصول برداشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته از محل منابع ملی و استانی ۱۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای بخش کشاورزی خراسان جنوبی تصویب شد افزود: از این مبلغ ۷۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار به استان اختصاص یافته و ۲۹۲ پروژه در بخش کشاورزی اجرا شده است.

وی درخصوص طرح‌های صنایع تبدیلی محصولات بخش کشاورزی استان گفت: تا پایان سال گذشته ۳۲۳ پروانه بهره‌برداری در این بخش با ظرفیت اسمی هزار و ۸۲ تن صادر شده و سه هزار و ۱۰۲ نفر شغل ایجاد شده است.

قوسی اظهار داشت: امسال هم برنامه‌ داریم که ۲۰ فقره پروانه بهره‌برداری و ۶۳ فقره جواز تاسیس در این زمینه صادر کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته تکمیل زیرساخت‌های هشت مجتمع گلخانه‌ای به مساحت ۱۸۰ هکتار انجام شد گفت: همچنین زیرساخت‌های ۲۷ مجتمع دامپروری به تعداد ۲ هزار و ۱۴۵ واحد دامی انجام شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: سال گذشته ۳۴۳ میلیارد تومان تسهیلات به پنج هزار و ۹۶۶ بهره‌بردار بخش کشاورزی استان پرداخت کردیم که در سال جاری این مقدار به ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

وی افزود: امسال برای اجرای طرح‌های این سازمان در بخش‌های مختلف به ۱۴۸ میلیارد تومان اعتبار استانی و ۲۷۵ میلیارد تومان اعتبار ملی نیاز داریم.

وی گفت: تاکنون یک هزار و ۶۹ کیلومتر احیا و مرمت قنوات، ۲ هزار و ۸۴۲ کیلومتر طرح انتقال آب و ۴۰ هزار و ۶۹ هکتار سامانه نوین آبیاری در استان اجرا شده است.

قوسی اضافه کرد: وقوع سیل و بارش‌های رگباری در هفته گذشته ۸۹ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرد و این رقم در حال افزایش است.

وی گفت: سال گذشته توسعه کشت گیاهان دارویی را در ۹۸۲ هکتار داشتیم و در سال جاری یک هزار هکتار را در دستور کار داریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: همچنین سال گذشته  اصلاح و نوسازی باغات استان را در سطح پنج هزار و ۸۰۰ هکتار داشتیم و در سال جاری ۶ هزار هکتار را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی گفت: سال گذشته طرح کاداستر (حدنگار) در ۲۰ هزار هکتار از اراضی استان انجام شد و امسال اجرای این طرح را در سطح ۵۰ هزار هکتار در برنامه داریم.