معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: از اول امسال تا نیمه آذر ماه جاری بدهی مشترکان آب استان اعم از مردم، دستگاه‌های اجرایی، بخش تجاری و صنعت به ۴۱ میلیارد تومان رسیده است.

 محمود نادی روز سه‌شنبه در نشست خبری افزود: بدهی مشترکان در سال جدید با توجه به شیوع ویروس کرونا و عواقب ناشی از آن که مردم در مضیقه مالی قرار دارند به شدت افزایش پیدا کرده و بسیاری از کاربری‌ها بیش از ۲۰۰ درصد رشد بدهی داشته است.

وی بیان کرد: از مجموع بدهی مشترکان، هشت میلیارد تومان مربوط به بخش خانگی، ۱۲ میلیارد تومان مربوط به بخش اداری و نیروهای مسلح و هشت میلیارد تومان مربوط به برخی کاربری‌ها از جمله شهرداری است که این بخش  به صورت تهاتر از جمله آسفالت شکافی تسویه می‌شود.

معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین بدهی بخش تجاری ۲.۵ میلیارد تومان، بخش صنعت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و مابقی مربوط به سایر کاربری‌ها و مشترکان آب استان است.

وی تصریح کرد: برای خدمات خود، اعتباری از دولت دریافت نمی‌کنیم در حالیکه بسیاری از هزینه‌ها افزایش یافته و از طرفی درآمدها کاهش یافته است که مشترکان با پرداخت به موقع بدهی می‌توانند ما را یاری کنند تا نسبت به بهبود خدمات و پایداری شبکه‌های آبرسانی اقدام کنیم.

وی تاکید کرد: از دستگاه‌های اجرایی و شهروندان درخواست داریم صورتحساب آب را به موقع پرداخت کنند تا در ارائه خدمات با مشکل مالی مواجه نشویم.

اجرای ۵۶۶ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب در خراسان جنوبی

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی هم گفت: شبکه جمع‌آوری فاضلاب در چهار شهر بیرجند، قاین، فردوس و سربیشه تاکنون به طول ۵۶۶ کیلومتر اجرا شده است.

سیدعلی هاشم‌ آبادی افزود: از ابتدای سال تاکنون نیز ۱۸ کیلومتر شبکه فاضلاب در استان اجرا شد در شرایطی که وضعیت اقتصادی، تغییرات قیمتی پیمانکاران را تحت تاثیر قرار داده یا شیوع ویروس کرونا نیروی انسانی را با مشکل مواجه کرده بود.

وی بیان کرد: سال گذشته در مجموع نیز ۱۸ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب اجرا شده بود که امید است امسال طول شبکه فاضلاب افزایش یابد.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی تعداد مشترکین فاضلاب استان را ۶۲ هزار و ۵۰۰ مشترک ذکر کرد و گفت: این مشترکان مربوط به شهر بیرجند است که ۷۶ درصد شهر به شبکه متصل هستند.

وی عنوان کرد: پیشرفت فیزیکی تصفیه خانه فاضلاب بیرجند ۸۰ درصد است که امید است تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

هاشم آبادی تصریح کرد: در شهر بیرجند ۱۱ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب اجرا شده است که سه پیمانکار در منطقه مهرشهر بیرجند فعال هستند و امید است تا پایان سال شبکه معابر خاکی مهرشهر به اتمام برسد.

وی یادآور شد: طول معابر خاکی مهرشهر ۱۵ کیلومتر است که تاکنون ۸.۵ کیلومتر شبکه فاضلاب اجرای شده است و پیمانکار با ۲۰ میلیارد تومان اعتبار در حال فعالیت است.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: برای تکمیل شبکه فاضلاب شهر بیرجند ۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و امسال بخش مایع تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند به بهره‌برداری می‌رسید.

وی ادامه داد: در خصوص شبکه جمع آوری فاضلاب سه شهر قاین، فردوس و سربیشه نیز سرمایه‌گذار و پیمانکار ورود کرده است.

هاشم آبادی با بیان اینکه برای تصفیه‌خانه قاین آماده کلنگ زنی طرح با همکاری بخش خصوصی هستیم افزود: مشکل فاضلاب مجتمع هزار واحدی قاین با همراهی همه مسوولان از جمله دادستان، فرماندار و راه و شهرسازی حل شده است و نصب انشعابات تکمیل و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: شبکه فاضلاب شهر سربیشه نیز ۷۵ درصد تکمیل شده است و به زودی شاهد کلنگ زنی تصفیه‌خانه خواهیم بود.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی اظهار داشت: شبکه فاضلاب شهر فردوس نیز در حال اجرا است و تلاش داریم شبکه شهر به مرحله خیلی مناسبی برسانیم که پیمانکار و سرمایه‌گذار وارد مرحله اجرا شود.