مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: برای تعویض ماهانه هزار کنتور آب در این استان برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته است که با این روند تا پایان امسال ۱۲ هزار کنتور معیوب، تعویض خواهد شد.

حسین امامی روز چهارشنبه افزود: یکی از مهمترین راه‌های جلوگیری از هدررفت آب و محاسبه دقیق مصرف آن، شناسایی کنتورهای خراب و تعویض به موقع آنها است که در مدیریت مصرف برق هم تاثیرگذار خواهد بود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۳۱ درصد آب شبکه شهری و ۴۰ درصد آب شبکه روستایی در استان هدررفت دارد و تعویض کنتورهای معیوب مشترکان به منظور کاهش میزان هدررفت ظاهری آب و جلوگیری از تضییع حقوق دولت و مشترکان در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: با توجه به کاهش محسوس نزولات جوی در سال آبی جاری و تاثیر آن بر منابع آب زیرزمینی، گرمای شدید هوا و قطعی‌های برق که به کاهش چشمگیر سطح ارتفاع مخازن ذخیره منجر شده از شهروندان درخواست داریم نسبت به صرفه‌جویی مصرف آب اقدام کنند.

وی افزود: مرکز استان با جمعیت ۲۵۰ هزار نفر مصرف آب بسیار بالایی دارد و یک چهارم آب شرب استان در شهرستان بیرجند مصرف می‌شود.

امامی بیان کرد: امسال خشکسالی بی‌سابقه‌ای در سطح کشور به ویژه استان خراسان جنوبی داریم که باعث کاهش منابع آبی شده است.

وی گفت: با توجه به نبود رودخانه دائمی در خراسان جنوبی بخش زیادی از آب شرب مورد نیاز مردم از قنوات و چشمه‌ها تامین می‌شود که با گرمای شدید امسال این حوزه با چالش اساسی روبه‌رو شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی با بیان اینکه اکنون ۳۸۰ حلقه چاه آب شرب و ۵۸۰ ایستگاه پمپاژ در این استان وجود دارد افزود: جمعیت زیادی در حاشیه شهر بیرجند ساکن شده‌اند که در درازمدت می‌تواند شبکه توزیع آب را دچار مشکلاتی کند و در این ارتباط باید چاره‌اندیشی شود.

وی با اشاره به موضوع افزایش ساخت و ساز در حاشیه مرکز استان تاکید کرد: باید در این زمینه طرح آمایش سرزمین مبنای مسئولان قرار گیرد اما به این موضوع توجه لازم نمی‌شود.

امامی گفت: برای ایجاد ساختمان‌های جدید باید حلقه چاه حفر شود که حدود یک میلیارد تومان هزینه دارد لذا باید در این موارد با شرکت آب و فاضلاب مشورت شود.

هفته اول تیر، هفته صرفه‌جویی در مصرف آب و برق نامگذاری شده است.